Permalänk
Medlem

Varför inte SLi på ASUS P7P55D?

Hej.

Jag har moderkortet ASUS P7P55D (Intel socket 1156) som jag måste säga att jag är ruskigt nöjd med. På detta har jag ett nVidia GTX260 som numera börjar kännas lite klent, fps:en tickar sakta men säkert neråt...

Jag hade tänkt skaffa något grymt ur Fermi-serien som nVidia släpper snart, då jag av någon outgrundlig anledning föredrar dessa framför ATI. Dock har jag blivit lite osäker med tanke på all kritik... Samt att jag redan har ett kraftigt grafikkort, och känns onödigt att sälja om jag kan utnyttja det en bra stund till. Men jag vill också ha mer kräm, alltså verkade SLi vara ett bra alternativ, dock märkte jag till min förskräckelse att mitt moderkort inte klarar av SLi! Men det märkligaste är att det tydligen klarar av CrossfireX, hur kan det då komma sig att det inte klarar SLi?

Expansionsplatserna till grafikkorten ser ut så här:
PCI Express 2.0 16x
PCI Express 2.0 16x (4x)

Dvs att det finns en PCIe 16x plats @16x, och likadan @4x. (kolla gärna på länken för fler specifikationer)

Om jag har förstått det rätt så kräver/bör man ge ett grafikkort minst en PCIe 16x @8, och då är det förklarligt att det bara går med ett grafikkort, men sedan så har det stöd för CrossfireX.

Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

I teorin ska det funka att köra ett grafikkort i x1, x4, x8 och x16, det funkar iaf för t.ex. HD5870 så då borde det väl gå för kort från nVidia med tycker man. Dock går man ju miste om en del prestanda när kortet körs i lägre än x16. Det kan också ge prestandaförluster att köra två kort i olika hastigheter, dom fungerar bättre ihop när båda körs i samma.
Här kan du se hur ett 5870 skalar med olika många lanes: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Dock tror jag att den största anledningen till att moderkort med endast x4 på andra porten inte ges stöd för SLI är att nVidia tar betalt runt $5 per sålt moderkort i certifieringsavgift eller nåt liknande. Detta gör väl att tillverkarna inte tycker det är lönt med den extra kostnaden då dom som vill ha SLI-prestanda ändå lär sikta på kort med dubbla x8.

AMD har däremot gett Intel frihet att implementera Crossfire på vilka chipsets dom vill, vilket gör att dom slänger in det på så många moderkort dom kan för att locka köpare.

Du kan ju alltid se dig för om det är nån som köpt ett P7P55D PRO men ångrat sig och hellre skulle ha det du har, då kanske ni kan göra ett byte med bara lite pengar emellan. Annars får du väl se om du kan sälja kortet och köpa ett nytt. Det billigaste kortet med x8/x8 är såvitt jag vet ASRock P55 Extreme och det ska fungera lika bra som kort från Asus/Gigabyte (iaf enligt följande roundup av 7 st P55-kort: http://www.techspot.com/review/214-intel-p55-motherboard-roun...)

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för det svaret! Och tack så mycket för länkarna, bra läsning för den okunnige.

Får väl kolla runt lite på blocket och marknadsfliken här på SweC. Fast då verkar det nästan troligare att det blir GF100... Vi får se hur det blir med den saken.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Varför inte SLI på ASUS P7P55D?

De beror på vilket Chipset som sitter på moderkortet: tex som på Asus striker formula II som har SLI stöd, men det går att köra med 1 ATI kort( crossfire funkar inte), har kört med 1 ATI 4890 på detta moderkort.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

4X PCI-E 2.0 kanske inte är döden för en SLI/CF setup men det blir defenetivt sämmre resultat.
4X PCI-E 1.1 har halva banbredden och är rena döden för CF/SLi enligt mågna tester skalar det 0 i princip.

Primära anlednigen till att igen vill lägga till SLI på ett 16x/4x moderkort specielt från intel är att på alla chip, P35,P55 och liknande så kommer dom 4X från ca 6X PCI-E banor 1.1 tror jag men spelar mindre roll men dom kommer via Sydbryggan på gammla P35 eller på P55 som igentligen bara är en sydbrygga kopplad till processorn men oavset så används intels 2Gb/sek DMI buss. Där flaskhallsen ligger. Allta t illbehör, USB, SATA, IDE, Extra PCI-E banor mm kommer därifrån.

Fins iget företag som läger pengar på SLI då det kostar i licens på ett moderkort det aldrig kommer skala ett skit på.

CF är gratis så det kan dom lägga till enkelt och använda som säljknep.

Men har du 16x/4x P55 system så går den 16x porten på 4X via P55 chipet och totala banbreden är 2Gb/sek via DMI bussen som ansltuer P55 chipet till processorn. Dom andra 16X b anorna kommer direckt från processorns inbyggda PCI-E kontroller.

Därför ett 8x/8x 1156 system är bättre då båda grafikkorten går direckt mot processorn. Halverad banbred ja men inga flaskhalsar utöver det och fortfarande flera gånger bättre än en kass DMI buss.

Får säga vad man vill men 1156 platformen är bantad i I/O bara är så. Folk inser det inte förens det är försent. Intel hade lätt kunnat förse processorn med 32X PCI-E banor men det hade gjort 1366 systemet mindre attracktivt. 1366 har inga PCI-E banor från processorn villket suger men den har en QPI buss som stock går i ca 25Gb/sek mot ett X58 chip där du får ut 32X PCI-E 2.0 sedan har X58 chipet mer eller mindre ett P55 chip anslutet till sig via en DMI buss med SATA, Extra PCI-E banor tex för trvägs SLI men även det lider då i en 16x/16/4x setup av samma problem i trevägs SLI.

1156 systemet har ett halvt X58 chip i processorn och P55 externt medans 1366 systemen har en fullfjädrad X58 chip externt via QPi buss sedan mer eller mindre ett extra P55 för sata osv anslutit via DMI bussen.

Som sagt SLI/CF suger på intel system även gammla P35 och nya P55 om du kör 16x/4x moderkort.

Permalänk

OBS: Du kan INTE köra 16x + 4x på 1156 eftersom processorerna endast har 16st PCI-E ledningar och -> 16 + 4 = 20

Blev varnad av en annan här på forumen när det gällde detta...

Vill man köra crossfire på en P55 bräda så är det 8x + 8x som gäller!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
OBS: Du kan INTE köra 16x + 4x på 1156 eftersom processorerna endast har 16st PCI-E ledningar och -> 16 + 4 = 20

Blev varnad av en annan här på forumen när det gällde detta...

Vill man köra crossfire på en P55 bräda så är det 8x + 8x som gäller!

Kan du visst. Kanske skulle läsa på lite istället.

P55 chipet erbjuder fler PCI-E banor. Dödaren är DMI bussen och bristen på PCI-E banor från P55 chipet.
Läs vad jag skrev innan du postar felackig fackta.

8st PCI-E 1.1 linor fins från P55 chipet och dom har 1/2 banbreden av 2.0 alltså 250Mb/sek var.

16st 2.0 och 8st 1.1 är vad som fins på P55. En del använder 2st 1.1 för att få banbreden av 2.0 via olika chipset tex SATA 3 osv så dom tar slut snabbt.

1366 system för dom som vill se skillnaden mellan 1156 med P55 och 1366 med X58.
Och X58 stödjer tom 36 lains enligt den bilden så inte fy skam. Så helt rätt hade jag inte men nästan. Vara ett par lains för kort.

Permalänk
Medlem

De är så skönt att man sitter med en i7 920 så man slipper allt sånt här.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kan du visst. Kanske skulle läsa på lite istället.

P55 chipet erbjuder fler PCI-E banor. Dödaren är DMI bussen och bristen på PCI-E banor från P55 chipet.
Läs vad jag skrev innan du postar felackig fackta.

http://www.ninjalane.com/images/evga_p55_ftw/p55_diagram.png

8st PCI-E 1.1 linor fins från P55 chipet och dom har 1/2 banbreden av 2.0 alltså 250Mb/sek var.

16st 2.0 och 8st 1.1 är vad som fins på P55. En del använder 2st 1.1 för att få banbreden av 2.0 via olika chipset tex SATA 3 osv så dom tar slut snabbt.

1366 system för dom som vill se skillnaden mellan 1156 med P55 och 1366 med X58.
Och X58 stödjer tom 36 lains enligt den bilden så inte fy skam. Så helt rätt hade jag inte men nästan. Vara ett par lains för kort.
http://media.bestofmicro.com/X58-diagramme,3-T-166025-3.gif

Hmmm... Av någon anledning så syntes inte hela ditt post för mig!

Edit: Nu syns det!

I alla fall, ja jag ber om ursäkt att jag inte var "påläst" men jag ljög faktiskt inte när jag sa att det var en annan som påpekade det jag nämnde och han fick till och med stöd från en annan som påpekade att det han sa stämde. Här börjar diskussionen kring det: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=992...

Edit: Nu är det rätt länk också!

Jag googlade också kring det och kom över den här sidan: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/lynnfield/

Om man kollar i rutan med specs. till Intel processorerna och kollar vad det står i "Integrated PCI-E" för 1156 processorerna så antog jag att det var korrekt.

Men återigen, jag ber om ursäkt för felaktig information!

Permalänk
Medlem

Mjo rätt gött med 42 lains totalt VS 24st desutom är det 20st fler 2.0. Så kan leva med att ICH10 bara har 6st 1.1. knappt man behöver dom ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Hmmm... Av någon anledning så syntes inte hela ditt post för mig!

Edit: Nu syns det!

I alla fall, ja jag ber om ursäkt att jag inte var "påläst" men jag ljög faktiskt inte när jag sa att det var en annan som påpekade det jag nämnde och han fick till och med stöd från en annan som påpekade att det han sa stämde. Här börjar diskussionen kring det: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/lynnfield/

Jag googlade också kring det och kom över den här sidan: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/lynnfield/

Om man kollar i rutan med specs. till Intel processorerna och kollar vad det står i "Integrated PCI-E" för 1156 processorerna så antog jag att det var korrekt.

Men återigen, jag ber om ursäkt för felaktig information!

Processorn måste användas i hop med ett chipset också. Totala summman PCi-E banor och typ avgörs av den kombinationen.

Du kan köra CF/SLI med P55 i 16x/4x om det stödjs men det suger så fatalt så det kan kvitta så det stämmer bra att det är meningslöst men fungerar ju

Permalänk
Citat:

Du kan köra CF/SLI med P55 i 16x/4x om det stödjs men det suger så fatalt så det kan kvitta så det stämmer bra att det är meningslöst men fungerar ju

Vi kan nog komma överens om att TS borde skaffa en bräda som stöder 8x + 8x!

Permalänk
Medlem

Jo som sagt 8x/8x PCI-E 2.0 är det ända vettiga på 1156 moderkort i cf/sli

3 vägs SLI/CF så får man ju ha ett NF200 chip också men det ger inte fler PCI-E banor det tar bara dom 16st och skickar ut 16+8+8 och dom kan tom vara 1.1 mins inte. Men flaskhalsen till CPU'n återstår ju.

Men jag har inte sett hur ett enda test på hur NF200 påverkar prestandan så svårt å säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo som sagt 8x/8x PCI-E 2.0 är det ända vettiga på 1156 moderkort i cf/sli

3 vägs SLI/CF så får man ju ha ett NF200 chip också men det ger inte fler PCI-E banor det tar bara dom 16st och skickar ut 16+8+8 och dom kan tom vara 1.1 mins inte. Men flaskhalsen till CPU'n återstår ju.

Men jag har inte sett hur ett enda test på hur NF200 påverkar prestandan så svårt å säga.

Men snälla du kan bara använda de banorna i prollen som är avsedda för detta dvs 16st, alltså kan du inte köra 16 x 4. Hur är det med matten? De andra banorna i chippet används redan som du själv förklarat med bild till annat i systemet, så kom inte och påstå att Iimbauser123 har fel, (indirekt jag då)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Men snälla du kan bara använda de banorna i prollen som är avsedda för detta dvs 16st, alltså kan du inte köra 16 x 4. Hur är det med matten? De andra banorna i chippet används redan som du själv förklarat med bild till annat i systemet, så kom inte och påstå att Iimbauser123 har fel, (indirekt jag då)

Men SNÄLLA RARA LILLA DU!
SER du att dessa PCI-E banor är ansluta till något????????

Kan du inte SEE BILDEN ÅVAN?
SATA, Nätverkskortm ja allt annat är direckt intergrerat och anslutet i P55 chipet eller i ICH10 och ICH10R och förbrukar INGA PCI-E banor.

På P55 har DU 8st EXTRA PCI-E 1.1 banor moderkortstillverkaren kan använda som dom ÖNSKAR!
Hur tror du dom ansluter SATA 3 och USB 3 chipen och varför tror du dom snackade så mycket om begränsnigen av PCI-E 1.1 på intels P55/ICH10? Dom ANVÄNDER dom EXTRA 6 eller 8 PCI-E banorna beroende på CHIP!

Snälla mäniska begrip hur platformen fungerar!

Det fins ingen regel som säger att PCi-E banor bara är för grafik och andra för annat. Dom är universala.

Jävla tröt jag blir.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja visst är det så att du kopplar grafikkort till DMI:n så där har du rätt. Fel av mig :(.

Men det är så att det inte är PCI-E 1.1, utan 2.0 x1 på dessa 8 lanes i chippet, vilket ger 500MB/s så du är inte heller fri från "fel"

Psst: kollar du innan du postar vad du skrivit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är 1.1 och om du läser PCi-E specen för standarden oavset version så är PCI-E bussen Full deplux. Intel skriver ut 500mb/sek för det är teoretiska max banbreden för 1.0a och 1.1 vid Full deplux. Alltså 250Mb/sek up och 250Mb/sek ner.

har du 2.0 så är det 500mb/sek vardera håll alltså totalt 1Gb/sek. Men du hör väl igen säga at han har 2Gbit Swithc bara för den är full deplux? Även 100Mbit och 1000MMbit nätverk i dag är mer eller mindre uteslutet Full Deplux. brukar indikeras på switchens front panel i fråga.

Samma sak gäller PCI-E.
Bevis på det är att intel skriver 16 Lains, 16Gb/sec. Alltså menar dom Full deplux. 8Gb up och 8Gb ner. Dom skriver också 500mb/sek för P55 chipet alltså bör dom även där mena full deplux annars får dom ju skriva ut en notis på någon av dom. Men jag vet redan att P55 och ICH10(r) är 1.1 det står överallt på nätet bara googla. Står säkert i intels PDF med.

Nästan räknat med att du skulle försöka sätta dit mig på det men det har jag redan fillat på bra länge Inte den första som åkt på det. PCI-E är full deplux. Version 1.x är 250mb/sek vardera håll för totalt 500Mb/sek och 2.0 är 500mb/sec vardera håll för totalt 1Gb/sek.

Permalänk
Avstängd

Nu får du ursäkta mig om du nu har dyslexi eller skrivsvårigheter. Men likväl har jag förbannat svårt för att läsa vad du skriver :/

Du kan ju inte räkna totalt åt båda hållen? Räknar den 250mb/s åt det ena hållet så räknar den 250mb/s åt andra hållet. Du kan inte säga att det "totalt" blir 500mb/s för den datan går inte åt samma riktning.

Syftet med Duplex är att du kan läsa och skriva på samma gång, men hastigheten blir aldrig adderad som du skriver. Det är PCI-Express 3.0 som har en bandbredd på 1GB/s

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Halv duplex betyder att datan kan gå åt ett håll i taget men den kan gå åt båda hållen. Full Duplex betyder att data kan skickas åt båda hållen samtidigt och normalt sett görs via varsin egen lina därav 2x banbreden då dom inte stör varan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29#...
Du kan läsa där om du inte tror mig.

Alltså kan du skicka 250Mb/sek åt vardera håll samtidigt på PCI-E 1.x standarden och 500Mb/sek vardera håll på PCi-E 2.0. Det är så intel räknar.

Bara kolla diagramet. 16st 2.0 lains och 16gb/sec. Menar du att intel skriver fel eller? Bara googla runt lite så kan du utläsa at PCI-E är kapabel av två vägs komunikation med maximal banbred åt båda hållen.

http://www.evaluationengineering.com/index.php/solutions/comm...

Citat:

PCI Express replaces the parallel physical-layer bottleneck with a switched full-duplex serial link. Initially, the separate differential current-mode logic (CML) links in each direction have been specified to operate at a 2.5-GHz rate, corresponding to 250 MB/s when the 8b/10b data encoding is accounted for. Throughput is scaleable by ad-ding more traffic lanes, with '32 being the current maximum giving an 8-GB/s rate in each direction. A 5-GHz speed is planned for the future.

32st 1.0 med 250Mb/sek vardera håll = 8Gb/sek vardera håll. PCI-E 2.0 har 2x banbreden så då blir det 16Gb/sek vardera håll med 32x PCI-E. 1156 processorerna har 16 2.0 lains och intel specefierar banbreden till 16Gb/sec alltså 8+8Gb/sek.
Vore extremt konstigt om bussen inte klarade full banbred båda hållen samtidigt. Som länken före förklarade så har i regel full deplux seriella bussar en lina för varje håll som båda kan arbeta oberoende av varan i sin maximala hastighet.
Jag ska inte bhöva förklara saker som bilderna åvan SKRIKER UT själva om man kan räkna lite.

Jag trodde en bild sa mer än tusen ord men mer envetet folk har jag inte vart med om. Ring intel och fråga hur dom räknar dom lär visa er till rätta.

EDIT:
Organisationen bakom PCI-E
http://www.pcisig.com/specifications/pciexpress/base2
PCI-E 2.0 16 lains och total banbred om 16Gb/sec skriver dom sjävla.

Jag är helt OK med att folk säger 8Gb/sek för 2.0 då vet jag att dom menar en väg. Skriver dom 16Gb/sek vet jag att dom menar båda vägarna. Så länge man näner standarden och antalet lains så vet man direckt vad folk menar.

Så som sagt 1156 processorerna kör PCI-E 2.0 och P55 chipet och även ICH10(R) kör 1.1. Siffrorna intel redovisar är maximala banbreden med Full Duplex.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det likadant på X58 eftersom de siffrorna är likadana, iaf enligt den bild du skickade innan, hur kommer det sig?

Specen från ASUS:
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots (@x4 mode, 2.5GT/s)
2 x PCI Express 2.0 x1 (2.5GT/s)
3 x PCI

Edit: http://www.hardware-revolution.com/p55-motherboards-crossfire...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hum det är skumt för det är motsägelsefull information.

PCI-E 1.1 har ju som jag sa 250Mb/sek vardera håll och är fulll duplex. Intel skriver utt det som full duplex alltsp 2x250Mb/sek då dom är oberoende av varan och kan skicka data i maximal banbred åt vardera håll samtidigt.

Men man brukar inte i vanliga fall snacka om 500mb/sek banbred för 1.0a eller 1.1 utan 250Mb/sek och då vet man att det är åt ett håll sedan är det underförstått att PCI-E är full duplex om man vet det då.

Grejen är den att PCI-E 1.1 klarar 250mb/sek ett håll och har då 2.5GT/s.

Så skulle porten nu vara en 16 slot med 4st lains som vardera är PCI-E 2.0 så skulle dom vara på 5GT/s var inte 2.5GT/s vilket får mig att tro att sloten i sig kanske är kapabel att förse samma mängd ström alltså 150W som PCI-E 2.0 kräver av en 16x plats i alla fall men att banorna är PCI-E 1.1.

PCI-E 2.0 är helt bakåtkompatibel med 1.1 och vise versa sak det vara i allafall.

Men som sagt svårt att svara på vad dom menar. Dom skriver Version 2.0 Slot vilket jag tolkar som bokstavligt talat att sloten fysiskt är 2.0 kompatibel medans platsen inom parentes är 1.1 då det står just 2.5GT/s inom parentes. Skulle stå 5GT/s om den faktiskt var ansluten till PCI-E 2.0 buss.

Här går att läsa om just det.
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Citat:

PCI Express 1.0

In 2004, Intel introduced PCIe 1.0, with a data rate of 250 MB/s and a transfer rate of 2.5 GT/s.

Här kan man också utläsa att PCI-E precis som jag sa ha sepparata lains för att sända och ta i mot. Alltså en PCI-E lain har 2 lains i sig en för att sända och en för att ta i mot. Därav räknar intel banbreden som 2x. Det gör man sällan i vanliga fall men jag skyller det på marknadsföring.

Citat:

A lane is composed of a transmit and a receive pair of differential lines. Each lane is composed of 4 wires or signal paths, meaning that, conceptually, each lane is a full-duplex byte stream, transporting packets containing the data in 8 bit 'byte' format, between the two endpoints of a link, in both directions simultaneously.

EDIT:
Såg att du länkade till en sida. Läste den för 2-3 timmar sedan då den beskriver problemet precis på samma vis som jag gjort.

Citat:

In order to cut on costs, on fourteen different motherboards, the second PCI-Express 16x is not connected via 8 lines to the PCI-Express controller of the LGA1156 processor (The first port then also being at 8x), but rather with 4 lines on the P55 controller.

On top of that, while the lines connected to the LGA1156 processor work at 5GT/s, the ones connected to the P55 only work at 2.5GT/s.

This result in a bandwidth of 1Gb/s in each direction for a PCI-Express 16x slot working at 4X with the P55 chipset, as opposed to 4GB/s when it’s working at 8x with the processor!

Needless to say, running Crossfire or SLI on a motherboard equipped with a 16x that works at 4x and is connected to the P55 chipset will cripple your performances.

Som sagt precis vad jag sagt hela tiden.
Du kan utläsa 5GT/s från processorn då den är PCI-E 2.0 komptabil medans P55 chipet bara är 1.1 komptabilt därmed 2.5GT/s per laine.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Här kan man också utläsa att PCI-E precis som jag sa ha sepparata lains för att sända och ta i mot. Alltså en PCI-E lain har 2 lains i sig en för att sända och en för att ta i mot. Därav räknar intel banbreden som 2x. Det gör man sällan i vanliga fall men jag skyller det på marknadsföring.

Du kan utläsa 5GT/s från processorn då den är PCI-E 2.0 komptabil medans P55 chipet bara är 1.1 komptabilt därmed 2.5GT/s per laine.

Jepp, men då är det ju ännu sämre eftersom allt på chipet p55 delar på PCIe-graffe/USB/SATA osv osv.. och lägg därtill att den "bara" har 2.0GB/s huwwaaahh!!!

Ja, du gjorde rätt som inte valde denna sockel helt klart!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Halv duplex betyder att datan kan gå åt ett håll i taget men den kan gå åt båda hållen. Full Duplex betyder att data kan skickas åt båda hållen samtidigt och normalt sett görs via varsin egen lina därav 2x banbreden då dom inte stör varan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_%28telecommunications%29#...
Du kan läsa där om du inte tror mig.

Alltså kan du skicka 250Mb/sek åt vardera håll samtidigt på PCI-E 1.x standarden och 500Mb/sek vardera håll på PCi-E 2.0. Det är så intel räknar.

Helt korrekt! Men som du borde skrivit så gäller det bara vid liknande medium.

Citat:

Du skulle lagt till detta eftersom det är ett sällsynt fall att man skriver ut Full duplex sådär. I detta fallet blir det en motorväg med ett körfält på ena sidan och två på det andra. Så du har helt rätt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vet att tråden numera är död och så bör förbli, men det struntar jag i. (fan vad jag blev bra på att rimma plötsligt...)

Men ingen har förklarat VARFÖR det är så extremt dåligt med SLI/Crossfire med en 16x och en 4x... Du tappar ingen extrem mängd prestanda på att köra i 4x om man skall tro detta: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc... (Klart att det är en del, men det är inte mycket, bör vara obefintlig om man kan räkna in lite överklockning senare...) Är det att korten kan bli osynkroniserade eller något i den stilen som förstör? Alla tar det så självklart och om man frågar "varför?" känner man sig lite dum, men jag får väl dumförklara mig själv då. Varför?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, om du nu undrar så är kopplingen mellan P55chippet och prollen den stora boven/flaskhalsen vilket gör att du tappar i runda slängar 30% i CF.
Räckte det som förklaring?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fins massa tester sedan HD4850 och HD4870 kom ut att det skalar i princip 0 på intel platformen som P35 och varför jag nämner P35 är för att P35 har samma 2Gb DMI buss och också PCI-E 1.1 lains från sydbryggan.

Så det blir precis samma prestanda på 4X platsen där som på P55.

Permalänk
Medlem

Eh, vad säger ni egentligen? Jalle64, du säger att man tappar ungefär 30% av prestandan då kopplingen mellan själva processorn är för långsam, medan du, pa1983, säger att det inte sker något att tala om med prestandan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi snackar CF setuper inte individuela kort. Tester som gjordes med 16x/4x på P35 med HD4840 och bättre vissade på i princip 0 vinst just pga att sydbryggan på P35 som är i princip identisk prestandamäsigt med P55 har för får PCi-E banor och dom är 1.1 sedan är DMi bussen rena dödaren. På P35 gick ju sydbryggan ICH9 mot P35 chipet medans DMi bussen går från P55 till 1156 processorn då den har allt P35 chipet hade intergrerat fast bättre. Men som sagt problemet kvarstår.

Så köra CF eller SLI på 16x/4X där 16x platsen är PCi-E 2.0 och 4X platsen är PCi-E 1.1 och desutom måste komunicera över DMI bussen på 2Gb/sek med allt annat som fins i P55/ICH9 chipet som USB, ljdkort, sata så blirt snabbt överbelastat.

Så risken med en 16x/4x setup på en sådan här platform är att man itne vinner nåt. kan tom bli sämmre enligt tester jag sett. Kanske går an med budget kort väldigt SLÖA sådana men med högprestanda kort så skiter det sig snabbt. Då är man bättre av med ett kort bara.

Permalänk
Medlem

Tack, nu förstår jag fullkomligt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Pixel
Hej.

Jag har moderkortet ASUS P7P55D (Intel socket 1156) som jag måste säga att jag är ruskigt nöjd med. På detta har jag ett nVidia GTX260 som numera börjar kännas lite klent, fps:en tickar sakta men säkert neråt...

Jag hade tänkt skaffa något grymt ur Fermi-serien som nVidia släpper snart, då jag av någon outgrundlig anledning föredrar dessa framför ATI. Dock har jag blivit lite osäker med tanke på all kritik... Samt att jag redan har ett kraftigt grafikkort, och känns onödigt att sälja om jag kan utnyttja det en bra stund till. Men jag vill också ha mer kräm, alltså verkade SLi vara ett bra alternativ, dock märkte jag till min förskräckelse att mitt moderkort inte klarar av SLi! Men det märkligaste är att det tydligen klarar av CrossfireX, hur kan det då komma sig att det inte klarar SLi?

Expansionsplatserna till grafikkorten ser ut så här:
PCI Express 2.0 16x
PCI Express 2.0 16x (4x)

Dvs att det finns en PCIe 16x plats @16x, och likadan @4x. (kolla gärna på länken för fler specifikationer)

Om jag har förstått det rätt så kräver/bör man ge ett grafikkort minst en PCIe 16x @8, och då är det förklarligt att det bara går med ett grafikkort, men sedan så har det stöd för CrossfireX.

Hur kan detta komma sig?

Bästa är att man innan man köper MB...kollar upp sådana saker...då kommer man lätt fram till att välja Asrock P55 Extreme till sitt 1156 bygge.
Tack och hej!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb