Vertikala ränder på skärmen? Vad göra?

Permalänk
Medlem

Vertikala ränder på skärmen? Vad göra?

Hej!

Har ett väldigt jobbigt fel med min dator. Är inte så insatt i datorer så därför frågar jag er på Swec.
Här om dagen när jag slog på skärmen (datorn var redan igång) så var det fullt med röda vertikala ränder över hela skärmen.
Har provat med ett annat grafikkort (8800gtx) och det är samma problem med det.
De röda ränderna finns där redan vid uppstarten, och jag har inte en aning om vad det kan vara.
Har inte gjort några ändringar, inga nya drivrutiner eller sånt på senaste tiden.
Jag har även testat skärmen på en annan dator utan några problem, så den är det inga fel på.

Har ni något tips på vad som kan vara fel, och vad jag bör göra åt det?
Väldigt tacksam för alla svar.

Operativsystem: Vista 64bit
Processor: Intel Q6600
Processorkylare:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
Minne: Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme (4*1GB)
Grafikkort: Nvidia 8800GT 512mb
Hårddisk: Samsung 250gb
Nätaggregat: Antec 500w (det som sitter i Antec Sonata III)
Övrig kylning: 1x120mm insug

Med vänlig hälsning
Johan

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl anta grafikkort eller skärm till en början, har du möjlighet att prova skärmen på en annan dator, eller tvärtom, en annan skärm till den datorn du har nu?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Just ja, jag har testat skärmen på en annan dator och den funkar kanon.
Och jag har som sagt, testat ett annat grafikkort också.
Moderkort? Minnen?

MVH
Johan Eng

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Möjligt att det är moderkortet då, har du någon annan PCI-E-slot att testa?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på det, får ta en titt när jag kommer hem sen.
Läste i någon annan tråd att man kunde prova ta ut en minnessticka i taget och se om det kan vara boven också?

Är i akut behov av datorn då jag använder den väldigt mycket hemma.

MVH
Johan

edit: uppdaterat med vilket moderkort jag har och minnen !
Hoppas detta kan hjäpa er (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns bara en PCI-e port på mitt moderkort, enklaste är att sätta i ett nytt moderkort och testa helt enkelt?

Visa signatur