Permalänk

Ny MP3-Spelare, ~1.5k

Tjenare, efter att ha införskaffat ett antal riktiga budgetspelare genom åren som alla har gått sönder så känns det som att det är dags att lägga lite mer pengar och få en ordentlig spelare med dugligt menysystem etc.

Budgeten ligger på cirka 1500 kronor, jag har kollat mycket på Ipod Nano 16 gigarn G5
(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=487993&o=sort_lager) och den ser ju ut att uppfylla mina krav.

Min fråga till er är nu om ni har några andra tips på MP3-spelare i samma prisklass med bra menysystem och nog med utrymme (mindre än 10 GB så börjar det bli lite knapert känner jag).

Tack på förhand!

Permalänk

iPod=JA! Aldrig haft en bättre MP3-spelare/Video. Det är ju FM-sändare och videokamera i den nya så det är alltid en bonus!

EDIT: Skärmen är större med gillas mycket

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
iPod=JA! Aldrig haft en bättre MP3-spelare/Video. Det är ju FM-sändare och videokamera i den nya så det är alltid en bonus!

EDIT: Skärmen är större med gillas mycket

+1

Permalänk
Medlem

Synd bara att iTunes suger åsne k*k

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Usch, förstår mig inte på folk som rekommenderar apples spelare. Samma ljudkvalite som noname från clas ohlson..

Kör på en iriver, cowon eller Sony.

Cowon S9 är grymt bra, överbudget dock.

Permalänk
Medlem

Skulle säga Cowon i9
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513991

Den gör allt som iPoden gör. Förutom kameran då, som man ändå aldrig kommer använda.
Sen spelar i9 fler format, fler ljudinställningar osv.
Och ligger i prisnivå med ipoden.

Permalänk
Medlem

iPod är väl det enda man skulle välja nu för tiden?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93

Om man vill köpa en clas ohlson spelare med nytt skal för dyra pengar. Ja.

Kass ljudkvalite.

Den enda iPoden jag ser någon som helst motivation till att köpa är Touch eftersom den har apps. Trots att ljudet på den fortfarande är dåligt.

Permalänk

Tänk på att man inte kan ta kort med Ipoden, endast filma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robiiins93

Ännu en som är skadad av ett samhälle fyllt med tomtar. Ipoden är inte bäst i sin prisklass. Men det verkar inte spela någon roll, "den ser ju bra ut".....

När jag köpte min Mp3 för flera år sedan så letade jag recensioner och köpte den som verkade bäst. Idag är det "köp en Ipod", folk har ingen aning om varför men okunniga överallt annars köper dom ju högt och lågt så då måste de ju vara "bra".

Permalänk
Medlem

Att den här siten finns, säger väl en del:

anythingbutipod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Att den här siten finns, säger väl en del:

anythingbutipod

För att iPod är en jäkligt populär produkt och det alltid finns personer som är emot allting som är mainstream?

Permalänk

Bryr du dig om ljudkvalitén ska du iaf inte välja en ipod.
Personligen har jag bra erfarenheter från iaudio/cowon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Usch, förstår mig inte på folk som rekommenderar apples spelare. Samma ljudkvalite som noname från clas ohlson..

Kör på en iriver, cowon eller Sony.

Cowon S9 är grymt bra, överbudget dock.

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Om man vill köpa en clas ohlson spelare med nytt skal för dyra pengar. Ja.

Kass ljudkvalite.

Den enda iPoden jag ser någon som helst motivation till att köpa är Touch eftersom den har apps. Trots att ljudet på den fortfarande är dåligt.

Finns alltid de som är anti-mainstream.

Men du får gärna visa upp en annan mp3-spelare för 1500kr som har det som en iPod Nano 5G har:

-MP3-funktion
-Video
-Videokamera (dålig men ändå ett plus)
-Radio & Diktafon
-Lätta att använda och trevliga menyer (Detta är helt subjektivt, men uppenbarligen gillar en stor majoritet ipodarnas meny och gränssnitt, ett vinnande koncept helt enkelt.)
-Stor färgskärm, men ändå otroligt kompakt spelare.
-Och kanske också design, men det är det som är minst viktigt enligt mig.

Ljudkvalitén och iTunes är de starkaste motargumenten för iPods har jag märkt, sanningen är att inte många har mp3-låtar med alltför hög kvalitet (kanske runt 128 i genomsnitt), och dessutom använder hörlurar av dålig kvalitet, och det ljud de får i en iPod är helt okej för dem.
iTunes är dåligt, håller jag med om, men men det är en dålig punkt mot så många positiva, och än en gång kan det hända att folk tycker om att ha allt på ett ställe i ett program, än att meka själv.

Men jag förstår att audiofiler blir irriterade på folk "som inte vet något"...

Permalänk

Tack för alla svaren hittills! Jag är nu lite kluven, alltid denna debatt inom teknikvärlden.
Nvidia vs. Ati för grafikkorten och Apple vs. resten för mp3-spelarna :).

Det allra viktigaste för mig när det kommer till detta köp är att spelaren har en bra menyfunktion där man kan navigera bland artister och album då det är detta som har irriterat mig mest hos no-name spelarna från Classe O. Jag vet att apples spelare har sådant, men jag antar också att konkurrenterna (ex. Cowon) har nåt liknande?

Cowon i9 verkar väldigt intressant, även S9 om jag sparar ihop lite mer pengar. Vad jag undrar nu är dock vad för kaliber på lurarna som krävs för att kunna njuta av ljudkvalitén som dessa spelare levererar?

Edit: Jag glömde nämna att kamera/videokamera är helt oviktigt för mig då detta är något jag aldrig kommer använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer

Men du får gärna visa upp en annan mp3-spelare för 1500kr som har det som en iPod Nano 5G har:

-MP3-funktion
-Video
-Radio & Diktafon
-Lätta att använda och trevliga menyer (Detta är helt subjektivt, men uppenbarligen gillar en stor majoritet ipodarnas meny och gränssnitt, ett vinnande koncept helt enkelt.)

Ljudkvalitén och iTunes är de starkaste motargumenten för iPods har jag märkt, sanningen är att inte många har mp3-låtar med alltför hög kvalitet (kanske runt 128 i genomsnitt), och dessutom använder hörlurar av dålig kvalitet, och det ljud de får i en iPod är helt okej för dem.
iTunes är dåligt, håller jag med om, men men det är en dålig punkt mot så många positiva, och än en gång kan det hända att folk tycker om att ha allt på ett ställe i ett program, än att meka själv.

Alltså, det största och första argumentet vid köp av en MP3 borde ju vara hur bra ljudkvalitén är, sedan kommer resterande. Fast ja, idag gäller det inte att leta efter det som är bäst tydligen, det är något annat. Gäller inte bara MP3 utan skärmar och massa annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer

-MP3-funktion
-Video
-Radio & Diktafon

Just videokameragrejen är ju ipod nanon unik med.. slänga in en kass kamera.

Det övriga har ju iprincip vilken spelare som helst, det enda som man kanske måste kolla upp är ju skärmen och menyerna. Och ja, videostödet. Fast vem kollar på film på en ipod nano?

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart rekommendera en ZuneHD. Har en själv och är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av betan
Jag skulle helt klart rekommendera en ZuneHD. Har en själv och är väldigt nöjd med den.

Den verkar vara väldigt nice, dock så hittar jag inte återförsäljare i Sverige som säljer den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makarov
Den verkar vara väldigt nice, dock så hittar jag inte återförsäljare i Sverige som säljer den?

Nej, det är det enda problemet. Microsoft säljer den endast i USA så man måste köpa den via Ebay. Det är egentligen inga problem bara det att frakten tar ett tag men är lätt värt det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av betan
Nej, det är det enda problemet. Microsoft säljer den endast i USA så man måste köpa den via Ebay. Det är egentligen inga problem bara det att frakten tar ett tag men är lätt värt det!

Hmm okej, så man kan inte köpa en ny via Microsoft om man inte bor i USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makarov
Hmm okej, så man kan inte köpa en ny via Microsoft om man inte bor i USA?

Nej, det går inte ens att komma in i deras shop om man bor utanför USA.
Men som sagt finns det gott om affärer/personer som säljer nya via ebay.

Permalänk
Medlem

Min Sony Walkman gick till slut i sönder för en vecka sen och jag har varit på jakt på en ny , hade dock inte så mycket pengar att lägga men hittade en Iriver E30, den känns plastig som fan!, men 52timmar batteritid och schysst equalizer! "SRS HD wow" gör sitt också. Får se hur länge den håller, känns lite riskabelt just på grund utav att den är så plastig, jag kommer hålla hårt i kvittot

649kr på webhallen btw

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Iriver, Cowon eller iAudio alla dagar i veckan. Apples spelare låter verkligen värdelöst med såväl billiga som dyra lurar (kanske ännu påtagligt med bra lurar). Men hey .. sålänge lurarna är vita och man ser ut som dom på filmerna från hollywood så är väl allt bra?

Permalänk
Medlem

Jag har en ipod touch som jag älskar - som bokläsare och surfplatta. Som mp3-spelare är den monumentalt kass.

Naturligtvis är iTunes en styggelse som i sig borde rendera skottpengar på hela Apples företagsledning, men även om man hör till de underliga människor som gillar att frivilligt installera virus och trojaner på sin dator kommer man inte ifrån att det inte går att göra så grundläggande saker med den som att spola eller byta låtar utan att ta upp den ur fickan, låsa upp den, trycka på musikspelarknappen och kladda på touchskärmen. Jag kan helt enkelt inte begripa mig på folk som använder touch som mp3-spelare.

Iuadio (eller Cowon eller vad de nu kallar sig just idag) eller Iriver är bra saker. Håll dig till dem så blir du nöjd.

Permalänk

Jag tror att det blir en Cowon i9 eller s9, får se hur mycket pengar jag kan skramla ihop. Jag saknar dock fortfarande svar på min fråga angående hörlurar, vad kostar ett par hörlurar som inte "flaskhalsar" för mycket när det kommer till ljudkvalitén med dessa mp3-spelare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mungatron
Jag tror att det blir en Cowon i9 eller s9, får se hur mycket pengar jag kan skramla ihop. Jag saknar dock fortfarande svar på min fråga angående hörlurar, vad kostar ett par hörlurar som inte "flaskhalsar" för mycket när det kommer till ljudkvalitén med dessa mp3-spelare?

Beror lite på vad du är ute efter för sorts lurar.
In-ear så kan dom här vara vettiga:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340775

Mycket för pengarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
För att iPod är en jäkligt populär produkt och det alltid finns personer som är emot allting som är mainstream?

Den har ju endast blivit populär pga folk bryr sig inte ett skit om ljudkvalité se bara på hörlurarna som leveras med tex Iphone suger ju verkligen mer än nått annat. Men om man bara vill ha en snygg mp3 och lyssna med sånna lurar och dras med Itunes så är det ett bra val.
Sen att Apple inte tillåter att man byter batteri själv och sånna småsaker gör ju att de är inte gjorda för att hålla speciellt länge.

Edit: De som Techwolf rekommenderar är prisvärda

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt