VGA och DVI bättre bild än HDMI på min HD5850??

Permalänk
Medlem

VGA och DVI bättre bild än HDMI på min HD5850??

Hej, jag har haft mitt HD5850 nu i mer än ett år, och en sak som har stört mig är att när man kopplar in min Samsung 46 tummare med HDMI kabeln så ser man tydligt att bilden är mindre skarp än vad vga/dvi är. Jag har sökt runt på google om folk märker skillnad mellan HDMI-kvaliteten och andra kontakter men det ser inte ut och vara någon som tar det upp, så därför tänkte jag göra det:

1. Kopplat min HD5850 till Samsung 46 tummare LCDn med en ganska dyr HDMI-kabel(2meter): VGA/DVI ser märkvart bättre ut
2. Kopplat in min HD5850 till min nya Samsung 24 tums LED Skärm med den medföljande DVI till HDMI-kabel: bilden är oproportionell och man måste justera bilden manuellt, samtidigt är bilden lika oskarp som den är på 46 tummaren.
3. Kopplar in mitt xbox360 till 46tummaren med en ännu dyrare HDMI-kabel(1meter): Jämfört med min HD5850(VGA/DVI), är bilden på datorn skarpare och har bättre färger än xboxen på HDMI.

Så därför undrar jag en sak som ingen nånsin vågat fråga:
Är DVI/VGA fastän det är äldre teknologi bättre färgässigt och skarpmässigt än HDMI-anslutning eller är det mina prylar som är kassa?

En sak till, jag har läst att HDMI och DVI i grunden samma (och därför till min förra fråga:) varför är det då en märkbart bättre bild på DVIn än vad det är på HDMI?

MVH,
Stevie

Permalänk
Medlem

När man använder HDMI så måste man ofta ändra inställningen overscan/underscan i Catatlyst Control Center för att bilden skall bli lika stor som bildskärmen.

När du kopplar datorn till TVn med en HDMI kabel så behöver man ofta ändra i menyerna i TVn för att bilden skall bli skarp och bra,

För många Samsung TV apparater så skall man ändra namnet på HDMI ingången till PC för att den skall stänga av onödiga bildförbättringar som annars gör bilden från datorn suddig och allmänt dålig.

När det gäller din fråga om DVI/VGA är bättre så är svaret att DVI och HDMI är samma digitala videosignal, den enda skillnaden är att HDMI kabeln är från början konstruerad för att även fungera med ljud signaler men under vissa förutsättningar så fungerar ljudsignaler via DVI kabel.

VGA är en helt annan videosignal, den är alltid en analog signal och är lite sämre men ibland kan VGA vara bättre för TV apparater som inte pixelmappar via HDMI ingången eller inte klarar av att visa datorsignaler på ett korrekt sätt men det är ganska ovanligt med nya LCD TV, detta problem var vanligt för några år sedan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för informationen, men när du menar att vga har sämgre videosignal, menar du då att den överför sämre färger och mer störningar än de digitala varianterna? jag kör just nu med vga på min SAMSUNG BX2450 i 1080p, blir det då bättre bild på DVI/HDMI om man klarar av att justera bilden?

Permalänk
Medlem

Eftersom alla grafikkort har från början digitala videosignaler och alla LCD skärmar använder digitala videosignaler så betyder det att signalen måste omvandlas 2 gånger när man använder den analoga VGA signalen och det innebär att videosignalen blir sämre.

Det är som du skriver att analoga signaler är mycket känsligare för störningar och att bilden blir skarpare tack vare att digitala signaler är mer exakta.

Det kan uppstå störningar även med digitala signaler och det beror nästan alltid på att man använder extremt långa eller dåliga kablar som gör signalen blir för svag, vid normala kabel längder (5 meter eller kortare) så brukar det inte vara några problem med signalstyrkan.

Och jag tror bilden blir bättre på BX2450 med DVI/HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

dvi och hdmi är likvärdiga, men vga suger, som sagt behöver du ställa in rätt färgformat, over/underscan i ccc, samt köra på nativeupplösningen med rätt hz. sedan kan du behöva stänga av dynamisk dynga på din skärm/tv, samt ställa om till pc/spelläge, på samsungtv brukar man använda en speciell hdmi, sedan döper man porten till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

dvi och hdmi är likvärdiga, men vga suger, som sagt behöver du ställa in rätt färgformat, over/underscan i ccc, samt köra på nativeupplösningen med rätt hz. sedan kan du behöva stänga av dynamisk dynga på din skärm/tv, samt ställa om till pc/spelläge, på samsungtv brukar man använda en speciell hdmi, sedan döper man porten till pc.

Jag provade i natt att köra med HDMI-kabeln och det ser ut att vara rätt hyffsad bild, over/underscan korrigerade det mesta av bilden, sedan valde jag RGB 4:4:4 (Full RGB) för jag hörde att det är bättre för spel. Använder aldrig dynamisk skugga avskyr det men vad för inställningar som justeras om jag sätter skärmen på "Game" istället för "Custom". Jag märkte bara att ljusstyrkan och kontrasten justerades

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Eftersom alla grafikkort har från början digitala videosignaler och alla LCD skärmar använder digitala videosignaler så betyder det att signalen måste omvandlas 2 gånger när man använder den analoga VGA signalen och det innebär att videosignalen blir sämre.

Det är som du skriver att analoga signaler är mycket känsligare för störningar och att bilden blir skarpare tack vare att digitala signaler är mer exakta.

Det kan uppstå störningar även med digitala signaler och det beror nästan alltid på att man använder extremt långa eller dåliga kablar som gör signalen blir för svag, vid normala kabel längder (5 meter eller kortare) så brukar det inte vara några problem med signalstyrkan.

Och jag tror bilden blir bättre på BX2450 med DVI/HDMI kabel.

Tack, jag vågade koppla in HDMI-kabeln och pilla på Amds CCC, bilden är nu fantastisk efter att jag även pillat lite på skärmarnas inställningar. Mycket mer kontrast och mindre "grått svart" än förr:)

Permalänk
Medlem

För att undvika missförstånd så kan jag tillägga att det finns 3 versioner av DVI, 2 av dessa versioner klarar analoga videosignaler.

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar

DVI Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

För att undvika missförstånd så kan jag tillägga att det finns 3 versioner av DVI, 2 av dessa versioner klarar analoga videosignaler.

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar

DVI Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

se där, man lär sig nått nytt var dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

dvi och hdmi är likvärdiga, men vga suger, som sagt behöver du ställa in rätt färgformat, over/underscan i ccc, samt köra på nativeupplösningen med rätt hz. sedan kan du behöva stänga av dynamisk dynga på din skärm/tv, samt ställa om till pc/spelläge, på samsungtv brukar man använda en speciell hdmi, sedan döper man porten till pc.

Jag hittade ett problem med HDMI-kopplingen, när jag kör spel så blir jag tvugnen att köra lite mindre upplösningar pga hårdvaruflaskning, men då så blir bilden helt konstig som om det blir när man renderar filmer i sony vegas i fel upplösning.

Jag tror att det är pixel-skalan som blir helt off och därför renderar helt oskarp och ojämn bild på monitorn, har inte kunnat fixa det på CCC så därför bytat tillbaka till VGA-anslutningen,

några ideer?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av LS_07:

Jag hittade ett problem med HDMI-kopplingen, när jag kör spel så blir jag tvugnen att köra lite mindre upplösningar pga hårdvaruflaskning, men då så blir bilden helt konstig som om det blir när man renderar filmer i sony vegas i fel upplösning.

Jag tror att det är pixel-skalan som blir helt off och därför renderar helt oskarp och ojämn bild på monitorn, har inte kunnat fixa det på CCC så därför bytat tillbaka till VGA-anslutningen,

några ideer?

Vilken upplösning kör du? TV-apparater stöder normalt sett bara 3 upplösningar utan att bli helt knäppa i pixelmappningen;

1920x1080
1360x768
1280x720

1600x900 är inte en accepterad upplösning, annat än på vissa laptops, och i princip alla upplösningar utom dessa fyra är fel skala (16:10 och inte 16:9).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilken upplösning kör du? TV-apparater stöder normalt sett bara 3 upplösningar utan att bli helt knäppa i pixelmappningen;

1920x1080
1360x768
1280x720

1600x900 är inte en accepterad upplösning, annat än på vissa laptops, och i princip alla upplösningar utom dessa fyra är fel skala (16:10 och inte 16:9).

Det var mitt misstag problemet låg inte vid HDMIn, Antialiasing-filtern låg på fel inställning och gjorde att all text och 3d-texturer blev blurriga. Problemet lagat men tack för inlägget:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Jag provade i natt att köra med HDMI-kabeln och det ser ut att vara rätt hyffsad bild, over/underscan korrigerade det mesta av bilden, sedan valde jag RGB 4:4:4 (Full RGB) för jag hörde att det är bättre för spel. Använder aldrig dynamisk skugga avskyr det men vad för inställningar som justeras om jag sätter skärmen på "Game" istället för "Custom". Jag märkte bara att ljusstyrkan och kontrasten justerades

Game-läget stänger av en del postprocessing och reducerar ofta eftersläpningar märkbart. Som exempel så försökte jag spela Halo: Reach på min nya Samsung utan att ha aktiverat Game Mode på den och det var ett märkbart lagg mellan knapptryck och rörelse på skärmen. Game Mode löste det problemet helt.

De flesta Samsung nuförtiden kan även köra i ett dedikerat PC-läge om man sätter namnet på kanalen ifråga till PC eller Computer. Har för mig att detta är enda sättet att få riktig 24p-processing medmera på vissa paneler.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Har aldrig set nån review eller vido där de ingående visat DVI vs VGA vs HDMI, jag sitter på en VGA 21,5" 1680x1050 och har suttit vid polares DVI skärmar (1920x1080 upplösning med samma inställningar) och bilden ser lika fin ut på min skärm Kan nån länka till ett bra test?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Game-läget stänger av en del postprocessing och reducerar ofta eftersläpningar märkbart. Som exempel så försökte jag spela Halo: Reach på min nya Samsung utan att ha aktiverat Game Mode på den och det var ett märkbart lagg mellan knapptryck och rörelse på skärmen. Game Mode löste det problemet helt.

De flesta Samsung nuförtiden kan även köra i ett dedikerat PC-läge om man sätter namnet på kanalen ifråga till PC eller Computer. Har för mig att detta är enda sättet att få riktig 24p-processing medmera på vissa paneler.

Game mode på min Samsung ligger på "magicbright"-funktionen, hjälper det också för att minska input lagget eller är det bara Samsungs egna justeringar för färgerna? För jag hittar nämligen en annan funktion som heter "Response Time" och man kan välja mellan Normal, Faster och Fastest, man märker också stor skillnad mellan Normal och Fastest, som om man höjde skärmfrekvensen på en CRT-skärm, men man märker också en ökad ghosting på köpet, kanske Samsung bytade namn och det kallas nu response time?