H50 Push and Pull med Shrouds - Frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

H50 Push and Pull med Shrouds - Frågor

Efter ungefär en veckas grävande har jag bestämt mig för att passa på att se över min CPU kylning nu när jag byter chassi. Jag sitter idag på en H50 kyld av en enda Noctua S12B-FLX, fläkten sitter monterad som utsug bakom radiatorn, och drar luften ur radiatorn, ut ur lådan. Ungefär så långt ifrån optimalt man kommer, men det funkar väldigt bra tills man matar processorn med lite mer volt.

Fläktar?
Efter att ha kollat runt lite har jag mer eller mindre bestämt mig för att köra på antingen två stycken Noctua S12B-FLX eller två stycken Scythe GT 1850 RPM för att kyla kalaset, men jag har lite svårt att bestämma mig för vilket alternativ jag ska välja. Idag sitter jag med enbart Noctua fläktar i min låda, och visst, ljudnivån är ju superb och luftflödet fungerar väl, men jag kan inte hjälpa att känna att jag kanske ska ha något starkare till radiatorn, för att kunna pressa lite högre frekvenser. GT 1850 RPM nervoltade tycks ju vara ett väldigt populärt val här på forumet, i mitt fall funderar jag nästan på att köra dem på standardvolt. Jag är inte intresserad av ha min dator helt knäpptyst, jag sitter ändå alltid med lurar i princip, men den får ju inte bullra heller. Är skillnaden i ljudnivån på dessa fläktar märkbara på en halvmeters avstånd? Priset är i detta fallet irrelevant. Vilka fläktar hade ni valt?

Skruvar?
Den andra frågan gäller monteringen. Om jag ska montera 2x2 120mm fläktar på radiatorn (shrouds inräknat) vad ska jag använda för skruvar? Detta är en fråga jag inte hittat något vettigt svar på hur mycket jag än letat. Kör man vanlig PnP kan man ju använda skruvarna man fick med, men när man lägger till ca 25mm till med en extra fläkt blir det lite krångligare. Någon som har en bra och simpel lösning?

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Akasa viper för fläktar, jag har nåra scythe GT också men jag gillar vipers bättre

Jag försökte bygga en vindtunnel med en slaktad fläkt mot radiatorn genom att använda 2 av skruvarna på slaktade fläkten sen de medföljande fläkt"plopparna" från vipern för att hålla fast den mot den slaktade fläkten

Låter kanske retarderat men det funkar. Jag har dock en H70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av chrono:

Akasa viper för fläktar, jag har nåra scythe GT också men jag gillar vipers bättre

Jag försökte bygga en vindtunnel med en slaktad fläkt mot radiatorn genom att använda 2 av skruvarna på slaktade fläkten sen de medföljande fläkt"plopparna" från vipern för att hålla fast den mot den slaktade fläkten

Låter kanske retarderat men det funkar. Jag har dock en H70

Har ju gummipluppar från alla Noctua fläktar, så med dem skulle man kanske kunna experimentera. Sitter det fast ordentligt då? Vill ju inte att radiatorn & company trillar ner på moderkortet, då blir det en dyr affär!

Tack för tipset!

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX