Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Aug 2004

Byta kylpasta?

Hej!

Jag har ett 2500k system och ska nu byta ut moderkortet mot ett med den nya revisionen. Jag har byggt ett par system tidigare, men jag har aldrig plockat bort kylaren från prollen tidigare. Jag antar att jag borde lägga på ny pasta, men frågan är hur jag tvättar bort den gamla på ett säkert sätt?

Har läst mig till att ren sprit eller bensin är att föredra, men vad räknas som ren sprit? T-röd? och hur GÖR man? kan man använda ett kaffefilter typ melita eller finns det något annat knep? Något särskillt man ska tänka på?

tack för hjälpen!

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2010

Jag använde mig utav T-röd, funkade verkligen bra och man behöver inte vara rädd för komponenterna.
De flesta använder ren tyg för att rengöra kylarpastan men jag använder helt enkelt bomullsrondeller (vet inte vad jag ska kalla de, men man använder det för det mesta till sminkborttagning)
Bild på det http://www.greenmama.se/pub_images/medium/bild1sminkborttagni...
häll lite t-röd och tvätta bort allt kylarpasta, jag fick använda mig ut av 2 sådana.
Gnugga tills det inte kommer fler fläckar på bomullsrondellen.

Men för att ta bort varenda minsta partikel av kylarpasta så borde du nog använda dig av http://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

ett tips är ju att doppa bommullssaken i lite t-sprit sen lägga det på kylpastan ett par sekunder innan du börjar gnugga för då kommer spriten hinna lösa upp lite

Mvh Newflag

Asus PQ5__Intel E8500 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
bakom tgb.
Registrerad
Jun 2002

Varit medlem i 6 år och kan fortfarande inte använda sökfunktionen???
ledtråd: FAQ
* Tråd låst *

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.