Permalänk
Medlem

i7 2600k OC jävlas

Ni ser min specc i min signatur men jag körde först min cpu i 4.6 å vcore i 1.37, funkade stabilt i prime 12h+
Efter nån/några veckor så började den hänga sej i battlefield: bad company 2, så jag körde prime igen, tog x antal timmar i prime men till sist så får jag blåskärm.

Sänkte cpu klocken till 4.5 å vcore till 1.31 å då gick den stabilt i prime 12h+ samt bf:bc2 funkade fint.
Nu igen efter nån vecka så började bf:bc2 hänga sej igen, körde prime å samma igen så får jag blå skärm efter x antal timmar.
Nu måste jag köra 1.36 i vcore för att den ska gå stabilt 12h+ i prime.

Så om de är nån som har nån idé om vad detta kan bero på så vore jag tacksam.

Visa signatur

Moderkort: ASRock P67 Extreme6, CPU: Intel Core i7-2600K 4500 MHz, Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3, SSD: Corsair SSD Force Series 60GB, GPU: XFX Radeon HD6950 2GB x2 Crossfire (Flashad till 6970), PSU: XFX Core Edition 850W, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2, Chassi: Fractal Design Define R3.

Permalänk
Medlem

Var en väldig skillnad på vcore 4,6 och 4,5Ghz säger väl att du ligger och nosar på gränsen för vad ditt ex klarar.
Hur är det med temperaturer och sånt?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara relaterat till dina minnen?

Testa att manuellt ställa in följande i BIOS:

Memory Frequency: 1600MHz
Memory Voltage: 1.58
Latency: 9-9-9-24

Ovanstående inställningar löste i alla fall mina problem med slumpartade frysningar/blåskärmar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Vad använder du för Load Line Calibration inställning? På Asrock Extreme rekommenderas det 4 eller 5. Fick själv blue screens när jag hade LLC på 2, men kör nu 4 och höjde volten lite, vilket ändå blir mindre i full load, men inga blue screens.

LLC på Asrock är konstigt nog tvärtom vad som känns logiskt där 1 är max och 5 är minimum.

Är även rekommenderat att sätta offset på spänningen på Asrock Extreme ifall man behöver lite extra.

Permalänk
Medlem

Har som mest kört den i 4.8 stabilt men då gick den för tok för varmt under prime test.
Men håller med, behöver en rejäl vcore boost för att få 4.6 stabil.

Har inte alla siffror i huvudet längre eftersom de va x antal veckor sedan jag höll på å klocka men vid vcore 1.36 så överstiger cpu tempen inte 78 grader vid prime.

Tänkte bara om de va nån annan som har upplevt samma sak och om nån vet vad de kan bero på att den inte är stabil längre.

Visa signatur

Moderkort: ASRock P67 Extreme6, CPU: Intel Core i7-2600K 4500 MHz, Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3, SSD: Corsair SSD Force Series 60GB, GPU: XFX Radeon HD6950 2GB x2 Crossfire (Flashad till 6970), PSU: XFX Core Edition 850W, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2, Chassi: Fractal Design Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Vad använder du för Load Line Calibration inställning? På Asrock Extreme rekommenderas det 4 eller 5. Fick själv blue screens när jag hade LLC på 2, men kör nu 4 och höjde volten lite, vilket ändå blir mindre i full load, men inga blue screens.

LLC på Asrock är konstigt nog tvärtom vad som känns logiskt där 1 är max och 5 är minimum.

Är även rekommenderat att sätta offset på spänningen på Asrock Extreme ifall man behöver lite extra.

Jaså, när jag höll på klocka och läste om LLC så rekommendera dom LLC på 2, men ska testa de du säger här, tackar.

Visa signatur

Moderkort: ASRock P67 Extreme6, CPU: Intel Core i7-2600K 4500 MHz, Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3, SSD: Corsair SSD Force Series 60GB, GPU: XFX Radeon HD6950 2GB x2 Crossfire (Flashad till 6970), PSU: XFX Core Edition 850W, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2, Chassi: Fractal Design Define R3.