Permalänk
Medlem

Gigabyte.minnen fungerar inte

Halloj..
Jag köpte ett par minnen till min dator, ett par Corsair xms2, ddr2, 2x2gb, 800mhz och jag får dom inte att fungera med mitt moderkort..
Är det någon som vet vad jag kan använda för minnen till mitt moderkort, det är ett Gigabyte
GA-73PVM-S2H?
Mvh/Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att reseta bios/cmos innan du satte i dem? De borde nämligen stödjas av ditt mobo.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag är ju inte något proffs men kan en del i alla fall men hänger inte med på alla grejer.. *Ler*
Jag har till och med uppdaterat bios utan resultat. Datorn startar igång men den startar om hela tiden tills jag monterar i dom gamla minnerna. datorn känner av dom och jag har installerat win 7 med minnerna i men när den ska starta om sen så står den bara och startar om hela tiden och kör inte igång windows...

Permalänk
Hedersmedlem

Dra ur strömkabeln på baksidan, sedan tar du bort knappcellsbatteriet som sitter på mobot ett par minuter, sätt i dem igen och testa att starta om.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat det men det hjälpte inte ett dugg..
Datorn går igång och stannar vid: Verifying DMI Pool Data..... Och sen så startar datorn om och går fram till samma ställe och startar om igen, och så håller den på tills jag stänger av datorn...

Permalänk
Medlem

Gigabyte.minnen fungerar inte

Hej! Hade samma problem för något år sedan. Det jag fick göra var att öka strömstyrkan på minnena i BIOS eftersom det automatiskt satte 1.8v men minnena vill ha 2.1v.

Hoppas att det löser dina problem.

Mvh cogeju

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju varra fel på ett eller båda minnena?! Har du testat ett i taget?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja jag har provat det också och provat minnerna i en annan dator och dom fungerar... Någon som har ett par minnen liggandes?

Permalänk
Medlem

Jag har varit i bios och letat om man kan justera strömstyrkan eller nått dyligt men finns inget.
På gammla minnerna så står det: 4-4-4-10, 1,8v och på dom nya: 5-5-5-19, 1,8v vad betyder det och är det det som är orsaken?

Permalänk

Som "cogeju" säger, prova höj spänningen till minnena.

Gå in i bios och kolla "DRAM Voltage", troligen är den för låg, (1.5-1.6V), prova justera upp en aning, börjar datorn fungera bättre, justera tills du får den helt stabil under last, dock dra inte upp det för mycket då det kan skada minnena (blir för mycket värme m.m i dem). 1.8V borde dock vara ok, om det står så på dem.

Dina gamla minnen krävde kanske inte så hög spänning för att fungera bra, alternativt att moderkortet kanske kunde anpassa sig till dem bättre automatiskt än till dina nya..

Lycka till.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kollade volten på minnerna i biosen och vad jag kunde förstå så får dom redan 1,8 v. 1,856 volt..

Permalänk
Medlem

Hej cogeju här igen, dina minnen ska ha 2.1v . Jag tror till och med att det står på dom.

Mvh cogeju

Permalänk
Medlem

Det står så här på minnerna:

XMS2-6400 2048MB 800MHz 5-5-5-18 1.80V ver5.1 08410025

Det borde väl betyda att dom ska ha 1.8 volt?