AMD börjar leverera Llano i 32 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD börjar leverera Llano i 32 nanometer

Processortillverkaren AMD firar att de första exemplaren av A-serien "Llano" i 32 nanometer är på väg ut från fabrikerna. Konceptet Fusion kommer till mellanklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Awesome! 8D

Permalänk
Medlem

imponerande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Då äre bara vänta på lite finka bänkar då

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Super awesome! Hoppas priset inte blir allt för högt, blir nog ett bra steg i rätt riktigt för AMD

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!
Jag hoppas det bådar gott inför bulldozer också, även om det inte är samma arkitektur.

Permalänk
Medlem

Intel HD 3000 vs AMD HD 6620M. Hmm är inte underligt att AMD-plattformen i det här fallet är snabbare då intel-plattformen inte har nåt att komma med i rendering och hd-accelerering? http://www.techztalk.com/techwebsite/03-01-11-amd-video-shows...

Permalänk
Medlem

Imponerande minst sagt, gogo AMD!

Permalänk
Medlem

Hoppas de hamnar bra i pris också

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Ser ett stort problem med denna demo och det är att den är från amd, skulle vara mera intressant och se detta från en opartisk sida.

Permalänk
Medlem

Ohh gud dregel..... kom ut med processorerna nuuuu....

Permalänk
Medlem

Så länge ingen maxxar sönder den så lär den nog hålla länge.

Permalänk

Ska bli intressant att se sen när de kommer ut o man får se de riktiga siffrorna, men nu ser det ju riktigt bra ut

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Ser ett stort problem med denna demo och det är att den är från amd, skulle vara mera intressant och se detta från en opartisk sida.

Tror knappast att amd fuskar på något sätt. Men självklart visar de applikationer där skillnaderna är som störst.

Hade intel jämfört processorerna så hade det förmodligen enbart varit processorintensiva applikationer som kördes, och inte gpu-accelerering, filmer och spel.

Vart amd vill komma är antagligen att folk behöver kraftigare grafikdelar och inte alls lika kraftiga cpuer, vilket är hela fördelen med deras nya processorer

Permalänk
Medlem

Jag får för mig att detta är lite tidigare än planerat...
Minns något om Juli...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Ser ett stort problem med denna demo och det är att den är från amd, skulle vara mera intressant och se detta från en opartisk sida.

Självklart. Men är den så här överlägsen enligt AMD lär den iaf. vara mycket bra "på riktigt".
Företag kan inte ljuga hur mycket som helst på en öppen marknad, badwill gynnar konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Ser ett stort problem med denna demo och det är att den är från amd, skulle vara mera intressant och se detta från en opartisk sida.

Jag tror att detta är ganska nära verkligheten, Intel har inget att komma med när det kommer till intregrerad grafik. Intels CPU är säkert bättre på att räkna än AMD.

Men som dom säger, så räknar man ju inte enbart, man kollar på film och annat samtidigt.
Själv har jag renderat ganska tunga saker och samtidigt kört HD film

AMD kommer ju kanske inte att vara en större match när ett dedikerat grafikkort kommer in i räkningen, men det hade denna video inget att göra med.

Permalänk
Medlem

Woohoo! Heja AMD!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ajajaj det rubbar min världsbild om AMD kommer upp med något prestandamässigt intressant..
Hur som helst:
AMDs inbyggda grafik slår Intels med hästlängder.
Men Intels Cpu-kraft slår AMDs med hästlängder (om vi tittar i högprestandsegmentet).
Sättet de har gjort det här demot på: Först lägger de på ett 3D-spel som är för tungt för Intel-processorns integrerade grafik. Då börjar den stalla. När man sedan lägger på mer och mer "vanlig" Cpu-intensiva arbeten så är Intel-processorn så nertyngd att dess CPU-kraft aldrig kommer fram. Är detta en dålig design av Intel ? Jag tror att det har mycket att göra med att Intel-CPUn är nerklockad till 2.0GHz vilket verkar väldigt lågt när vi snackar desktop.

Hursomhelst. Sanning får vi se när vi får oberoende tester. Och jag hoppas verkligen att AMD gör något slagkraftigt den här gången så att Intel får anledning att sänka sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Ajajaj det rubbar min världsbild om AMD kommer upp med något prestandamässigt intressant..
Hur som helst:
AMDs inbyggda grafik slår Intels med hästlängder.
Men Intels Cpu-kraft slår AMDs med hästlängder (om vi tittar i högprestandsegmentet).
Sättet de har gjort det här demot på: Först lägger de på ett 3D-spel som är för tungt för Intel-processorns integrerade grafik. Då börjar den stalla. När man sedan lägger på mer och mer "vanlig" Cpu-intensiva arbeten så är Intel-processorn så nertyngd att dess CPU-kraft aldrig kommer fram. Är detta en dålig design av Intel ? Jag tror att det har mycket att göra med att Intel-CPUn är nerklockad till 2.0GHz vilket verkar väldigt lågt när vi snackar desktop.

Hursomhelst. Sanning får vi se när vi får oberoende tester. Och jag hoppas verkligen att AMD gör något slagkraftigt den här gången så att Intel får anledning att sänka sina priser.

De körde med mobila prollar dvs inget nedklockat här inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tror att det har mycket att göra med att Intel-CPUn är nerklockad till 2.0GHz vilket verkar väldigt lågt när vi snackar desktop.

Vad menar du egentligen? är ingen desktop... Är en laptop och Core i7 2630QM går i 2.0Ghz standard, turbocore upp till 2.9, men det gick ju inte i det här testet eftersom den använde alla kärnorna.

Tycker testet är representativt för små laptops, självklart blir Intel datorn mycket bättre med ett Nvidia kort, men då snackar vi ju också helt annan prisklass och effekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Så AMD är bättre på grafik än Intel?

Vilken nyhet

Permalänk
Medlem

Synd att desktop inte verkar få samma grafikprestanda som mobilt. Vore najs med en liten "desktop" med grafikprestanda utan att få plats med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Verkar som om AMD har valt helt rätt väg för att konkurrera mot Intel. En väg som enligt mig är helt rätt nu när mer och mer blir GPU-accelererat. Du kan ju snart inte surfa på internet utan hyffsad grafikprestanda! Nu får vi hoppas att det här blir en hit hos oss konsumenter och alla tillverkare av laptops.

Men som sagts innan, varför ingen desttopprolle med 480 SP's? Antar att det är för att det inte ger särskilt mer i nödvändig prestanda då dom som är ditsatta klarar HD-uppspelning redan och att man vill hålla sig under 100W TDP kanske? Sen kommer prollarna redan utklassa intel's i videobenchmarks på alla testsiter så det kanske är smartare att lägga watten på lite ökade klockfrekvenser för CPU-delen för att se bättre ut i dom testerna.

Borde väl komma en med 480 SP's lite senare dock kan man tycka.

Ska bli intressant med lite 3:e parts benchs

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om man verkligen ska tro på detta

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Om det är nära sanningen är det ju faktiskt riktigt fint jobbat av AMD, väntar med spänning på tester.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

32 nm.. börjar närma sig =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Men som sagts innan, varför ingen desttopprolle med 480 SP's? Antar att det är för att det inte ger särskilt mer i nödvändig prestanda då dom som är ditsatta klarar HD-uppspelning redan och att man vill hålla sig under 100W TDP kanske? Sen kommer prollarna redan utklassa intel's i videobenchmarks på alla testsiter så det kanske är smartare att lägga watten på lite ökade klockfrekvenser för CPU-delen för att se bättre ut i dom testerna.

Men då kan man fråga sig: varför 480SP i laptops? Där är man ännu mer begränsad av TDP, och med lägre CPU-prestanda så kommer förhållandet i prestanda mellan dessa att luta ännu mer mot grafik.

Permalänk
Medlem

Finns behovet av att kunna göra allt som visas i videon samtidigt på en laptop? O.o
Går Liano att jämföra med ion eller ligger de i olika klasser?