Val av primär hårddisk för operativssystem

Permalänk
Medlem

Val av primär hårddisk för operativssystem

Det är så att jag har en 64gb Intel X25-E som primär hårddisk i nuläget, men grejen är att den börjar bli för liten för att få plats med alla program och spel så jag har nyligen beställt en vertex 3 250gb för att ha alla mina spel på då det är dom som tar den mästa platsen. Jag hade tänkt att bara installera den i datorn som en extra hårddisk men min fråga är...

Är det rekommenderat att ta bort min Intel X25-E ur systemet och bara ha vertex 3 som primär hårddisk och installera om operativssystemet på den ... eller ska jag ha kvar Intel'n och bara installera vertex'n som en sekundär hårddisk för spel etc?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

om det är samma hastigheter som dessa komponenter (orkade inte leta mega exakt) :
http://www.inet.se/artikel/4303491/64gb-2-5-ssd-intel-x25-e-s...
http://www.inet.se/artikel/5315090/120gb-ssd-ocz-vertex3

så är ju vertex 3 HDDn bra mycket snabbare!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Installera vertex-disken som sekundär så slipper du krångla med ominstallation och så vidare. Du får ju ändå ingen kännbar prestandaboost om du byter ut systemdisken mot den egentligen. Så du kan ju installera alla spel och sånt på den istället

Visst kan dom vara olika snabba i syntetiska benchmarks, men skillnaden som du själv känner när du sitter vid datorn gissar jag på att det inte alls går att urskilja, de har ju samma åtkomsttider (om inte intel har bättre, dom brukar ha det) snabbare läs och skrivhastigheter blir perfekt till installerade spel ändå så.
När den ändå används som sekundär disk så kan du ju fortfarande nyttja den där fina hastigheten till vad du än vill.. men jag tänkte på uppstarta av windows eller program lär inte märkas någon skillnad mellan dom.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jo .. det är dom hastigheterna .. men mitt huvudsakliga tänkande med detta är att använda vertexen för spel .. och få ut det mesta av prestandan ur spelen .. men tappar man nån presta genom att ha spelen på en sekundär hårddisk gentemot att ha spelen på samma hårddisk som operativssystemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsibub:

Jo .. det är dom hastigheterna .. men mitt huvudsakliga tänkande med detta är att använda vertexen för spel .. och få ut det mesta av prestandan ur spelen .. men tappar man nån presta genom att ha spelen på en sekundär hårddisk gentemot att ha spelen på samma hårddisk som operativssystemet?

Nej, snarare tjänar på att ha det på en sekundär disk då du fördelar läsningarnan och skrivningarna på de olika diskarna, windows på ena och spel på andra så att säga. Förstår du vad jag menar? hehe

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Installera vertex-disken som sekundär så slipper du krångla med ominstallation och så vidare. Du får ju ändå ingen kännbar prestandaboost om du byter ut systemdisken mot den egentligen. Så du kan ju installera alla spel och sånt på den istället

Vertex 3 disken (om man kollar länkarna i mitt svar ovan) är ju lite drygt dubbelt så snabb på båda läs å skriv + stödjer SATA 6.0GB/s

Sen är ja inte säker på hur detta skulle slöas ner om man lagrar massa saker på disken men tror knappast disken trillar ner under 50% hastighet...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Nej, snarare tjänar på att ha det på en sekundär disk då du fördelar läsningarnan och skrivningarna på de olika diskarna, windows på ena och spel på andra så att säga. Förstår du vad jag menar? hehe

Förstår ... var det jag ville höra också.

En helt annan fråga då ... just nu är intel X25-E installerad på en vanlig 3gb Sata-II port ... skulle det bli nån skillnad om jag satte den på Sata-III porten 6gb/s även ifall den inte stöder Sata-III ... då vertexen kommer att kopplas in på en sådan port .. (blir förbindelsen bättre eller desamma?)

och om det blir bättre ... om jag flyttar över disket från en sata-II port till en sata-III port ... krävs det en ominstallation .. eller ligger windows etc kvar på disken och bootas upp utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsibub:

Förstår ... var det jag ville höra också.

En helt annan fråga då ... just nu är intel X25-E installerad på en vanlig 3gb Sata-II port ... skulle det bli nån skillnad om jag satte den på Sata-III porten 6gb/s även ifall den inte stöder Sata-III ... då vertexen kommer att kopplas in på en sådan port .. (blir förbindelsen bättre eller desamma?)

och om det blir bättre ... om jag flyttar över disket från en sata-II port till en sata-III port ... krävs det en ominstallation .. eller ligger windows etc kvar på disken och bootas upp utan problem?

allt ligger kvar utan problem men det skulle inte bli någon skillnad pga att X25-E disken stöder max 3.0GB/s

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Det spelar ingen roll vilken port intel X25-E sitter på då det ändå bara stödjer sata2

Och det krävs inte en ominstallation även om du skulle prova

Fö. så låter det som en superidé att köra SSD som lagringsenhet för spel och dyl - om man väl hade pengarna! Datorn skulle ju kännas som guld och gröna skogar! Själv kör jag med en Corsair SSD Force Series 60GB som operativ och till RIFT, men skulle mer än gärna ha fler!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Jag har en HP och har installerat en vanlig sata SSD + en m.2 SSD. Hur gör jag för att välja så att windows installeras på m.2 disken? Just nu installeras OSet på sata disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tryckvagen:

Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Jag har en HP och har installerat en vanlig sata SSD + en m.2 SSD. Hur gör jag för att välja så att windows installeras på m.2 disken? Just nu installeras OSet på sata disken.

Koppla ur sata-disken då? Du får ju välja vilken disk du skall installera Windows till, dock. Så jag förstår inte riktigt problemet. Enklast är ju dock att koppla ur den andra.

Edit: Sjukt konstig bump av dig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Koppla ur sata-disken då? Du får ju välja vilken disk du skall installera Windows till, dock. Så jag förstår inte riktigt problemet. Enklast är ju dock att koppla ur den andra.

Edit: Sjukt konstig bump av dig.

Sata disken sitter internt, så tänkte jag skulle slippa det. Så vad är det som du inte förstår? Jag vill veta hur jag får operativet på rätt disk, just nu får jag det på fel och vill lösa problemet.

Varför är bumpen konstig? Tycker rubriken passar ganska bra om på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tryckvagen:

Sata disken sitter internt, så tänkte jag skulle slippa det. Så vad är det som du inte förstår? Jag vill veta hur jag får operativet på rätt disk, just nu får jag det på fel och vill lösa problemet.

Varför är bumpen konstig? Tycker rubriken passar ganska bra om på min fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Tråden är sex år gammal och TS fråga är inte alls identisk till din. Internt, vad menar du? Det är ju bara att öppna chassit och koppla ur en sladd.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Tråden är sex år gammal och TS fråga är inte alls identisk till din. Internt, vad menar du? Det är ju bara att öppna chassit och koppla ur en sladd.

Tyckte det var överflödigt å skapa en tråd för ett kanske ganska enkelt svar, men verkar inte så.

Det är en laptop och man måste bort med batteriet å greja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tryckvagen:

Tyckte det var överflödigt å skapa en tråd för ett kanske ganska enkelt svar, men verkar inte så.

Det är en laptop och man måste bort med batteriet å greja.

Ok. Jag förstår inte hur du kan få det på fel operativ. Du får ju välja vilken disk du skall installera Windows till, under installationens gång. Om den ena visar sig vara din 2.5'', välj då den andra(?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.