Permalänk
Medlem

Problem med vaio

Tjena.

Nu är det såhär att min Sony vaio pcg-8112m har börjat strula. Jag har under en lång tid inte kunnat se film i dator, varken via dvd eller nerladdad film. Bilden är svartvit med ljus ton. Har kollat alla inställningar och konstaterat att det är någon komponent i dator det är fel på. Har i ca 1 år spelat WoW, CoD mm på den och det har funkat bra. Grafiken har det inte varit några problem med. Under ca 1 veckas period var det samma problem med youtube som filmer bilden var alldeles svartvit. Men senare ändrades det och blev normalt igen. Sedan när jag en dag skulle starta upp datorn kommer ingen bild fram på skärmen den är kolsvart strömknappen lyser men skärmen är stendöd. Frågan är då vilken komponent det är fel på i datorn, och om problemet går att åtgärda.

Datorn har ett NVIDIA GeForce 8400M GT + grafikkort.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Sanken_:

Tjena.

Nu är det såhär att min Sony vaio pcg-8112m har börjat strula. Jag har under en lång tid inte kunnat se film i dator, varken via dvd eller nerladdad film. Bilden är svartvit med ljus ton. Har kollat alla inställningar och konstaterat att det är någon komponent i dator det är fel på. Har i ca 1 år spelat WoW, CoD mm på den och det har funkat bra. Grafiken har det inte varit några problem med. Under ca 1 veckas period var det samma problem med youtube som filmer bilden var alldeles svartvit. Men senare ändrades det och blev normalt igen. Sedan när jag en dag skulle starta upp datorn kommer ingen bild fram på skärmen den är kolsvart strömknappen lyser men skärmen är stendöd. Frågan är då vilken komponent det är fel på i datorn, och om problemet går att åtgärda.

Datorn har ett NVIDIA GeForce 8400M GT + grafikkort.

Tack på förhand

Har för mig att jag läst här på forumet att olika vaio modeller dras med problem med invertorn. Du hittar invertorn längst ner på skärmen mellan gångjärnen. Tips: snackar vi invertor snackar vi högspänning under drift.....

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det är nog inget jag vågar mig på själv..Ingen chans att det kan vara grafikkort eller liknande som inte vill längre?

Permalänk
Skrivet av Sanken_:

Tack för svar. Det är nog inget jag vågar mig på själv..Ingen chans att det kan vara grafikkort eller liknande som inte vill längre?

Jodå, kan mkt väl va grafiken som spökar, är den integrerad på mobot lär du få punga ut med runt 4 papp för nytt mobo + jobb, betydligt billigare om det är invertorn. Invertorn ger bara högspänning under drift, inte med burken avstängd, har själv bytat några stycken vid detta laget, krävs inte direkt att man ska jobba på nasa för att gå iland med detta.

Permalänk
Medlem

Jag anar personligen att det är grafikkortet. Mestadels på grund av film-problemet osv..får väl ta och lämna in datorn och se vad dem säger. Tack för svar