AMD II Phenom x2 555 BE (upplåst till x4 955) Överklocka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011

AMD II Phenom x2 555 BE (upplåst till x4 955) Överklocka?

Har pillat lite försiktigt med båda volt, CPU ratio och CPU frekvensen å detta blev resultatet:
220MHz CPU Frekvens (Original 200)
1,375 CPU Volt (kanske för mycket för denna setup?) (Original 1.35)
15.0 CPU Ratio (Original 16.0)

blir 3300 MHz på CPUn (Original 3200)

Kör stock kylare och med ett chassi some inte har helt bäst ventilation i chassit även om det har hyffsat. Så nu ligger CPU på 45 celsius Idle, funderar på även att ja har lite väl mycket kylpasta, men kan inte köra något åt det nu. Gick även up i ca 60-65 Celsius i prime95 (som jag inte förstår mycket av så om någon förklarar vad man ska välja här skulle jag vara tacksam)

Så till frågan i denn post, hur ska jag öka (och hur mycket?) för att fortfarande hålla det stabilt och fortfarande inte för varmt?

Tack på förhand!

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jul 2010

din processor får inte gå över 62 grader rekomenderar amd. mitt tips är att du köper en bätre kylare cooler master 212 är en billig och bra kylare som jag kan rekomendera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av siMpaN__:

din processor får inte gå över 62 grader rekomenderar amd. mitt tips är att du köper en bätre kylare cooler master 212 är en billig och bra kylare som jag kan rekomendera.

varför skulle min CPU inte få gå över 62 grader? dä känns som en väldigt låg gräns med stock kylare :S Ska skaffa bättre kylare när jag får råd...

Sitter förresten i ett väldigt litet rum där det blir lätt varmt, när jag inte varit där på ett tag så är tempen i rummet lägre och idle på CPUn ligger på ca 35-38 celcius jämfört mä 45~ celsius som jag har när det är varmare... när rummet är varmare går ju även CPUn upp oklockad till nästan 60 grader, är inte detta skumt om den inte får gå över 62 celsius?

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sollefteå
Registrerad
Aug 2010

AMD:s specifikationer brukar vara ganska överenstämmande med deras produkter vad jag vet. Om dom rekomenderar att 62 grader är tops, så är det ingen tiopoängare att den blir varmare än så. Min 955BE har ett tempmax på 70 grader, klockade den så den gick upp till 75 grader, Datorn började bete sig annorlunda fram tills jag sänkte clocken. Visst, det är rätt logiskt att en prolle börjar bete sig knäppt vid den tempen. Men tycker ändå man borde följa AMD:s råd

Den dagen, den sorgen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Mitron:

Har pillat lite försiktigt med båda volt, CPU ratio och CPU frekvensen å detta blev resultatet:
220MHz CPU Frekvens (Original 200)
1,375 CPU Volt (kanske för mycket för denna setup?) (Original 1.35)
15.0 CPU Ratio (Original 16.0)

blir 3300 MHz på CPUn (Original 3200)

Kör stock kylare och med ett chassi some inte har helt bäst ventilation i chassit även om det har hyffsat. Så nu ligger CPU på 45 celsius Idle, funderar på även att ja har lite väl mycket kylpasta, men kan inte köra något åt det nu. Gick även up i ca 60-65 Celsius i prime95 (som jag inte förstår mycket av så om någon förklarar vad man ska välja här skulle jag vara tacksam)

Så till frågan i denn post, hur ska jag öka (och hur mycket?) för att fortfarande hålla det stabilt och fortfarande inte för varmt?

Tack på förhand!

Är det bättre prestanda i spel du är ute efter så är det nog grafikkortet som bör bytas ut eller kanske överklockas fast jag har aldrig känt någon wooohoo-effekt av att överklocka grafikkortet.

i5 3570K | Thermalright MUX Black | 16 gb 1600 mhz | Lövblås: KFA2 GTX 680 LTD OC | msi Z77A GD65 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2011

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett corsair h50 på PnP för att få ner tempen redigt, sen kan du höja CPU frekvensen tills du bluescreenar och kolla tempen hela tiden, jag skulle inte clocka mer om din temp redan är så hög

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av flipp3n:

AMD:s specifikationer brukar vara ganska överenstämmande med deras produkter vad jag vet. Om dom rekomenderar att 62 grader är tops, så är det ingen tiopoängare att den blir varmare än så. Min 955BE har ett tempmax på 70 grader, klockade den så den gick upp till 75 grader, Datorn började bete sig annorlunda fram tills jag sänkte clocken. Visst, det är rätt logiskt att en prolle börjar bete sig knäppt vid den tempen. Men tycker ändå man borde följa AMD:s råd

Oki, bra att vet Men tycker ändå 62 grader känns låg... men kanske är absoluta säkerhets tempen eller något.

Skrivet av soderkvist:

Är det bättre prestanda i spel du är ute efter så är det nog grafikkortet som bör bytas ut eller kanske överklockas fast jag har aldrig känt någon wooohoo-effekt av att överklocka grafikkortet.

Det åxå, men först och främst snabbare i windows, men vet inte hur väl detta kommer funka, tänkte att det skulle kompensera LITE (notera LITE) när jag har klent med ram minne (2gb och runt 900mb som är o använt...) Men även i WoW krävs ju en hel del till CPU för att klara av vissa saker, därför tänkte ja dra upp den lite till.

Skrivet av poskitosker:

Jag skulle rekommendera dig att köpa ett corsair h50 på PnP för att få ner tempen redigt, sen kan du höja CPU frekvensen tills du bluescreenar och kolla tempen hela tiden, jag skulle inte clocka mer om din temp redan är så hög

Vill inte ha ett h50 då det är ett slutet paket och jag inte har några platser till 120 fläktar i chassit (lite äldre chassi med 1 80mm i baken, 1 80mm i taket och 1 80mm i fronten) om det någonsin ska bli vattenkylning så ska jag även ha möjligheten att koppla på kylblock till grafikkort, därav EJ h50 eller dylikt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Varför inte klocka med multipliern? mycket smidigare och du vinner inget nämnvärt på att inte gör adet
Men skaffa en annan kylare så att processorn inte går över 62, fram till dess så kan du ju klocka utanvolthöjning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Torsby
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Sh1ft:

Varför inte klocka med multipliern? mycket smidigare och du vinner inget nämnvärt på att inte gör adet
Men skaffa en annan kylare så att processorn inte går över 62, fram till dess så kan du ju klocka utanvolthöjning

Har ej råd med kylare just nu.... :/
Men får se vad som går att göra...
Hur mycket borde det gå att klocka utan någon större volt ökning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av flipp3n:

955'an har även den 62 grader som "maxtemp" enligt AMD, sen hur mycket livstiden förkortas kan man spekulera i, själv är jag inte speciellt rädd att överstiga 62 utan låter min 955'a gå upp mot 70 i prime, dock så är den ju aldrig där under lir.