Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

Hög temp på min processor?????

Har köpt å installerat uppgraderingspaket från komplett.se

Paketet innehåller:

619272 - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed
626388 - ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI
618010 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

har testat tempen idle på ca 45 grader å när den arbetar ligger tempen på ca 70 grader enligt intel burn test å kollat temp med real temp så peakar den på max 81 grader på en core å max 79 på dom andra 3.... bör jag vara orolig?

har den fläkten som följde med och har miditower chassi inge extra fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002

troligtvis är det väldigt varmt i lådan. = dvs gpu osv kommer inte hålla för länge om du tänkte spela mycket...

köp en fläkt o stoppa i fronten = lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Jun 2009

Vad har du för chassi och grafikkort?

[Intel 2600k @ 3.2 (1.03v) | Gigabyte Z68XP-UD3 | 8GB Corsair | Gigabyte HD7770 | Silver Power 750W | Fractal Design Define R3]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

har ett xfx radeon hd 4770 grafikkort å ett ace chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

sen asså,va nå flikar på botten av fläkten,lät dom va kvar när jag monterade fläkten... Satte altså inte på nå kylpasta,ska man ta bort dom där flikarna eller låta dom va kvar,kan det vara det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2010

Om du har original cpu-kylaren, dessutom utan kylpasta så är det klart att du får väldigt höga temperaturer. Köp en enklare kylare, typ H50 eller Antec h20 så är dina problem lösta.

i7 2600K @ 4,5Ghz | P8P67 Pro | 4GB Corsair @ 1600 7-7-7-20 | Corsair Force SSD 64BG OS-Disk | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Gigabyte Radeon HD6970 2GB | Fractal 650W Modulär PSU | H50 | BenQ 24HDBL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

hjälper det inte att smeta på pasta? trodde att det var färdigt på fläkten då det inte följde med nå kylpasta så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Kung.se:

sen asså,va nå flikar på botten av fläkten,lät dom va kvar när jag monterade fläkten... Satte altså inte på nå kylpasta,ska man ta bort dom där flikarna eller låta dom va kvar,kan det vara det?

Det sitter vanligtvis kylpasta förmonterad, "flikarna" du pratar om kan möjligen vara plasthöljet som innesluter kylpastan innan montering, och den ska avlägsnas innan du monterar kylaren!

Orkar du inte köpa en eftermarknadskylare, vilket jag rekomenderar, så är ett tipps att montera bort kylaren och sätta på lite kvalitetskylpasta och sedan montera om!

Ett par extra fläktar för bättre luftgenomströmning vore inte helt dumt heller!

https://vimla.se/?201503242252035939 - 10kr rabatt på Vimla!-abonemang :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Aug 2010

Det är nog kylpastan han menar, ser ut såhär:
70-75grader load med stockkylarn är ungefär vad den presterar.

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

ja,jag tog inte nå hölje av,så kan bero på det,atm så har frun sagt "inte ett öre på datorn" så får kanske montera om fläkten å ta bort höljet å hämta en tub pasta å montera om.... får smyga å köpa en chysst cpu fläkt nästa månad

Ska även ta bort ena sidan på burken å se om det hjälper...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av boez:

Det är nog kylpastan han menar, ser ut såhär:
70-75grader load med stockkylarn är ungefär vad den presterar.

http://www.frostytech.com/articleimages/200706/intelC2Dstock_...

ja såg ut så där,ska man pilla på det innan man monterar dit fläkten?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av SM-LoD:

Det sitter vanligtvis kylpasta förmonterad, "flikarna" du pratar om kan möjligen vara plasthöljet som innesluter kylpastan innan montering, och den ska avlägsnas innan du monterar kylaren!

Då hade den varit något varmare än 70 grader om man säger så...

Det han snackar om är kylpastan som sitter förmonterad, hans temperaturer beror säkert på chassit.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

Då hade den varit något varmare än 70 grader om man säger så...

Det han snackar om är kylpastan som sitter förmonterad, hans temperaturer beror säkert på chassit.

ja,burken står med ena sidan mot en vägg ca 10 cm ifrån och lådan e ganska trång,ska prova flytta burken å ta bort ena sidan å se om det blir någon skillnad

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Kung.se:

ja,burken står med ena sidan mot en vägg ca 10 cm ifrån och lådan e ganska trång,ska prova flytta burken å ta bort ena sidan å se om det blir någon skillnad

Utan extra fläktar på chassit så kommer det bli varmt,
men dom temperaturerna du når behöver du inte vara orolig över då du aldrig kommer uppnå det under normala omständigheter.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 980 Ti Classified | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
6700K | Z710I | 16GB | XFX R9 Nano | 850 Evo | Thermalright AXP-100 | Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

När jag tog bort sidan på chassit och flyttade den från väggen ligger idle temp på 32-43 grader

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Kung.se:

När jag tog bort sidan på chassit och flyttade den från väggen ligger idle temp på 32-43 grader

Du har ett dåligt luftflöde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

kör atm Intelburntest på very high stress level och 4096 Mb och än så länge har den maxat 73 grader som varmast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Kung.se:

kör atm Intelburntest på very high stress level och 4096 Mb och än så länge har den maxat 73 grader som varmast

Kör du utan chassisidan då eller? Se långsiktigt och fixa luftflödet i din dator istället för att göra en massa macgyvers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av santi:

Kör du utan chassisidan då eller? Se långsiktigt och fixa luftflödet i din dator istället för att göra en massa macgyvers.

hehe,jaa ska köpa mig en chassifläkt när jag kan, har kört klart testet nu å max temp på very high load var 74 grader... Spelar ju inte så länge när jag väl spelar,får köpa till en fläkt i slutet på månaden. Får klara mig med lite Mcgyver tills jag köper fläkt

Tack för hjälpen alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

Kan säga så här, min i5 2500k (som är under 10c kallare än din pga att din har HT) går i ~28-30c idle i 4.5ghz och under spelande upp till 53c, Prime95 fick den till 60c.

Dina temps tror jag faktiskt inte är helt ovanliga med stock kylare, jag kör en Noctua NH-D14 som kyler min som en gud. Väldigt stor dock och jag tvivlar på att den passar i en Ace låda faktiskt.

Annars är nog inte 80c i intel burn test farligt alls, så länge du inte vill kunna överklocka då.

Mediacenter

HTPC: Fractal Design Array R2, AMD A10 6800K, 8GB ram, Intel 320 128gb SSD, 11TB Lagring.
Bild & Ljud: Panasonic Viera TX-P50UT50Y, Denon Dra-F109, Wharfedale Diamond 9.1
Konsoler: Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4, Wii U, N3DS XL Monster Hunter 4U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Shinjed:

Kan säga så här, min i5 2500k (som är under 10c kallare än din pga att din har HT) går i ~28-30c idle i 4.5ghz och under spelande upp till 53c, Prime95 fick den till 60c.

Dina temps tror jag faktiskt inte är helt ovanliga med stock kylare, jag kör en Noctua NH-D14 som kyler min som en gud. Väldigt stor dock och jag tvivlar på att den passar i en Ace låda faktiskt.

Annars är nog inte 80c i intel burn test farligt alls, så länge du inte vill kunna överklocka då.

nae,har inget behov att göra det än så länge,allt går tillräckligt snabbt för mig ändå

Skönt att slippa oroa sig lite iallafall,får bli å fixa bättre kylare å fläkt när jag mjukat upp frun lite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Kung.se:

nae,har inget behov att göra det än så länge,allt går tillräckligt snabbt för mig ändå

Skönt att slippa oroa sig lite iallafall,får bli å fixa bättre kylare å fläkt när jag mjukat upp frun lite

Hehe gör du så Dock skulle du tekniskt sätt kunna klara dig på det du har nu, den går nog inte upp i över 75c i vanligt användande, så egentligen behöver du inte bättre kylning om du inte skall klocka men jag vet hur det känns när saker o ting blir onödigt varmt

Mediacenter

HTPC: Fractal Design Array R2, AMD A10 6800K, 8GB ram, Intel 320 128gb SSD, 11TB Lagring.
Bild & Ljud: Panasonic Viera TX-P50UT50Y, Denon Dra-F109, Wharfedale Diamond 9.1
Konsoler: Playstation 3, Xbox 360, Playstation 4, Wii U, N3DS XL Monster Hunter 4U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

hehe,jaa,fan lagt ner en jävla massa cash på datorn,är nojjig å vill inte att något ska pajja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

För fina komponenter och för dåligt chassi!
Ser vart du försökte spara in.
Vilken ace chassi var det du köpte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av TimMy2003:

För fina komponenter och för dåligt chassi!
Ser vart du försökte spara in.
Vilken ace chassi var det du köpte?

Måste faktiskt hålla med där :/ Chassi är faktiskt väldigt viktigt, precis som nätagget är.

Jag har haft flertalet chassi'n de senaste 2 åren, började med Cooler Master Storm Sniper, sedan Corsair Graphite 600T och det slutade nu med mitt Silverstone Fortress FT02, så fruktansvärt nöjd med detta!

Mediacenter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Så kungen!

Vi är flera som tycker att dina komponenter borde få ett finare hem att bo i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Eventuellt nya fönster så vinden kan blåsa in och ut:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arbrå
Registrerad
Apr 2011

frun håller inte med er

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Kung.se:

frun håller inte med er

Tja, för att dra en jämnförelse så är det som att köpa jätte fina talrikar osv och sedan ha ett par ungar som står och hackar i dom/repar dom med kniv.

Du har jätte bra delar men de är inte i en optimal/bra miljö just nu, visst tycker hon säkert att du lagt ner tillräckligt på datorn men jag tycker nästan hon borde förstå att om man snålar in för mycket på dessa saker så blir det så att datorn inte håller så länge som den kan göra och det slutar med att man köper nyare grejjer fortare.

Man kan ju få en kylare för ett par hundralappar bara så det är ju inte hela världen, eller?

Mediacenter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Förklara det som en investering.

Dessutom, hur mycket lägger inte hon per år på: bindor/tamponger, kläder, smink osv osv. Bara att sätta saker i perspektiv.