Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2010

turbo 50 Asrock moderkort

hej jag har ett problem med "clockningen" i biosen. Det står att man lätt sak kunna trycka på turbo 50 så slipper man klocka själv. När jag går in i biosen så ser jag att det står turbo 50 men jag kan inte trycka pil upp och sätta på den. Den är i grå text och kan inte gå ända upp och aktivera den. Kan någon hjälpa mig så vore det snällt för jag tycker detta är en mycket spännande sak

Moderkort: Asrock H55DE3
Processor: i5 760

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Hej.

Har ett asrock moderkort (p55 extreme4) med en i5 760. Jag trycker bara enter när jag står på turbo 50% och får då välja om jag vill ha 40% eller 50% prestandaöknining. Klockat min i5 till 3,8 med turbo 40% har varit stabil i prime 95 samt occt, jag ändrade volten för att få ner tempen lite annars var har det funkat bra. Även testat 50% men fick då för höga temps, kanske går att lösa men jag är nöjd med 3,8 ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2010

Jag kan inte ens gå upp och trycka enter den är bara grå och ser bara texten :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Jag läste en artikel om mitt moderkort att man kunde använda turbo 50 om processorn har stöd för det, eftersom du har en i5 760 med borde det funka. Kolla om det är nån annan inställning du behöver ändra för att aktivera den (Overcklock mode) eller nåt.

http://www.kitguru.net/components/motherboard/zardon/asrock-p...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2010

Okej tack kan det vara att man behöver en nyare BIOS version ?