Asus Auto Tuning fungerar inte med nya revisionen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Asus Auto Tuning fungerar inte med nya revisionen

Vet inte speciellt mycket om överklockning men tyckte att Auto tuning funktionen i P67-moderkorten var lite roligt. Testade såklart direkt när jag fick hem min 2500k och nådde 4,3 ghz utan problem, vilket jag var nöjd med.

Sedan vet ju alla vad som hände med Intels moderkort..

Nu har jag fått nya revisionen av mitt P8P67-m pro, och tänkte testa igen. Nu når jag bara 12% (=3,7 ghz typ) sedan står "stabilitets testet" och bara går. Systemet funkar bra (hänger sig alltså inte) under tiden. Temperaturen på CPU ligger omkring 45-50 c (i full load @ 3,7), vilket borde vara lugnt?

Någon som har någon idé?

Med vänliga hälsningar
Tobias

Intel i5 6600K | MSI Z170I Gaming Pro AC | Gigabyte GeForce GTX 970 Mini ITX | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2400Mhz Vengeance LPX | 250 GB Samsung 850 Evo | 2x1 TB WD lagring Raid 1 | Node 304 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Tooth:

Vet inte speciellt mycket om överklockning men tyckte att Auto tuning funktionen i P67-moderkorten var lite roligt. Testade såklart direkt när jag fick hem min 2500k och nådde 4,3 ghz utan problem, vilket jag var nöjd med.

Sedan vet ju alla vad som hände med Intels moderkort..

Nu har jag fått nya revisionen av mitt P8P67-m pro, och tänkte testa igen. Nu når jag bara 12% (=3,7 ghz typ) sedan står "stabilitets testet" och bara går. Systemet funkar bra (hänger sig alltså inte) under tiden. Temperaturen på CPU ligger omkring 45-50 c, vilket borde vara lugnt?

Någon som har någon idé?

Med vänliga hälsningar
Tobias

Vill du nå höga stabila resulutat, klocka manuellt, läs guider. jag var också helt färsk för 2 månader sen. men känner mig idag hyffsat kunnig om överklocking av processor. tar lite tid men definitivt värt ett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Dougielol:

Vill du nå höga stabila resulutat, klocka manuellt, läs guider. jag var också helt färsk för 2 månader sen. men känner mig idag hyffsat kunnig om överklocking av processor. tar lite tid men definitivt värt ett.

Tack för svaret, och jo absolut det skulle jag kunna klocka manuellt med lite påläsning.

Men jag är mer intresserad av vad som skulle kunna vara anledningen till att jag kunde komma upp i den hastigheten med ena moderkortet men inte med andra?

Intel i5 6600K | MSI Z170I Gaming Pro AC | Gigabyte GeForce GTX 970 Mini ITX | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2400Mhz Vengeance LPX | 250 GB Samsung 850 Evo | 2x1 TB WD lagring Raid 1 | Node 304 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Om jag var du skulle jag studera guiderna och klocka själv. Vet inte hur Asus Autotuning är i dagsläget men för ca 3år sen brukade den sätta volten för högt så att processorn gick 15-20grader varmare jämnfört med att klocka manuellt. Min gamla Q6600 gick ca 15grader varmare i 2,8ghz än vad den gör i 3ghz manuellt

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer