Första bilden på AMD FM1 för Llano

Permalänk
Melding Plague

Första bilden på AMD FM1 för Llano

Kort efter att AMD utannonserat leveranser av processorer i A-serien "Llano" läcker den första bilden på tillhörande sockel FM1 ut på nätet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande Blir nåt till HTPC´n

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Ja, bättre med amd är att när prollen är fastbränd på kylaren så dras processorn ur socketen. Men med Intel så har jag haft en inte så bra erfarenhet, så när det hände samma sak så gick moderkortet sönder på grund av forceringen.

Permalänk
Medlem

Läängta!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Ja, bättre med amd är att när prollen är fastbränd på kylaren så dras processorn ur socketen. Men med Intel så har jag haft en inte så bra erfarenhet, så när det hände samma sak så gick moderkortet sönder på grund av forceringen.

Fastbränd? Du menar då kylpastan kletar sig fast extremt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Fastbränd? Du menar då kylpastan kletar sig fast extremt mycket?

Halvdan kylpasta som torkar lite smått blir ju fan värre än betong...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ahopp, det närmar sig nu.

Permalänk
Skrivet av kabex:

Halvdan kylpasta som torkar lite smått blir ju fan värre än betong...

Hårfön my friends.

Annars kan man även köra orthos en stund utan fläkt, stänga av datorn och ta loss flänsen direkt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kontorsmaskiner till jobbet!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Hårfön my friends.

Annars kan man även köra orthos en stund utan fläkt, stänga av datorn och ta loss flänsen direkt.

Har jag prövat en gång brände upp en pentium III på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Har jag prövat en gång brände upp en pentium III på det sättet.

Det var väl innan den inbyggda överhettningsskyddets tid va?

OnTopic: Spännande detta! Kanske blir en HTPC tillslut ändå.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Llano till laptops!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Denna kommer slå igenom stort på den bärbara marknaden. Precis som Zacate/Ontario har gjort. Blir en sådan här till föräldrarnas nästa stationära dator. Deras Intel P4 börjar bli väldigt slö nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Har jag prövat en gång brände upp en pentium III på det sättet.

Man kan låta CPUn gå lite varm, stänga av och sen dra med en vridande rörelse. Funkar iaf för mig varje gång.

Måste säga att jag är förvånad att de inte byter till LGA. På server sidan har de bytt och trodde att enda anledningen att de inte ska byta på AM3+ var bakåtkompatibiliteten med AM3.

Permalänk
Medlem

Hatar dessa *svärord* pinnar!

Vet inte hur många gånger jag har fått sitta och rikta dom, då dom blitt sneda av någon oförklarlig anledning.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Hatar dessa *svärord* pinnar!

Vet inte hur många gånger jag har fått sitta och rikta dom, då dom blitt sneda av någon oförklarlig anledning.

Fjädrarna i Intels socklar är värre, på så vis att om du råkar kröka en så är det närmast omöjligt att böja till den utan att den går av. Pinnar kan man åtminstone rikta utan att de går av.

Edit: Och hur lyckades jag kröka en fjäder, som sedan gick av? It takes skill.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det behövs en sockel där det lätt går att ta bort processorn om man vill byta, det är bra med AMD
Till skillnad mot intel där det ändå kommer en ny sockel varje år så man inte hinner byta processor inann det kommer nytt moderkort
Har bara en intel men sockeln har böjda stift och det har alldrig hänt på mina AMD socklar.
Möjligtvis att en och annat stift på prollen har böjt sig, men det rättar man lätt till med ett kreditkort.
Det enda man behöver kreditkortet till om man har intel är att köpa nytt moderkort med

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det behövs en sockel där det lätt går att ta bort processorn om man vill byta, det är bra med AMD
Till skillnad mot intel där det ändå kommer en ny sockel varje år så man inte hinner byta processor inann det kommer nytt moderkort
Har bara en intel men sockeln har böjda stift och det har alldrig hänt på mina AMD socklar.
Möjligtvis att en och annat stift på prollen har böjt sig, men det rättar man lätt till med ett kreditkort.
Det enda man behöver kreditkortet till om man har intel är att köpa nytt moderkort med

Skrivet av backfeed:

Fjädrarna i Intels socklar är värre, på så vis att om du råkar kröka en så är det närmast omöjligt att böja till den utan att den går av. Pinnar kan man åtminstone rikta utan att de går av.

Edit: Och hur lyckades jag kröka en fjäder, som sedan gick av? It takes skill.

Skillnaden är att i en LGA är det inte så stor risk att man böjer något om man nu inte lyfter runt moderkortet i sockeln medan en prolle måste du lyfta och då håller man fingrarna intill stiften ifall den är PGA

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Man kan låta CPUn gå lite varm, stänga av och sen dra med en vridande rörelse. Funkar iaf för mig varje gång.

Måste säga att jag är förvånad att de inte byter till LGA. På server sidan har de bytt och trodde att enda anledningen att de inte ska byta på AM3+ var bakåtkompatibiliteten med AM3.

är mycket bättre för bakåtkompatibilete

Skulle inte tro att Amd byter till LGA. Tycker PGA är mycket bättre för bakåtkompatibilitet(i LGA så ligger kretskortet direkt mot pinnarna vilket kan resultera i kortslutning). Kommer fortfarande ihåg
socket 5,socket 7 och super socket 7 Då intel och amd hade samma socket.

Permalänk

Jag förstår inte hur man lyckas böja stiften. Jag har byggt långt över 100 datorer och ALDRIG lyckats med det.

Kylaren tycker jag dock AMD har en bättre lösning på. Den är lätt att både lossa och fästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag förstår inte hur man lyckas böja stiften. Jag har byggt långt över 100 datorer och ALDRIG lyckats med det.

Kylaren tycker jag dock AMD har en bättre lösning på. Den är lätt att både lossa och fästa.

Tappa,dra ur prollen snett,prollen följer med ut ur socketen vid kylarbyte,oförsiktighet etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Tappa,dra ur prollen snett,prollen följer med ut ur socketen vid kylarbyte,oförsiktighet etc.

Om man drar ut den ur sockeln så är man ju lite väl ivrig va? bättre att vrida än att dra

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Hårfön my friends.

Annars kan man även köra orthos en stund utan fläkt, stänga av datorn och ta loss flänsen direkt.

räcker om du idlar i bios utan fläkt 1-2min max.

Skrivet av pucko97:

Tappa,dra ur prollen snett,prollen följer med ut ur socketen vid kylarbyte,oförsiktighet etc.

Håll i, gör rätt å gör rätt. Ren klantighet ifall man lyckas med nåt av de där.
Bra dom fortsätter med stiften, bättre å stadigare koncept än å göra som intel å snåla in å låta ansvaret ligga på mobo tillverkare. De e ju int liksom att intel inte tjänar några pengar på sina cpu marknadsföring heller, folk betalar gladeligen 2x kostnaden bara de har stämpel "intel" på kretsen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man drar ut den ur sockeln så är man ju lite väl ivrig va? bättre att vrida än att dra

Lugn jag har bara förstört en AMD Sempron 3200+ socket 754 genom att tappa den. Till och med Linus från LinusTechTips har tappat en AMD prolle.

Permalänk
Avstängd

Har böjt pins på 2 stycken processorer av denna sort - pins är sämst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Lugn jag har bara förstört en AMD Sempron 3200+ socket 754 genom att tappa den. Till och med Linus från LinusTechTips har tappat en AMD prolle.

jepp såg den videon haha men fick ju den att funka till sist

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Har böjt pins på 2 stycken processorer av denna sort - pins är sämst.

Jag tycker att dins är bäst eftersom löskontakt inte händer lika lätt med pins tänk om en liten fjäder är böjd från fabrik då du får dit LGA moderkort? då får du löskontakt och kanske bränner CPUn...pins går ju att böja tebaks /sätta dem direkt i sockeln

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan bli trevligt för lite kraftfullare HTPC. Har själv inte haft några problem med PGA, men har i princip bara hållt på med AM2-AM3 så kan inte säga om det är bättre eller sämre än LGA.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för ett byte till LGA

Permalänk

Det är ju bra kvalitet på pinnarna på amd har själv första gången jag bytte kylare råkat slita med hela cpun utan att något gått sönder och en processor är inte till för att gå på som det ståg något i någon kommentar :/ (Cpun hade fastnat på kylaren)
Råkar man trampa på den får man väll skylla sig själv och det är nog mycket lättare att ha sönder LGA sockel.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)