Permalänk

Utmärkt igår, trasig över natten?

Hej.

Igår kväll körde jag min processor (i7-960) i 4.0ghz med 1.3 vcore, 25 multipel och bclk på 160mhz. Startade om datorn flera gånger, körde Inter burn test på max, orthos, allt möjligt och inte ett enda fel.

När jag skulle sova stängde jag av datorn som vanligt, inga konstigheter alls. När jag i morse skulle sätta på datorn igen så haglar det blåskärmar när Windows håller på att startas. Jag återställde BIOS och körde på 3,2ghz som det är från början, men problemet kvarstår. Blåskärm varje gång innan loginskärmen poppar fram.

Nu undrar jag alltså hur i hela friden de här kan hända när jag inte ens rört datorn? Och sedan undrar jag givetvis vad som är fel?

Om Windows har pajat kan jag ju bara installera om, hoppas verkligen inte att någon hårdvara har pajat... Känns så konstigt att det skulle kunna gå sönder när den bara varit avstängd. Stänger alltid av strömbrytaren på nätaggregatet också.

Tacksam för hjälp, vill ha igång min baby igen!

Permalänk
Avstängd

Det är nog ditt windows som har pajjat ingen fara på taket mannen, been there done that many times...

En dator går inte sönder av lite OC... prova formatera så ska du se att allt funkar.

Permalänk
Medlem

Minnena?

Permalänk
Skrivet av Biccen:

Det är nog ditt windows som har pajjat ingen fara på taket mannen, been there done that many times...

En dator går inte sönder av lite OC... prova formatera så ska du se att allt funkar.

Känns ju skönt... Tänkte att de va lite weird när de knasar över natten när man inte gör nått, men sånt händer väl. Trodde först att de läckt ut vatten på datorn från kylningen men så var inte fallet...

Tack för svar. Skall prova när jag kommit hem.

Permalänk
Skrivet av pucko97:

Kördes i 1600mhz ej över 1.65 vcore, har 12g dominator minnen (6x2gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Kördes i 1600mhz ej över 1.65 vcore, har 12g dominator minnen (6x2gb)

Prova ta ner dem till 1333mhz. Min dator klarade bara 1333mhz på mina 1600 minnen.

Permalänk

Som jag sa återställde jag BIOS. Dom är långt under 1600mhz just nu.

Permalänk
Medlem

Är inte så att nu nollat allt i BIOS så att den gåt tillbacka till IDE Mode på diskarna istället för AHCI/RAID som du kanske kör på ?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Som jag sa återställde jag BIOS. Dom är långt under 1600mhz just nu.

Om du återställt till fabriksinställningarna bör de svänga i 1066mhz Överklocken du gjort är väldigt mild, så inget kan ha gått sönder, om du inte har ett kasst nätagg(Ace, Deltaco? ;=) ). Dessutom har dina minnen inte varit uppe i 1600mhz om du inte lyckats ändra multin till dom. Vid 160mhz bör de ju köras i 1280mhz(160 x 8)

i7 ska ju tåla minst/max 1.375v innan Intel´s rekommendationer börjar bli olyckliga, och QPIn ligger långt under vad som är "farligt".

Installera om så borde allt bli frid och fröjd

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

i7 tål mer än 1.375 mannen!!!!
Kört många prollar av i7 på 1.45 1.50 24/7 utan problem bara man har bra kylare så... benchat i 1.68vcore så ingen fara på taket.

Permalänk

Hur kollar jag om min ssd är i ide? Och hur ändrar jag tillbaka? Står faktiskt IDE: CSSD osv när jag väljer boot device men har för mig att det gjort det förut... Kan ha fel dock

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Om du återställt till fabriksinställningarna bör de svänga i 1066mhz Överklocken du gjort är väldigt mild, så inget kan ha gått sönder, om du inte har ett kasst nätagg(Ace, Deltaco? ;=) ). Dessutom har dina minnen inte varit uppe i 1600mhz om du inte lyckats ändra multin till dom. Vid 160mhz bör de ju köras i 1280mhz(160 x 8)

i7 ska ju tåla minst/max 1.375v innan Intel´s rekommendationer börjar bli olyckliga, och QPIn ligger långt under vad som är "farligt".

Installera om så borde allt bli frid och fröjd

Körde dom som sagt exakt i 1600MHz.

Permalänk

Bootade nyss upp brorsans dator från min SSD och det fungerade utmärkt... Nu börjar jag bli orolig:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Hur kollar jag om min ssd är i ide? Och hur ändrar jag tillbaka? Står faktiskt IDE: CSSD osv när jag väljer boot device men har för mig att det gjort det förut... Kan ha fel dock

Storage configuration -> Configure SATA as: AHCI istället för IDE. Dock så ska denna inställning inte påverka om du kan boota windows eller inte.

Edit: Om du har installerat windows med IDE så kör IDE, har du installerat med AHCI så kör det. Men som sagt, IDE är standard.

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stekerz:

Storage configuration -> Configure SATA as: AHCI istället för IDE. Dock så ska denna inställning inte påverka om du kan boota windows eller inte.

Edit: Om du har installerat windows med IDE så kör IDE, har du installerat med AHCI så kör det. Men som sagt, IDE är standard.

Man kan ändra så att AHCI fungerar ändå, men då måste man ställa in IDE först i alla fall, så...

Men det borde stå i IDE ifall han gjort gjort en "fabriksåterställning" av mobot.