Fast bredband - Ångerrätt?

Permalänk
Medlem

Fast bredband - Ångerrätt?

På Bahnhofs avtal står det följande :

Kund som är konsument har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar från den dag avtalet träffats (”ångerfristen”), i enlighet med bestämmelserna i lagen om konsumentskydd vid distansavtal och
hemförsäljningsavtal (”distansavtals lagen”). Kund som önskar utnyttja sin ångerrätt skall inom ångerfristen lämna eller sända ett meddelande om detta till Bahnhofs kundtjänst. Ångerrätt föreligger inte om kunden redan börjat utnyttja tjänsten under ångerfristen (genom att logga in på sitt konto).

Vad menas med detta? Enligt deras kundtjänst betyder det att ifall man har använt internet under de 14 dagarna, även om det var en enstaka besök till aftonbladet.se, gör att det inte går att ångra.

Stämmer det verkligen? Räcker att man öppnar en sida för att förlora ångerrätten enligt bahnhof.

Permalänk
Medlem

ja, så tolkar jag det. har du surfat så har du börjat använda tjänsten, och därför förverkat din ångerrätt.
vill du säga upp avtalet får du nog försöka hitta en annan anledning, typ att dom sålt fel saker till dig, det inte funkar tillfredsställande eller dylikt

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

saxat från lagtexten:

"4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,"

du har samtyckt till att påbörja tjänsten eftersom du surfat, typ.

Permalänk
Medlem

Då vet man. Tack ethernal !

Permalänk

Jaha, men om man blev "lurad" till avtalet då? Jag beställde tjänsten via Opennet eftersom de hade en kampanj för "nya" Bahnhof-kunder i Opennet: man skulle få surfa för halva priset i 6 månader, utan öppningsavgift.

Denna kampanj gick inte att tillgodoräkna sig om man beställde tjänsten via Opennet eftersom man inte kunde fylla i kampanjkoden, så jag ringde Bahnhof och fick då veta att om jag slängde iväg ett mail till kundtjänst med kampanjkod (som jag fick av Opennet) och personnummer så skulle jag få erbjudandet och de skulle sänka pris etc.

Så jag mailade, och ringde sen för att kolla om mailet kommit fram. Då fick jag veta att eftersom jag varit kund tidigare (det avtalet sas upp i mars månad), trots att det var en annan adress hos en annan hyresvärd, så skulle jag inte få rabatten. Och nu kommer jag få betala fullt pris med öppningsavgift. De sa "vi brukar ha en 6-månadersperiod innan någon betraktas som ny kund". Och såklart kunde jag inte ångra tjänsten, eftersom jag var tvungen att öppna webbläsaren för att skicka mailet med kampanjkoden, jävla moment-22...

Jävligt lömskt det där tycker jag. Det framgick ingenstans att jag inte skulle räknas som ny kund. Jag antog att jag var ny kund eftersom jag bodde på en ny adress.

Vad kan jag göra nu? På Konsumentsverkets hemsida står det ju att man ska ha ångerrätt oavsett... Jag tycker deras "öppna webbläsaren och förbruka ångerrätten" är ganska fishy, men aja. Det var mest det där med "ny kund" som jag tänkte klaga över.

Permalänk
Medlem

Till The Overseer.

Kolla det gamla avtalet eller på deras webbplats, om det står något om definitionen "ny kund". Gör det inte det ska du stå på dig. Kolla också fairshopping.se.

Permalänk

Vad menar du med det gamla avtalet? Det enda man får är avtalsbestämmelserna, som även finns på deras hemsida (kan ladda upp senare).

Jag har letat och inte funnit något om definitionen "ny kund". Det enda kampanjen gick ut på var i stort sett en PNG-bild på deras hemsida. Denna finns att beskåda här:

http://bredband.bahnhof.se/net/stockholm_3in1

Citat:

Kampanjen gäller mellan 2011-08-08 och 2011-09-30
6 månader för halva priset samt fri startavgift.
Kampanjen ovan gäller endast om du har kampanjkoden från OpenNet.
Utan kampanjkod erhålles 4 månader för halva priset.
Endast nya stadsnäts- och Bahnhofkunder kan ta del av kampanjen.

Avtalet kan man ladda ner i PDF här: http://bredband.bahnhof.se/net/step2/stockholm_3in1

Och här står tydligt vad priserna skall vara om man beställer.

Ja. Alltså, frågan är då, är jag ny kund om jag avslutat ett tidigare abonnemang på annan adress flera månader tidigare, bytt operatör en gång och adress två gånger, och sedan tar upp ett nytt avtal med dem? Det tycker jag.

Det framgick i alla fall ingenstans på deras hemsida att "det brukar vara 6 månader". Det har nog supportkillen hittat på. Jag skulle vilja ringa igen, men jag vill ogärna slösa bort mer pengar på deras telefonkö.

Permalänk

Ok efter diskussion med Bahnhof löste det sig. Tack för råden!