Corsair H70 eller luftkylning? H70n räcker inte till efter SLI körning.

Permalänk
Medlem

Corsair H70 eller luftkylning? H70n räcker inte till efter SLI körning.

Har ställts för ett dilemma, är som så här att jag kör en Intel I7 950 med vatten kylningen H70 och har haft bra temps tills nu då jag införskaffat ett till grafikkort så jag har i dag 2st 470 EJ reference kylare så värmen går in i lådan, och lådan jag har är en Coolermaster ATCS 840 och alltid haft bra luftgenomföring,

Bekymmret är som så här antingen blir grafikkorten för varma eller så blir cpun för varm,

Väljer jag att sätta H70 radiator fläktarna så värmen skjuts in i lådan och sen ut genom toppen som jag alltid kört ja då blir det för dålig luft genomströmning ut så grafikkorten blir för varma, vänder jag på radiatorfläktarna så dom suger luft ur lådan och blåser den ut då blir det tillräcklig luftgenomströmning för grafikkorten men då går processorn onödigt högt cirka 70grader... känns inte riktigt bra detta och modifiera mitt chassie gör jag helst inte, så frågan är om det skulle kunna bli bättre som min tanke är att skaffa sig en luftkylning inne till CPUn typ notcuas olika modeller och samtidigt låta 1st 120mm sitta på baksidan av lådan som drar ur luften NU ännu lättare då ingen radiator sitter där, som det är i dagens läge kommer nästan ingen luft ut alls då jag har dragit ner på rpm på fläktarna då dom hördes för mycket i original varv till H70n.

Vad tror ni om min ide? får ju som sagt ökat luftflöde rejält genom att inte ha radiatorn i ett utluftnings hål, samt om man väljer typ notcuas 12 eller 14 så hjälper dom luften genom cpu kylaren och vidare ut.

Ber om ursäkt hur min stavning m.m ser ut har en form av dyslexi och gör så gott jag kan.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Har ställts för ett dilemma, är som så här att jag kör en Intel I7 950 med vatten kylningen H70 och har haft bra temps tills nu då jag införskaffat ett till grafikkort så jag har i dag 2st 470 EJ reference kylare så värmen går in i lådan, och lådan jag har är en Coolermaster ATCS 840 och alltid haft bra luftgenomföring,

Bekymmret är som så här antingen blir grafikkorten för varma eller så blir cpun för varm,

Väljer jag att sätta H70 radiator fläktarna så värmen skjuts in i lådan och sen ut genom toppen som jag alltid kört ja då blir det för dålig luft genomströmning ut så grafikkorten blir för varma, vänder jag på radiatorfläktarna så dom suger luft ur lådan och blåser den ut då blir det tillräcklig luftgenomströmning för grafikkorten men då går processorn onödigt högt cirka 70grader... känns inte riktigt bra detta och modifiera mitt chassie gör jag helst inte, så frågan är om det skulle kunna bli bättre som min tanke är att skaffa sig en luftkylning inne till CPUn typ notcuas olika modeller och samtidigt låta 1st 120mm sitta på baksidan av lådan som drar ur luften NU ännu lättare då ingen radiator sitter där, som det är i dagens läge kommer nästan ingen luft ut alls då jag har dragit ner på rpm på fläktarna då dom hördes för mycket i original varv till H70n.

Vad tror ni om min ide? får ju som sagt ökat luftflöde rejält genom att inte ha radiatorn i ett utluftnings hål, samt om man väljer typ notcuas 12 eller 14 så hjälper dom luften genom cpu kylaren och vidare ut.

Ber om ursäkt hur min stavning m.m ser ut har en form av dyslexi och gör så gott jag kan.

-------------------------------------------------------------------------
Kör du fläkt i sidan på chassiet över grafikkorten just nu?

Förresten, din stavning och meningsbyggnad är fullt okej, oroa dig inte:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

70 grader är väl inget en i7 pallar 100 grader...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

På Coolermaser ATCS 840 finns där ingen fläkt i sidan alls utan dom sitter som så här,
En stor tror det är typ 200mm i fronten blåser in, jag har 2 st stora 200mm i toppen blåser ut, en i botten 120mm blåser in, och ett uttag bak ovanför grafikkort i höjd med cpu där sitter nu radiator och 2 120mm pusch and pull och blåser luft ur chassiet, och så som det ser ut nu så blir grafikkorten 91c (översta) 87c understa som max, men innan när jag hade radiatorn så den sög in luft i lådan var grafikkorten 105c gentemot 101c,

Visst som en annan skrev 70c är ingenting en I7 ska väl klara 80 till och med? MEN det känns på tok för högt och var inne precis och spela BFBC2 en halvtimme för kolla och cpun gick upp i 82grader denna gången, då kör jag cpun i stock, tidigare har den MAXAT typ 60grader även efter clock i upp emot 4.0ghz (stock 3.07ghz).

så tror ni det kan gå med att öka flödet genom lådan genom att ta bort H70 och ersätta med bra luftkylare som ej hindrar genomflödet?

Och tack för komplimangen angående dyslexi jag gör så gott jag kan som sagt.

Skrivet av godspeed:

-------------------------------------------------------------------------
Kör du fläkt i sidan på chassiet över grafikkorten just nu?

Förresten, din stavning och meningsbyggnad är fullt okej, oroa dig inte:)

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Låter skumt. Kanske bör du sätta en fläkt i chassit som blåser luft mot grafikkorten och en som blåser mot CPU:n/moderkortet. Kolla så luftflödet är ok, håll typ händerna framför fläktarna å se om nån av dem pajat eller så.
Sen kan du ju kolla om du måste seata om H70 kylaren, kanske den sattes på snett eller nåt, du kan ju prova byta kylpasta. Kolla så pumpen går som den ska å så också.
Låter inte som en luftkylare bara skulle hjälpa dig med detta, men du kan ju testa sen.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"