Bantat Windows 7 - lite, light

Permalänk
Medlem

Bantat Windows 7 - lite, light

Hej. Jag letar efter sätt att banta ner Windows 7 och lätta på trycket för min bärbara dator. Det gäller framförallt minnesanvändningen men också CPU-press och HDD-användning. Jag har ett gäng lagliga Windows 7 Professionallicenser från msdnaa.

Kan jag banta den existerande installationen? Finns det färdiga lite-versioner att ladda ner (är det ens laglgit trots professional-licens?)?

Har tidigare använt bantat Windows XP och Office som fungerade väldigt bra men har ingen koll på W7. Har sökt omrking litet på internet och här men inte hittat något som passar.

EDIT: Hemsk stavning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Hej. Jag letar efter sätt att banta ner Windows 7 och lätta på trycket för min bärbara dator. Det gäller framförallt minnesanvändningen men också CPU-press och HDD-användning. Jag har ett gäng lagliga Windows 7 Professionallicenser från msdnaa.

Kan jag banta den existerande installationen? Finns det färdiga lite-versioner att ladda ner (är det ens laglgit trots professional-licens?)?

Har tidigare använt bantat Windows XP och Office som fungarade välsigt bra men har ingen kolla will W7. Har sökt omrking litet på intenet och här men inte hittat något som passar.

Stäng av funktioner du inte behöver, släng ut media player mot media player classic och foobar släng ut mediacenter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

De finns ju Windows 7 StarterEdition.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ett tips är att googla t.ex. win7 optimize.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

De finns ju Windows 7 StarterEdition.

Starter edition är ett skämt. http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Stäng av funktioner du inte behöver, släng ut media player mot media player classic och foobar släng ut mediacenter.

Jag startar ju aldrig Media Player eller MediaCenter, såvida de inte körs i bakgrunden?
Har hittat väldigt mycket diskussioner på google men inga enkla svar (i klass med XP Lite & Office Light). Skall titta litet närmare på ett program som heter vLite.

Skrivet av Commander:

Vingklippt W7? Skeptisk till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Jag startar ju aldrig Media Player eller MediaCenter, såvida de inte körs i bakgrunden?
Har hittat väldigt mycket diskussioner på google men inga enkla svar (i klass med XP Lite & Office Light). Skall titta litet närmare på ett program som heter vLite.

Vingklippt W7? Skeptisk till detta.

Kolla i task manager, för mig så startar Windows Media Player en process varje gång fast jag inte startat det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Hej. Jag letar efter sätt att banta ner Windows 7 och lätta på trycket för min bärbara dator. Det gäller framförallt minnesanvändningen men också CPU-press och HDD-användning. Jag har ett gäng lagliga Windows 7 Professionallicenser från msdnaa.

Kan jag banta den existerande installationen? Finns det färdiga lite-versioner att ladda ner (är det ens laglgit trots professional-licens?)?

Har tidigare använt bantat Windows XP och Office som fungerade väldigt bra men har ingen koll på W7. Har sökt omrking litet på internet och här men inte hittat något som passar.

EDIT: Hemsk stavning.

Kör Windows 7 Enterprise 32-bit på en Compaq Mini med 2GB RAM och kan inte säga att jag märkte någon skillnad med ännu fler tjänster nedstängda. Blev mest irriterad av att man ibland inte kunde göra vissa saker just pga tjänsteran var nedstängda - så jag satte på dem igen. Men det är på min maskin det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burbank:

Hej. Jag letar efter sätt att banta ner Windows 7 och lätta på trycket för min bärbara dator. Det gäller framförallt minnesanvändningen men också CPU-press och HDD-användning. Jag har ett gäng lagliga Windows 7 Professionallicenser från msdnaa.

Kan jag banta den existerande installationen? Finns det färdiga lite-versioner att ladda ner (är det ens laglgit trots professional-licens?)?

Har tidigare använt bantat Windows XP och Office som fungerade väldigt bra men har ingen koll på W7. Har sökt omrking litet på internet och här men inte hittat något som passar.

EDIT: Hemsk stavning.

Öppna din orginal windows 7 skiva i http://www.rt7lite.com/ och moda på

Permalänk
Medlem

services.msc i commandprompten inaktivera tjänster ni vill inaktivera tex wmpnetwk.exe som är en del utav win media player 12
Lite mer om ämnet här
http://www.askvg.com/windows-7-services-that-can-be-safely-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilko:

services.msc i commandprompten inaktivera tjänster ni vill inaktivera tex wmpnetwk.exe som är en del utav win media player 12
Lite mer om ämnet här
http://www.askvg.com/windows-7-services-that-can-be-safely-se...

Disablade den i helgen när jag märkte att den käkade CPU lite när den kände för det.

Permalänk
Medlem

- Stäng av Windowsprogram som "Windows Gadgets" och "PC Tablets"
- Det finns massa tjänster (services.msc) man kan stänga av (http://www.blackviper.com/2010/12/17/black-vipers-windows-7-s...)
- Stäng av indexeringstjänsten och tjänsten windows search
- Inaktivera program i autostart
- Stäng av windowseffekter

Det är några av de optimeringar som jag har gjort.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stäng av alla onödiga processer osv kan du göra som galaxy gjort..

Man kan även ta bort paket mha Dism och kgmgr (package manager) de båda tar bort paket på ett lämpligt sätt som inte sabbar installationen.

Permalänk

Har också en netbook, Asus 1001PX, 1GB RAM.

Den kom med Windows 7 Starter, har nu lagt in Ultimate.

Svårt att säga om Ultimate-versionen segar ner mer. Har stängt av rätt mycket som drar prestanda.

Permalänk
Skrivet av goldengaming:

Öppna din orginal windows 7 skiva i http://www.rt7lite.com/ och moda på

Den siten verkar inte fungera. finns andra liknande versioner?

Permalänk
Avstängd

Finns en version som heter Windows 8.1 den är bantad.