Permalänk
Medlem

MBR Eller GPT

Tja, Köpte 2 hårddiskar igår och har just fått in dom i datorn. Samsung spinpoint F3 : en 500gb och en 1tb

Är inne i Datorhantering -> Diskhantering

Högerklickar på en hårddisk och initiera som jag gjort förut på mina hårddiskar, men då kommer det upp en ruta om att jag ska välja MBR eller GPT. Och de har jag aldrig vart med om och fick ingen bra förklaringar på skillnaderna när jag googlat

Tanken är att 500gbaren ska vara systemdisk/speldisk och 1tbaren ska vara lagringsdisk

Så vad ska jag göra?

/ Jdahl

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

MBR är det vanliga man kör på diskar under 3TB. Kör du GPT funkar nog inte disken i windows xp.

Permalänk
Hedersmedlem

MBR ska användas för systemdisk. dvs där du har tänkt att boota os från.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

GPT används vanligtvis av EFI/UEFI system - även om enstaka BIOS baserade moderkort klarar av att använda det.

Observera att 32-bitars Windows versioner inte kan boota från GPT, detta inkluderar 32-bitars W7.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av burger_:

MBR är det vanliga man kör på diskar under 3TB. Kör du GPT funkar nog inte disken i windows xp.

Ska vara 2TB eller mindre. Större kräver GPT (som i sin tur kräver EFI för systemboot).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro