Permalänk

ibland så.

Permalänk
Medlem

Min dator exploderade en gång!
CIA kom snabbare än snabbt för de trodde att det var en atombomb som exploderade, slutade med att jag fick sitta på guantanamo i 30år.
Seriöst dock, det händer inte. förutom i kanske die hard 4!

Off topic: Die hard 4..vilken skitfilm haha

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

måste ju trolla alltså

Permalänk
Entusiast

Så länge du har ett bra nätaggregat av ett relativt känt märke, samt att den är märkt med "CE".
"CE" i sig är i sig ingen garanti. Se det mer som en fingervisning. Det finns fåtal "noname" nätaggregat med falsk CE-märkning, men dem brukar sällan vara långlivade på marknaden.

Se också till att datorn står något något sånär dammfritt och inte direkt vid golvnivå. (Annars tenderar dammråttorna att bygga bo i datorn)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

var du vaken när din dator brann?
jag tänker för de mesta om de skulle hände när man sover, vill ju inte bli ner gasad =/

Datan brann inte på så sätt, hårddisken brann inuti elr vad det nu heter den dog iaf ^^

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att installera en jordfelsbrytare, de är nog den hitintills bästa skyddsapparat som börjat användas i "närtid" för att skydda el och personsäkerhet, de reagerar på väldigt mycket annat än jordfel, så namnet är lite missledande, men med tanke på nivån på de grunläggande elkunskaperna i tråden så säger jag bara installera en om ni är oroliga, vet ni inte hur den fungerar så googla runt eller gå en elutbildning, men jag lovar att den är bra, kostar normalt ca 1500-2000kr att sätta in en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare skyddar enbart mot jordfel. Eller hur tänkte du nu ?
Eller menar du att jordfelsbrytare är något annat än summaströmstransformatorer ???

Och om datorn inte orkar stå på 24/7 så undrar jag vad det är för skit man köpt då ? Däremot får man givetvis hålla datorn ren, kolla att fläktar fungerar regelbundet, har varit med om att billiga fläktar skurit och då kan datorn bli ganska het, men det händer inte över en eftermiddag utan brukar oftast låta illa ett tag innan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

ääää..sluta mata nu då!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ja du...kanske man inte vill vänta 40-50s för den ska starta? Sen så foldar man ju så varför inte hjälpa mänskligheten lite?

Hjälpa mänskligheten... skulle inte tro det. skänk pengarna som strömmen kostar där de verkligen behövs istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Jordfelsbrytare skyddar enbart mot jordfel. Eller hur tänkte du nu ?
Eller menar du att jordfelsbrytare är något annat än summaströmstransformatorer ???

Och om datorn inte orkar stå på 24/7 så undrar jag vad det är för skit man köpt då ? Däremot får man givetvis hålla datorn ren, kolla att fläktar fungerar regelbundet, har varit med om att billiga fläktar skurit och då kan datorn bli ganska het, men det händer inte över en eftermiddag utan brukar oftast låta illa ett tag innan.

Nja den reagerar på obalans mellan in/ut, man behöver inte ha ett jordfel för att få obalans, strömmen kan ju ta någon annan väg än via din jord/nolla. Men det är ju lite överkurs här, men jag vet hur de funkar, men försökte ge en förenklad förklaring, eftersom många tex tror att man måste ha skyddsjord på ansluten apparat för att de ska fungera, men så är ju inte fallet.
Jag tycker att namnet jordfelsbrytare är dumt i största allmänhet på en såpass bra enhet, men nu är det ju vedertaget, det är som det är
Men vi kan väl vara överens om att det är en genialiskt utmärkt sak för att öka säkerheten i en normal elinstallation hemma, den bryter ner kopplingen vid många fel innan brandrisk eller personrisk hinner uppstå, Den tar inte allt, men säkerheten ökar rejält jämfört med bara säkringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insane88:

Hjälpa mänskligheten... skulle inte tro det. skänk pengarna som strömmen kostar där de verkligen behövs istället.

Nu är det ju så att datorn egentligen bara drar ström när ute tempen är typ 10grader ifrån rums temperaturen, varför låta elementen jobba när du kan använda datorn istället

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Esseboy:

Nu är det ju så att datorn egentligen bara drar ström när ute tempen är typ 10grader ifrån rums temperaturen, varför låta elementen jobba när du kan använda datorn istället

Förutsätter ju förstås att du har elvärme.............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Förutsätter ju förstås att du har elvärme.............

Vilket jag har Annars så funkar det ju på samma sätt om du värmer med t.ex olja

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Nja.. om elen är billigare per KWh än det andra alternativet så är det kostnadsneutralt, men fjärrvärme och pellets/ved/sol är mycket billigare och då förlorar man på att värma med el (pc)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

risken finns ju alltid men så länge du har jordat uttag samt säkringar så skall inte det vara något problem.

kör själv 24/7 men stänger ju av ibland för att rengöra damfilter m.m

Jag stänger inte av för att göra rent filtren Det för nätagget drar man ju ut och de i fronten är bara att dammsuga lite lätt ändå (R2-låda).

Skrivet av Oggaaaa:

Varför ha på datorn och nöta på komponenterna när man inte använder den? onödigt.

Skojar du eller? Och missa seeds?

Skrivet av Esseboy:

Nu är det ju så att datorn egentligen bara drar ström när ute tempen är typ 10grader ifrån rums temperaturen, varför låta elementen jobba när du kan använda datorn istället

Ehm, hur tänker du där? När datorn är igång så drar den väl ström... hela tiden ? Eller menar du något annat?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Risker finns ju alltid...

Men skaffa brandvanare, vilket du säkert redan har, så är du klart säkrare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

Nån som har vart med om en brand i datorn snälla skriv här!

Jag har varit med om två stycken nätagg där fläkten slutat gå och som har överhettat rejält. Båda gångerna fanns det någon i närheten som kunde göra något åt saken så de enda förlusterna har varit nätaggen själva.

Laptops är väl betydligt vanligare dock och det största problemet där är att folk kan lägga dem i en soffa/säng som täpper till all form av ventilation vilket inte är så lyckat när den laddas...

Standardsvaret är alltid:
Köp ett högkvalitativt nätagg. Sen vad som är högkvalitativt varierar och ibland är något som anses vara högkvalitet idag kan vara lågkvalitet imorgon så det är inte alltid så lätt, marknaden har väl mognat något på senare år i och för sig.

Någon som sett någon review eller liknande där man stoppar fläkten och ser hur nätagget klarar av det?

Skrivet av skogstokig28:

får väl dammsuga datorn varje vecka då :), nått förslag på en dator dammsugare?
eller är de ok med den vanliga som man har =)?

Munstycket på en dammsugare alstrar väldigt mycket statisk elektricitet och är inte att rekommendera i närheten av kretskort och annat. Tryckluft på burk för att blåsa rent och dammfilter för att förebygga är mitt råd.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kör med agg utan fläkt, men de är ju gjorda för det, de har fördelen att de inte drar in damm i onödan heller. dessutom har jag en avancerad fläktkontroll, den kan larma om man vill det, det går även att tex göra en kontrollerad avstängning om det skulle bli så varm att fläktarna skulle behövas, eller om det trots fläktstart ändå är varmt. De som bryr sig om ljudnivå eller är oroliga om temp bör köpa en fläktkontroller som är nått annat några motstånd, t balancern är "något" mer avancerad än det, den är dessutom bra för de som bygger vattenkylt och vill kunna övervaka/styra det mera specifikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja den reagerar på obalans mellan in/ut, man behöver inte ha ett jordfel för att få obalans, strömmen kan ju ta någon annan väg än via din jord/nolla. Men det är ju lite överkurs här, men jag vet hur de funkar, men försökte ge en förenklad förklaring, eftersom många tex tror att man måste ha skyddsjord på ansluten apparat för att de ska fungera, men så är ju inte fallet.
Jag tycker att namnet jordfelsbrytare är dumt i största allmänhet på en såpass bra enhet, men nu är det ju vedertaget, det är som det är
Men vi kan väl vara överens om att det är en genialiskt utmärkt sak för att öka säkerheten i en normal elinstallation hemma, den bryter ner kopplingen vid många fel innan brandrisk eller personrisk hinner uppstå, Den tar inte allt, men säkerheten ökar rejält jämfört med bara säkringar.

Men nu beskriver du ju ett jordfel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Men nu beskriver du ju ett jordfel ?

En jordfelsbrytare kommer att reagera på en krets mellan tex diskbänken/fjärrvärme/din grannes installation och en icke skyddsjordad apparat, det är det många inte inser, mycket tack vara namnet. Den borde kallas lastobalans/ kretsobalans eller nått annat, kanske automatisk elskyddsbrytare? eftersom väldigt många tyvärr inte inser att den skyddar även ojordade apparater.
Det går naturligtvis att hävda att allt är jordfel oavsett var kretsen leder, man måste ju inte gå via egna elcentralens pen anslutning, man kan ju som exempel få en krets mot en annan installations fas, eller telefon / kabeltv / eller en massa annat...
Att leda energi via en "främmande" fas ger ju ingen ström i jordledaren, men däremot en skillnad mellan in/ut via den egna jordfelsbrytaren.
Men det blir väldig OT att diskutera det djupare, det finns elforum för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men så länge strömmen tar annan väg än nollan är det per definition ett jordfel, detta underlättas av att PEN ledaren har ungefär samma jordpotential som marken, vattenrör, fjärrvärme osv. Särskillt i nyare hus där man vill potentialutjämna mer än man gjorde förr. Sen är väl vagabonderande jordströmmar alltid ett visst problem, men de kan inte bli så stora om man ex vis har en 30mA JFB.

En jordfelsbrytare är en summaströmstrafo där man får en induktion i en separat lindning när inte alla genomgående ledare och nollan har samma summaström. Denna signal får JFB att slå ifrån.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har haft min dator och server på 24/7 i snart två år. Dammar rent dem en gång i månaden minst. Risken att det börjar brinna är vääääldiigt liten. Och att det då skulle sprida sig är nog ännu mindre. Så länge det inte finns något tjockt lager damm i den, och man håller rent datorn så finns det inte mycket som kan brinna, det mesta är metall, vilket inte brinner så lätt.

Har du;
ett hyffsat nätagg (INTE Ace of Sweden)
datorn ren från damm (och gör rent den då och då)

Då kan du vara lugn som en filbunke!

Skrivet av insane88:

Hjälpa mänskligheten... skulle inte tro det. skänk pengarna som strömmen kostar där de verkligen behövs istället.

Har gratis el, så för min del blir det mer värt att hjälpa mänskligheten genom folding. Sen är natten ett perfekt tillfälle att dra hem alla de stora filerna som segar ner nätet under dagtid när man sitter och surfar

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Hjälpa mänskligheten... skulle inte tro det. skänk pengarna som strömmen kostar där de verkligen behövs istället.

på natten så används de ju minst el så varför inte låta den stå och tugga lite folding?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag känner mig som värsta miljöboven när jag låter datorn rulla hela natten med två stycken GTX 470:s på högvarv i Folding@Home. De är heta och drar mycket ström, jag hjälper mänskligen på ett sätt, hjälper till att utrota den på ett annat. Vilket dilemma :/

OT:

Skrivet av Sifear:

Bara bra att graben är risk medveten. Men TS missbedömmer risken. Som någon annan sa så är det väldigt liten risk att datorn börjar brinna om du inte har ett skit nätagg. typ Ace of Sweden. Stänger man av och på mycket så sliter även de på komponenterna. Samma sak som att stänga av på lyset mycket. Detta man debatera fram och tillbaka om vilket som är bäst. de flesta komponenter varvar numera ner för att spara störm samt hållbarhet av sig själv och jag tycker det är helt ok att lämna datorn på. Jag brukar köra virus skanning plus backup jobb på kvällen när ajg inte använder den.

Hade inte alls stört mig på det här om du inte hade uttryckt dig med ordet "graben"
Du skriver som en grabb själv;
Särskrivet: "risk medveten", "skit nätagg", "virus skanning"
Felstavat: "missbedömmer"

No offence

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag känner mig som värsta miljöboven när jag låter datorn rulla hela natten med två stycken GTX 470:s på högvarv i Folding@Home. De är heta och drar mycket ström, jag hjälper mänskligen på ett sätt, hjälper till att utrota den på ett annat. Vilket dilemma :/

OT:

Hade inte alls stört mig på det här om du inte hade uttryckt dig med ordet "graben"
Du skriver som en grabb själv;
Särskrivet: "risk medveten", "skit nätagg", "virus skanning"
Felstavat: "missbedömmer"

No offence

Heard of dyslexi? Så länge man förstår vad folk menar ser jag ingen mening på att leka ord-polis, det kan irritera personer onödigt mycket, tyvärr. Man vet aldrig om personen i fråga kanske har dyslexi, tror det kan vara rätt tröttsamt för dem som har det att bli påmind om och om igen. Håll till topic istället bara, så blir alla glada

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

All elektronik kan börja brinna, oavsett om den är på eller av. Därför ska man dra ut allt när man åker hemifrån, vika det nu är som gör det. Jag brukar göra det när jag är borta en längre period både för åks och brand. En granne till mig fick sin kök totalförstört av en diskmaskin som inte ens var igång. (Standby). Risken är minimal men den finns där.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogstokig28:

jag är Paranoid för de för jag tänker på livet....

Låter mer som om du tänker på döden.

Du kanske skulle ändra rubrik till: "Min kollega har sagt något. Skriv här och håll med dennes påstående, för jag lyssnar inte på motargument ändå."

Visa signatur

The most ULF of them all.