Permalänk
Medlem

Problem med överklockning

Tjatja swes.

Sitter på ett Asrock Fatal1ty och en I7 2600K. I bios finns det OC profiles som överklockat automatiskt åt mig och kan då välja profiler som öka till 4.0GHz - 4.2GHz - 4.4GHz - 4.6GHz och 4.8GHz.

Själva överklockning är det inget fel på utan problemet uppstår när jag startar/stänger/tabbar ut ur spel. Om datorn har stått på i ca 1 timme så börjar det gå segt med att just starta spel, stänga av spel eller så enkelt som att tabba ut ur spel. På stock hastigheten så uppstår inte problemet.

Jag har också provat att uppdatera BIOS men ingen förändring där. Problemet gäller alla spel, även när jag ska stänga av Windows så går det segare än när jag inte har överklockat.
Någon som känner igen felet?

Resten av min rigg ser ni i sign. Fråga gärna efter detaljer ifall ni har hum om va felet kan vara.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Inget svar? hmm...
Upptäckte innan idag att problemet även uppstår när jag inte har överklockat. Har ingen aning vad som kan vara fel nu.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!