Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Apr 2011

M4A79XTD EVO amd phenom x2 555

tjena tjena
har förstått det som att man kan låsa upp kärnor på denna processor (från 2 till 4) samt överklocka den
men när jag försöker det så går jag in i BIOS ställer in allt, har kollat upp så att det är rätt inställt, iaf enligt personen jag frågade som jobbade med datorer, sen trycker jag "F10" för att spara och starta om datorn, men där kommer inget "pip" och den startar aldrig riktigt, har testat att starta om den helt och hållet efter det och då startar den men står
"overclocking failed"
"unlocking cores failed"
eller liknande, någon som en aning om var felet kan ligga?
och ja, står att moderkortet ska ha support till detta.

tack så jätte mycket på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002

har själv ett m4a79xtd evo med en x2 550... när jag provade acc, så botade datorn om 4-6ggr svart bild alla ggr...

sen startade den och stog något 3 cores unlocked 0,1,3. bios version = 0704
(x2 läge klarar den 4001mhz biosboot med hög volt)

hört rykten om att nyare bios inte klarar av o låsa upp...

vilken volt och bios körde du med? då dom extra kärnorna behöver extra volt ibland...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Apr 2011

kör med nyaste bios, stog att det skulle gå med nyaste, kommer inte ihåg var jag läste detta, har testat med alla olika inställngar på volt, höjt en gång i taget, har dock inte testat att startat om flera gånger i rad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2002

när du slår igång ACC = auto startar den om automatiskt flera ggr... tror inte jag behövde slå av/på igen...

kolla vad jag hittade =>
http://hardforum.com/showpost.php?p=1036709822&postcount=149

men då ska det fungera med din bios ifall du kör samma som han.

testa sänk hastigheten under 3ghz och höj volten till 1.4v eller mer o prova igen?