Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Med integrerade ljudkort, headset och billiga 5.1-högtalare har mer kvalitetsinriktade ljudsystem hamnat i skymundan, åtminstone i datorvärlden. Nu efterlyses bättre ljud på skrivbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag vilja rekommendera Logitech Z523 2.1.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bose

Köp bose sen är allt klappat och klart

Permalänk

Jag har ett par dali concept 6 golvisar med en kraftig nad reciver funderar på att köpa en concept 12 subbas och en center.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk

jag kör med vanlig förstärkare och 2 diskant högtalare och en bas: funkar kanon

Visa signatur

No Comp No Fun

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommendera att köpa nåt billigare (alternativt dyrare om man vill) från Hi-fiklubben, nåt i stil med detta: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c715-ar... och en subbas på det http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/argon_su... .
Själv har jag ungefär så fast med äldre 2.0 system och en subbas som jag har tagit från ett biosystem och ljudet är grymt bra

Permalänk

Håller med om att Nad och Dali är en himla bra combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reidar94:

Köp bose sen är allt klappat och klart

Bose är det mest överprisade du kan köpa, oavsett produkt. Ex. 49.000 för ett 5.1 system?
Vet att hembio-paket inte är prio ett i den här tråden, men då nästan samma sorts överprisande från detta företag huserar även bland pc-högtalare så, utan att ens låta bra (förvisso tycke och smak).
Finns system för 10 ggr så mycket som låter bra, och om inte bättre till och med- Btw, hur svårt är det egentligen att gömma undan kablar?

Dali concept, tja varför inte

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Acoustic Energy Aego M

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093

Rekommenderar, väldigt välljudande till ett överkomligt pris!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Sound Blaster X-fi Titanium Fatal1ty Pro + Logitech Z5500 och tycker att ljudet både räcker och blir över, dock så är jag ju inte direkt någon audiofil så mina krav är ju inte att höra att nån tappar en nål i studion på en låt

Visa signatur

Antec P193 | ASUS P7P55D-E | Intel i5 750 2,66GHz @ 4,1GHz | Noctua NH-C12P-SE14
XFX RADEON HD7970 | 4x2048 Corsair XMS3 1600Mhz | 2 x 120GB Corsair SSD Force Series

Permalänk
Medlem

För alla er som gillar ljud men som inte vill lägga en förmögenhet på det kan jag inte mer än att starkt rekommendera Dynavoice´s högtalare. Man hittar dom mellan 1k till 3k och det ljud de producerar är så fruktansvärt bra för sin prisklass att man nästan gör i byxorna. Komplettera med en sub och en stärkare så har du ett brutalt bra hemmabiosystem för under 10k

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vad har TS för budget?
Är bygga själv ett alternativ?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sitter själv på ett hemmabio paket vid namn HT-TX500 från Samsung. Provade på skoj att använda till Age of Conan när det släpptes. Använder dom fortfarande. Ett ljudkort som stödjer DTS och 5.1 ljud minst är ett måste också. Skillnaden mellan ett internt/externt ljudkort och ett integrerat är enormt.

Permalänk

Mina KRK Rokit 6 är det bästa jag köpt till min dator, egentligen studiomonitorer men ljudet går inte ens att jämföra med vanliga högtalare. Gav 4000 för båda två när jag köpte dom.
Finns både dyrare och billigare varianter utav dom också.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Ljud:
Razer Barracuda HP-1 headset, riktigt 5.1 med analog anslutning
Logitech Z-5500 högtalare, 5.1 system med analog/digital anslutning

Ljudkort:
Creative X-Fi XtremeMusic PCI
ASUS SupremeFX II X-Fi PCI-Express
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty PCI-Express

Det är väl det jag har och litar på, så det är ju det jag rekommenderar

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

För alla er som gillar ljud men som inte vill lägga en förmögenhet på det kan jag inte mer än att starkt rekommendera Dynavoice´s högtalare. Man hittar dom mellan 1k till 3k och det ljud de producerar är så fruktansvärt bra för sin prisklass att man nästan gör i byxorna. Komplettera med en sub och en stärkare så har du ett brutalt bra hemmabiosystem för under 10k

Jo Dynavoice är mycket prisvärt och man får mycket för pengarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

kör tyvär på det inbyggda ljudkortet, men till det har jag iaf kopplat en technics SU-801 och två gamla fina JBL tlx-08, för lågbas en Dali woofer. det blir mysigt ljud ur det hela, och jag är iaf fett nöjd!

poängen med det här meddealndet är att vadsomhelst är bättre än sk "datorhögtalare"; ta logitechs z5500 system tex, det låter massvis om det systemet men inte fan låter det "korrekt" eller ens i närheten, färgat tror jag är det bästa ordet jag kan tänka mig. det ska låta wow om allting, så det är programmerat att få allting att låta "wow"...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

För dem som lyssnar på musik hela tiden vid datorn men inte använder högtalare hela tiden utan använder ett headset oftare är dessa att rekommendera: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=615409
Prisvärdare blir det inte

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nruta84:

Själv har jag ett Sound Blaster X-fi Titanium Fatal1ty Pro + Logitech Z5500 och tycker att ljudet både räcker och blir över, dock så är jag ju inte direkt någon audiofil så mina krav är ju inte att höra att nån tappar en nål i studion på en låt

då har man bra hörsel! om man kan skilja på ljudet i sån detalj.

Permalänk
Medlem

Om du är riktigt seriös på 2 kanals så rekommenderar jag att skita i ljudkortet och satsa på en usb-dac istället, lätt det bästa man kan köpa i källväg till rimliga pengar.

Sen högtalarna är ju efter tycke och smak, satsa hellre på några vettiga monitorer än färdiga dator högtalare, vet dock inte vilka som är bra då jag kör med horn

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0ntn:

då har man bra hörsel! om man kan skilja på ljudet i sån detalj.

Det går faktiskt att höra intressanta saker i mycket bra inspelningar på riktigt bra grejor. På Arkenmässan i höstas så spelade dom någon rätt så gammal låt (men inspelningen var fantastisk) och då hörde man exakt var på scen alla medlemmarna stod och man hörda när gitarristen vände och vred på gitarren så den kommer längre ifrån och närmare mikrofonen. Och man hörde hur dom drog skorna mot golvet osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

För alla er som gillar ljud men som inte vill lägga en förmögenhet på det kan jag inte mer än att starkt rekommendera Dynavoice´s högtalare. Man hittar dom mellan 1k till 3k och det ljud de producerar är så fruktansvärt bra för sin prisklass att man nästan gör i byxorna. Komplettera med en sub och en stärkare så har du ett brutalt bra hemmabiosystem för under 10k

kan också rekomendera dynavoice.
riktigt bra högtalare ! jag kör med ett par dynavoice dynamite 10.

Permalänk

minhembio.com

"Vad rekommenderas till oss vill ha bra ljud och kan tänka sig att lägga en slant på seriösa prylar?"

Nu har vi ju tagit oss in på den lite seriösare avdelningen. Tyvärr så säger det denna fråga oss inte så mycket eftersom "en slant" kan betyda vad som helst..

Min 5.1 anläggning till datorn kostar väl runt 30k med allt inräknat. Det placerar väl mig i mellansegmentet för dom som kräver bra ljud. Jag tycker att den som börjat intressera sig för ljud ska hoppa in till http://minhembio.com och börja läsa på lite. Där finns det tips i alla segment. Bra ljud är så mycket mer än att bara bli tipsat om ett bra paket i valfri klass.

Permalänk
Medlem

Detta ämnet är såpass stort att det mer eller mindre är omöjligt att svara på utan att veta mer ingående.
Jag menar prisklass? antalet högtalare(stereo eller surround dvs)? hur stora får högtalarna vara? kommer dem stå nära en bakvägg eller inte? hur nåra kommer högtalarna stå lyssnaren? vad för utrustning har lyssnaren redan osv, osv....

Jag kan väl iaf säga att den viktigaste delen i kedjan är högtalarna. Här skall den stora delen av budgeten läggas. Jag brukar också alltid förespråka två bra högtalare fram för 5-6dåliga, mao har du begränsad budget så strunta i surround.

Sen om man skall ha hötalarna precis på skrivbordet så är det viktigt att dem låter bra i närfält. Väldigt många högtalare är gjorde för lite längre avstånd. Nästan bäst att kolla på studiemonitorer om man vill ha det riktigt bra. Även om det självklart finns vanliga hifi högtalare som klarar detta bra.
Köper du studiomonitorer kan du dessutom köpa aktiva så slipper du bry dig om förstärkare.

Min fav märken(som man lätt kan få tag på i svenska butiker) är Dynaudio och B&W.

Vad det gäller förstärkare så är Denon ett märke som har väldigt fina surround receivers till riktigt bra pris. Dessa låter oftast mycket bra och du får oftast mer för pengarna än att köpa 2kanals förstärkare.

Sen får man inte glömma ljudkortet eller D/A omvandlaren.
Att köpa ett internt ljudkort med massa små 3.5mm utgångar är lite slöseri. Köp då hellre tex en "dac magic" som är en extern 2kanals D/A omvandlare gjord speciellt för musiklyssning.

Vad gäller sladdar så lägg inga pengar här. Vanliga EKK eller EKUA elkablar som du köper på clas ohlson duger mer än väl. Och som signal kabel så är RG62(köpes på tex elfa) en mycket bra kabel om man kan tänka sig att löda kontakter själv.

Detta är dock med förutsättningen att man har hyfffsat med pengar och vill ha riktigt bra ljud. Har man en liten mer begränsad budget så har B&W ett par datorhögtalare med usb anslutning och inbygd D/A omvandlare samt förstärkare som jag kan rekommendera för de som inte vill eller kan ha riktiga högtalare och förstärkare.

Detta är ett ämne som kan disskuteras till tidens ände och som sagt så går det inte att ge ett riktigt bra svar utan att först veta mer om vad den specifika köparen har för smak och tillgångar.

edit: kan tillägga att system med två små plast satteliter och en fet bas till 99% aldrig kan spela något annat än dunka dunka. Vill man ha riktigt bra ljud krävs det större fronthögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag har en dubbel setup hemma, som bygger i grunden på ett Asus Xonar Essence
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Sen har jag det kopplat vidare till först och främst ett par Creative Gigaworks T40 för den dagliga bakgrundsmusiken
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214620

Sen har jag även det kopplat till min Harman Kardon AVR 5550 som sedan skickar signalen vidare till ett par Sony Golvhögtalare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2740
http://www.sony.se/product/hfc-speaker/ss-x90ed

Sist men inte minst har jag hörlursförstärkardelen på mitt Xonar Essence kopplad till ett par Sennheiser HD 595 för sena kvällar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18598

Det tycker jag är en väldigt flexibel lösning, om än lite väl komplex. 7.1 förstärkaren var jag tvungen att använda istället för min stereoförstärkare, då den sistnämnda inte har någon Coax-ingång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vad gäller sladdar så lägg inga pengar här. Vanliga EKK eller EKUA elkablar som du köper på clas ohlson duger mer än väl. Och som signal kabel så är RG62(köpes på tex elfa) en mycket bra kabel om man kan tänka sig att löda kontakter själv.

Nu är inte jag någon kabelfetichist, det vill jag att alla ska ha klart.
Men jag skulle inte rekommendera EKK till fullregister, enbart till bas. Kör hellre på vanliga högtalarkablar (behöver inte vara något speciellt) till de övre registen (ifall möjlighet finns).
Till övre registren går det bra med CAT5-kabel som man slaktar från en internetkabel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

många väljer logitech högtalare för att dom är små och smidiga att ha vid datorn. men ska man använda högtalarna till t.ex. sin tv eller bara lyssna på musik från Cd, ipod så är det bättre att köpa från hifiklubben eller bygga egna högtalare.

Visa signatur

No Comp No Fun

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är jag som skrivit frågan (lånar kompis dator). Tänkte mig max 10 000 kr för alltihop eller gärna mindre om det är möjligt. Tack swec förresten!

// Per

Permalänk
Avstängd

Har du hört talas om dennispaketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nu är inte jag någon kabelfetichist, det vill jag att alla ska ha klart.
Men jag skulle inte rekommendera EKK till fullregister, enbart till bas. Kör hellre på vanliga högtalarkablar (behöver inte vara något speciellt) till de övre registen (ifall möjlighet finns).
Till övre registren går det bra med CAT5-kabel som man slaktar från en internetkabel.

Smaken är som baken, men jag skulle bli mycket imponerad om du kunde hitta en kabel som var bättre än ekk som du kunde pricka ut med säkerhet i ett blindtest.

Kablar gör helt enkelt inte så stor skillnad(om man jämför de bra då, finns extremt dåliga om man verkligen letar) för att göra såpass stor skillnad att gemene man skall bry sig.