Permalänk
Medlem

Ojämna coretemps! - 2600k

Hej! Har rpecis införskaffat ett 2600K system. Jag har en Antec Kühler 620, temperaturerna är låga men ojämn på en core! Jag har bytt kylpasta 3 gånger nu, men det hjälper inte.

temps i load stock:

45c 51c 51c 52c

OC 4.4ghz allt på stockvolt:

53c 60c 61c 60c

Några idéer på hur jag kan lösa detta?

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk

inget ovanligt och inget att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

tänkte förslå att det kunde vara kylpastan med du hade redan testat, men då vet jag det till framtiden tror som #2 inget att oroa sig för, såvida som inte går upp i 90+

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Är nog en liten sensor bug på första kärnan Är så på min nuvarande processor, ligger på 16grader på första kärnan och 23grader på andra
Som sagt, inget att oroa sig över

Permalänk
Medlem

Ja, det kan faktiskt vara sensor bug. Dåså, då skiter jag i det =P.

Tack för hjälpen =).

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem

De är hur trycket på din kylare är fördelad över prollen.

Har du en tower kylare så hänger den ju ut och de blir mer tryck längst ner samt mindre på överdelen av processorn.

Det är därför.

EDIT : Trött läste inte hel ditt inlägg haha om kylaren, men de är samma princip de har med hur trycket är fördelat.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

De är hur trycket på din kylare är fördelad över prollen.

Har du en tower kylare så hänger den ju ut och de blir mer tryck längst ner samt mindre på överdelen av processorn.

Det är därför.

EDIT : Trött läste inte hel ditt inlägg haha om kylaren, men de är samma princip de har med hur trycket är fördelat.

ja, men det hjälper inte. har testat skruva jämt på alla 4 skruvar, men icke sa nicke :P.

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnie84:

ja, men det hjälper inte. har testat skruva jämt på alla 4 skruvar, men icke sa nicke :P.

jo men tyngden lägger ju sig enligt fysikens lagar ändå. om man inte spänner upp det på något vis så tyngden fördelas exakt jämt.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Min ena kärna är ca 10-12 grader kyligare än de andra under load. Också denna kärnar som brukar jävlas med mig i prime95 då jag överklockar.

Så först kollade jag monteringen o att alla skruvar var iskruvade lika hårt, eller iaf på hårdaste. Sedan var det exakt samma problem o eftersom kärnan tycks lite efter även i prime95 så tänker jag att det är den svagaste i kullen som inte får äta lika mycket ström som de andra. Verkar vara många som har detta. Kan ju vara många som monterat dåligt också iofs men du verkar ju ha försökt..

Har en stark misstanke om att gravitationen inte skulle lägga till 10C, kanske 0.2C typ. Orkar just nu inte lägga min dator på sidan för att testa men det borde då även vara 2 kärnor istället för 1 som får lida.

Permalänk
Medlem

Just den här typen av kylare brukar ge väldig jämn temp på alla cores, tex min H70 där är det +-1c om man kör prime95 m.f, antagligen för att vikten på CPU, moderkort blir liten, när det är 6-800gr som står rätt ut kan det nog bli lite snedvikt.
Din kanske inte är helt plan, kolla med ett rakblad eller liknade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Min ena kärna är ca 10-12 grader kyligare än de andra under load. Också denna kärnar som brukar jävlas med mig i prime95 då jag överklockar.

Så först kollade jag monteringen o att alla skruvar var iskruvade lika hårt, eller iaf på hårdaste. Sedan var det exakt samma problem o eftersom kärnan tycks lite efter även i prime95 så tänker jag att det är den svagaste i kullen som inte får äta lika mycket ström som de andra. Verkar vara många som har detta. Kan ju vara många som monterat dåligt också iofs men du verkar ju ha försökt..

Har en stark misstanke om att gravitationen inte skulle lägga till 10C, kanske 0.2C typ. Orkar just nu inte lägga min dator på sidan för att testa men det borde då även vara 2 kärnor istället för 1 som får lida.

Ja, jag har försökt =). Jag hade en NH-U12P SE innan, och inga problem med kärnorna, det var typ 1 graders skillnad mellan kärnorna. Är det mycket svårare eller annat jag ska tänka på när jag installerar en vattenkylare?

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem

Alltså jag googlade om att core0 är svalare än övriga när ytterligare någon pratade om gravitation, och det tycktes nästan mer regel än undantag.

Även vid toppöverklockningar med vatten så kan man se på verifieringsscreenshot att just core0 alltid vad jag sett är svalast, och ofta med ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Alltså jag googlade om att core0 är svalare än övriga när ytterligare någon pratade om gravitation, och det tycktes nästan mer regel än undantag.

Även vid toppöverklockningar med vatten så kan man se på verifieringsscreenshot att just core0 alltid vad jag sett är svalast, och ofta med ganska mycket.

Då har det vi bekräftat =). SB prollar har en kärna som är mycket svalare än alla andra. Du har ingen källhänvisning men jag tror dig ändå, låter vettigt ju.

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem

Helt normalt med temperaturskillnaden, det är Intel SpeedStep som gör så det blir så. Stänger du av det i BIOS/EFI så ska temperaturerna jämna ut sig (har läst det någonstans, men inte orkat kolla om det stämmer).