Vilken typ av kylning passar bäst till CPU?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av kylning passar bäst till CPU?

Hej, tänkte köpa en bättre kylare till min processor, i7 950. Inte klockat ännu och kört 2 månader med stockkylaren men tänkta att en uppgradering var på sin plats. Har ingen egentlig budget för kylaren men det mesta ligger väl under 1k. Jag har ett Fractal R3 midi chassi. Så, vilken kylkare passar bäst.

Vanlig fläktkylning eller vattenkylning? Vilka märken osv. H70 är väl ganska populär och Noctua för fläktkylning, visst?

Nåja, förslag om vad som passar bäst är alltså vad jag söker efter. Tack!

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Hej, tänkte köpa en bättre kylare till min processor, i7 950. Inte klockat ännu och kört 2 månader med stockkylaren men tänkta att en uppgradering var på sin plats. Har ingen egentlig budget för kylaren men det mesta ligger väl under 1k. Jag har ett Fractal R3 midi chassi. Så, vilken kylkare passar bäst.

Vanlig fläktkylning eller vattenkylning? Vilka märken osv. H70 är väl ganska populär och Noctua för fläktkylning, visst?

Nåja, förslag om vad som passar bäst är alltså vad jag söker efter. Tack!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316 är nog en av de som presterar absolut bäst och jag själv skulle gärna vilja ha en.

EDIT: Du kan ju ta en titt på recensionen av de senaste slutna vattenkylarna också http://www.sweclockers.com/recension/13538-antec-kuhler-h2o-6...

Antec kuhler H2O 620 är ju faktiskt inte så dyr heller. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Se det så här:

Luftkylning:
+Oftast billigare
+Håller väldigt länge
+Kyler även komponenter runt omkring
+Man slipper slangar
-Kyler sämre än vattenkylning

Vattenkylning:
+ Kyler processorn väldigt bra
-Oftast dyrare
-Kyler endast processorn
-Man har slangar
+/- Man ska vara medveten om att radiatorn tar plats

Jag tror att man enkelt skulle kunna sammanfatta det så där. Har säkert glömt nått men men kom precis hem från jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Se det så här:

Luftkylning:
+Oftast billigare
+Håller väldigt länge
+Kyler även komponenter runt omkring
+Man slipper slangar
-Kyler sämre än vattenkylning

Vattenkylning:
+ Kyler processorn väldigt bra
-Oftast dyrare
-Kyler endast processorn
-Man har slangar
+/- Man ska vara medveten om att radiatorn tar plats

Jag tror att man enkelt skulle kunna sammanfatta det så där. Har säkert glömt nått men men kom precis hem från jobbet

Tex Noctua nh-d14 är bättre än alla just nu populära färdiga vattenkylare. Även Corsairs H70. Så nej den vattenkylning som erbjuds färdig kyler inte bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Se det så här:

Luftkylning:
+Oftast billigare
+Håller väldigt länge
+Kyler även komponenter runt omkring
+Man slipper slangar
-Kyler sämre än vattenkylning

Vattenkylning:
+ Kyler processorn väldigt bra
-Oftast dyrare
-Kyler endast processorn
-Man har slangar
+/- Man ska vara medveten om att radiatorn tar plats

Jag tror att man enkelt skulle kunna sammanfatta det så där. Har säkert glömt nått men men kom precis hem från jobbet

Du sa aldrig vilket sorts vattenkylning... finns ju slutet (H50, H70 osv) och egen byggda som från EK t.ex, där kan man ju klämma på GPU block!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU