Samsung säljer hårddisktillverkningen till Seagate – inleder SSD-samarbete

Permalänk
Melding Plague

Samsung säljer hårddisktillverkningen till Seagate – inleder SSD-samarbete

Lagringsjätten Seagate tar över Samsungs hårddiskdivision och inleder samtidigt ett samarbete med det koreanska företaget gällande SSD-enheter, hybridlagring och flashminnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jaha, det var ju inte roligt. Undra hur länge Samsungs diskar finns tillgängliga nu då, är sugen på en till F4.

Permalänk
Medlem

Inte illa med 0.6875 miljarder dollar i kontant.

Permalänk
Medlem

Jag är mer orolig för kvaliteten. Seagate har ju inte direkt varit något att investera i på senare tid. DAMN YOU SAMSUNG!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka75:

Jaha, det var ju inte roligt. Undra hur länge Samsungs diskar finns tillgängliga nu då, är sugen på en till F4.

Tror kanske att seagate kommer sälja samsung diskar.
Skulle vara konstigt annars eller?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att de betalar kontant? Blir väl typ några ton med sedlar...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Inte illa med 0.6875 miljarder dollar i kontant.

jag skulle inte vilja vara den killen som kör bilen...

Permalänk
Hedersmedlem

Men... Nu börjar det väl gå lite väl långt? Bara Seagate och WD kvar som verkligen köps av entusiaster...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Samsung hade bra hårddiskar för priset,

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Känns lite så där, har haft 2 eller 3 Seagate och samtliga har gått sönder inom tre år men mina två samsung har alltid fungerat bra, den senaste har jag ifs bara haft i ca 1/2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

jag skulle inte vilja vara den killen som kör bilen...

Jag hade inte velat vara han som är fastkedjad vid och bär på den väskan.

Hoppas kvaliten höjs hos seagate nu. Dom verkar ju ha stora problem med att få sina diskar att hålla längre än ett par dagar, som jag tyvärr fick känna på här om veckan då jag dummt nog inte läste på nog mycket innan ett köp.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Smart beslut, sett ifrån tillverkarens synvinkel. Vinsten idag per mekanisk hårddisk är liten och mindre tror jag att den kommer att bli inom snar framtid.

Priserna med färre tillverkare tror jag inte kommer att förändras något större.

SSD-diskarna är framtiden. Tillverkarna tjänar mer. Datorernas blir snabbare och inte lika känsliga för plötsliga strömavbrott och skakningar. Alla blir nöjda. Att lagringskapaciteten inte är så stor i dagsläget är ett i-landsproblem. Majoriteten av användarna idag, klarar sig bra på 160gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

jag skulle inte vilja vara den killen som kör bilen...

vrf inte? du kan ju köra vilse å råka tappa bort det. fast lite svårt å gömma det kanske, fickorna lär ju bli väldigt fulla.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt synd. Detta kommer att driva upp priserna (rättare sagt så kommer de falla långsammare), och utvecklingen till större storlekar kommer antagligen gå långsammare. Oligopol är nästan lika dåligt som monopol.

Och jag tycker det är extra synd personligen då jag har haft väldigt goda erfarenheter av Samsungs hårddiskar. Men men, får väl gå över till WD nu då, trotts att jag har haft endel problem med de. Men Seagate finns inte en tanke från mig att köpa av. Jag har haft problem med 100% av hårddiskarna jag köpt från Seagate...

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med samsung diskar och de funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Synd, jag hoppas dom fortsätter tillverka samma samsungdiskar för jag tycker dom är väldigt prisvärda och pålitliga

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av nfskillen:

Tror kanske att seagate kommer sälja samsung diskar.
Skulle vara konstigt annars eller?

Ja, det skulle ju vara konstigt.
Men man vill ju ha Samsungmärket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Smart beslut, sett ifrån tillverkarens synvinkel. Vinsten idag per mekanisk hårddisk är liten och mindre tror jag att den kommer att bli inom snar framtid.

Priserna med färre tillverkare tror jag inte kommer att förändras något större.

SSD-diskarna är framtiden. Tillverkarna tjänar mer. Datorernas blir snabbare och inte lika känsliga för plötsliga strömavbrott och skakningar. Alla blir nöjda. Att lagringskapaciteten inte är så stor i dagsläget är ett i-landsproblem. Majoriteten av användarna idag, klarar sig bra på 160gb.

Instämmer men jag skulle inte vilja gå så långt ner som till 160gb.
Inte enns min morfar klarar sig på mindre än 320gb och min mamma sitter med 500gb som snart är fullt.
Folk fotar och filmar som galningar och vägrar lära sig hur man bränner en skiva i rädsla om att bryta mot en lag och bli polisanmäld. (jo dom är rädda för det och jag känner fler tyvärr så lid med mig)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Riktigt smart av Samsung med tanke på att (förmodligen) så kommer mekaniska diskar försvinna mer och mer. Tänk en period 5 år framåt i framtiden.

Tråkigt dock då jag varken gillar Seagate eller Western Digital

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Seagate hade en problemserie 7.xx och Samsung en nästan ännu värre eller två som hette F(x) där mer än hälften kraschade titt och tätt. Hitachis rasade från vänster till höger back in the day. Inte hört något om Western Digital dock.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Känns lite så där, har haft 2 eller 3 Seagate och samtliga har gått sönder inom tre år men mina två samsung har alltid fungerat bra, den senaste har jag ifs bara haft i ca 1/2 år.

Jag har kört samsung sedan 80GB-diskar var vanligt.. och jag har två såna kvar och de snurrar än! Samsung har alltid gjort diskar som håller.. Har haft Seagate, Maxtor och Toshiba.. alla de diskarna har gått sönder inom 3 år..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Riktigt smart av Samsung med tanke på att (förmodligen) så kommer mekaniska diskar försvinna mer och mer. Tänk en period 5 år framåt i framtiden.

Tråkigt dock då jag varken gillar Seagate eller Western Digital

Inget fel med WD. Har haft flera dussin WD diskar som aldrig strulat. Har du haft problem med WD förut?

Om vi tittar på failure rates så ligger WD bättre till än Samsung.

Citat:

These rates were only for returns to the retailer, which isn’t always the case as you can also return a product directly to the manufacturer, though that does represent a minority in the first year.

- Maxtor 1.04% (against 1.73%)
- Western Digital 1.45% (against 0.99%)
- Seagate 2.13% (against 2.58%)
- Samsung 2.47% (against 1.93%)
- Hitachi 3.39% (against 0.92%)

It’s curtains for Hitachi, who were in no.1 position last time round! Western Digital is still in second place in spite of an upward trend, while Maxtor takes over no. 1 spot.

Now here are the rates for 1 TB drives:

- 5.76%: Hitachi Deskstar 7K1000.B
- 5.20%: Hitachi Deskstar 7K1000.C
- 3.68%: Seagate Barracuda 7200.11
- 3.37% : Samsung SpinPoint F1
- 2.51%: Seagate Barracuda 7200.12
- 2.37%: WD Caviar Green WD10EARS
- 2.10%: Seagate Barracuda LP
- 1.57%: Samsung SpinPoint F3
- 1.55%: WD Caviar Green WD10EADS
- 1.35%: WD Caviar Black WD1001FALS
- 1.24%: Maxtor DiamondMax 23

Hitachi is the worst positioned, with two separate ranges! What about the 2 TB versions?

- 9.71%: WD Caviar Black WD2001FASS
- 6.87%: Hitachi Deskstar 7K2000
- 4.83%: WD Caviar Green WD20EARS
- 4.35%: Seagate Barracuda LP
- 4.17%: Samsung EcoGreen F3
- 2.90%: WD Caviar Green WD20EADS

Overall, the rates we’ve recorded here are poor. They don’t really inspire confidence in putting 2 TB of data in the hands of a single drive: a mirroring to back up your data certainly won’t go amiss. Of course 7200 rpm drives are less reliable than the 5400/5900 rpm ones, with almost 10% for the Western!

Skrivet av nfskillen:

Tror kanske att seagate kommer sälja samsung diskar.
Skulle vara konstigt annars eller?

Till en början men sedan kommer märket Samsung alltmer fasas ut och Seagate börjar sälja Samsung diskar under sitt eget namn. Precis i fallet ATI, AMD tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag är mer orolig för kvaliteten. Seagate har ju inte direkt varit något att investera i på senare tid. DAMN YOU SAMSUNG!

Seagate har inte stått för hög kvalitet, det är sant. På senare år har de haft problem med kvalitet och firmware på flera diskar..

Däremot så är inte samsung kungar heller även om de kanske varit bättre än seagate på hdds. Jag tycker samsung är riktigt fula fiskar.
Skandalen med 226BW och att exakt samma modell såldes med varierande hårdvara vilket ger stora skillnader i kvalitet.
http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har både en Samsung och en WD disk och dom har fungerat utan problem nu i ungefär 2år!

Aldrig riktigt vart något fan av Seagate eftersom deras dåliga hållbarhet och recensioner.

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra.Gillar bara WD! resten skiter jag i

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Men va f*n! De här gillade inte jag. Dom senaste åren så har jag bara fått sett mina personliga förstahandsval av tillverkare gå i graven på ett eller annat sett och jag får vända mig till tilllverkare jag i vanliga fall inte har trivts med.
Jag har i flera år bara kört Samsungs hårddiskar av just anledningen pris/prestanda!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

fan va trist deras diskar är ju bäst tysta och snabba..

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som positivt då mer fokus på SSD-enheter är väldigt bra och nödvändigt för att få ner priserna och få fram NAND med längre livslängd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hmm.. är det bara tänkt att det skall finnas två stora aktörer på marknaden eller vadå. Bolag som köper andra bolag.. *suckar* Kommer ju bli ungefär som Intel vs Amd snart känns det som.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Jag är mer orolig för kvaliteten. Seagate har ju inte direkt varit något att investera i på senare tid. DAMN YOU SAMSUNG!

För ett par generationer sedan så hade Seagate klart lägst returprocent.
Det hela går väldigt mycket i vågor.
Överlag har jag ingen aning om vilken tillverkare som är bäst men jag minns att Seagate var bäst utslaget över de senaste generationerna för några år sedan.
Sen har dom haft en del problem det senaste.
Men min poäng är att det inte är så lätt att säga.
Tänk så här istället, nu får Seagate ta del av Samsungs kunskap!

Av alla hårddiskar jag haft så är det bara Samsung som inte gått sönder, sämst är typ WD och framförallt Raptor, min Raptor dog efter knappt ett år.

Skrivet av cresoll:

SSD-diskarna är framtiden. Tillverkarna tjänar mer. Datorernas blir snabbare och inte lika känsliga för plötsliga strömavbrott och skakningar. Alla blir nöjda. Att lagringskapaciteten inte är så stor i dagsläget är ett i-landsproblem. Majoriteten av användarna idag, klarar sig bra på 160gb.

Alltså, 160GB är ju ingenting.
Jag har en 160GB SSD som systemdisk där jag även installerar spel, det skulle jag inte gjort.
Bara dragon age 2 tar ju upp 7 gig liksom.
Mass Effect 2 tar upp 17!
Starcraft 2 tar upp 10!
Redan där är vi uppe i 35 gig. På 3 spel.
Sen har jag typ 10 spel på steam, 55 gig.

Så är man en gamer eller annan typ av entusiast användare är 160 gig ingenting.
Och är man en svensson så tror jag inte att en 160 gigs SSD är värt 2000 kronor jämfört med 1 TB mekanisk för 500.

Och den utvecklingen tror jag kommer hålla i sig rätt länge, framförallt med mer och mer media i din dator och allt mer fokus på HD när det kommer till video.