Permalänk
Medlem

Sabertooth P67 Kylning (Intel 1155)

Hejsan alla kyliga...

Ehm ja, ytterst dåligt skämt, ledsen för det. Nu till min fråga.
Efter att ha läst igenom en massa posts, angående olika Moderkort (MSI och Asus), så har jag bestämt mig att fortsätta mitt frågande till Kylning.

På ett Sabertooth P67 REV B3 moderkort, som har just dess Tactical Vest, så sägs det att jag bör ha en Neråtblåsande CPU Fläkt för att utnyttja det till fullo.
Jag kollar på olika Noctua kylare, har bara hört bra om dem, och tittar då på Noctua NH-C14.

Innan tittade jag endast på NH-D14, men det är då inte en nedåtblåsande kylare.

Duger NH-C14?
Får jag plats med den, tro, i ett Fractal Design R3 chassi?
Ska jag välja någon typ av Scythe kylare, isf vilken?
Hur är ljud och kylningsnivån på de Scythe kylare?
Borde jag kanske uppdatera/addera några fläktar på ett R3 chassi (stock), isf vilka skulle ni säga är de bästa valen?

Permalänk
Medlem

Duger gör den säkert, det beror helt på vad du har tänkt göra, har inte kollat mycket på den själv men hur kan den gå fel?

Passar den? den är 130cm hög om jag inte minns helt fel, nh-d14 är väl runt 160 och jag har sätt bilder på folk med r3 och nh-d14 så nh-c14 går garanterat in på höjden iallafall.
Du får kolla på http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products... om du hitter ditt moderkort

Scythe har jag ingen erfarenhet av så ska inte uttala mig kring de frågorna.

Hur är dina temps nu, här mycket bryr du dig om ljudnivå, hur är ljudnivån i relation etc

Permalänk
Medlem

Ja, det är så klart att den duger i den bemärkelsen, men är den bra - för spel och den bas hantering av data/bilder som man kommer använda i Win7-miljö (Daz 3D, Photoshop, stor lista av spel)?

Datorn ska användas mest för just spelande, och om något så blir det en liten överklockning. Inget extremt är tänkt.
Temp numera på min maskin ligger på ca 40 C i Idle och mot 65-70 i maximal användning i +20 minuter.
Ljudet är ett stort problem just nu, ett konstant brus vid Idle och ett irriterande surr/vinande vid max. Det som sitter på är en äldre Cooler Master av namn jag inte kommer ihåg. (E6600 CPU)

Denna Kylare, och Moderkort, ska vara till en ny maskin när jag nu ska fasa ut denna relik (brors-dotter ska få den). i5 2500k CPU är tänkt.

Om vi då även säger att NH-C14 är bra, kommer den ta i RAM minnen av Vengence-storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

Duger gör den säkert, det beror helt på vad du har tänkt göra, har inte kollat mycket på den själv men hur kan den gå fel?

Passar den? den är 130cm hög om jag inte minns helt fel, nh-d14 är väl runt 160 och jag har sätt bilder på folk med r3 och nh-d14 så nh-c14 går garanterat in på höjden iallafall.
Du får kolla på http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products... om du hitter ditt moderkort

Scythe har jag ingen erfarenhet av så ska inte uttala mig kring de frågorna.

Hur är dina temps nu, här mycket bryr du dig om ljudnivå, hur är ljudnivån i relation etc

Inga dåliga kylare det där....

(var bara tvungen...)

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Inga dåliga kylare det där....

(var bara tvungen...)

Haha, Ja. De är riktigt stora, men de ska tydligen vara otroligt bra också. Iaf om man nu ska överklocka och vill ha något låg ljudnivå.
Tycker deras storlek är lite skrattretande, men så länge det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Inga dåliga kylare det där....

(var bara tvungen...)

haha

Permalänk
Medlem

Det finns en 50mm plats i tactical armor för at montera en liten fläkt där.

Min chassis t.eks har fläkt platser i sido panelet där jag har 2x 120mm som blåser nedåt.

Mobo temp 29c

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, har inte du frågat exakt samma sak tidigare om just detta och under andra konton och fått även exakt samma svar där från sweclockare?

Äger själv detta moderkort och du kan använda vilken kylare du vill, inga problem.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Denzoh:

Haha, Ja. De är riktigt stora, men de ska tydligen vara otroligt bra också. Iaf om man nu ska överklocka och vill ha något låg ljudnivå.
Tycker deras storlek är lite skrattretande, men så länge det fungerar...

Du missade att han citerade dig pg.a du skrev att kylarna var en bra bit över 1 meter höga?:D

Permalänk

Mest troligt lär du inte behöva nån extra kylning för moderkortet. Använder själv samma och temperaturerna vid dem olika sensorerna överstiger aldrig 37. Betydligt närmare 27-29 med sidofläkten på.

Bedöm du om du anser att du behöver det men jag tror som sagt inte.

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Medlem

C14 är en bra kylare och räcker tveklöst till dina behov rent prestandamässigt.
Det hänger med adaptrar så man kan få ner fläkthastigheten litegrann om det behövs. (på maxvarv lär de nog riskera att märkas lite)

Dock kommer det inte rymmas vengeancestickor under, så länge du kör med båda fläktarna på Noctuan
Plockar du bort undre fläkten så har du 65 mm utrymme, vilket räcker mer än väl. (Den överblivna fläkten lär ju kunna komma till nytta nån annanstans i lådan)

Detta torde räcka för att ge tillräckligt flöde över moderkortet, så du slipper installera 50mm fläkten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vänta här nu, har inte du frågat exakt samma sak tidigare om just detta och under andra konton och fått även exakt samma svar där från sweclockare?

Äger själv detta moderkort och du kan använda vilken kylare du vill, inga problem.

Nej ja har inte frågat samma förr, varken på detta eller andra konton. :/
Men tack för ett bra svar.

Skrivet av RakooN.se:

Du missade att han citerade dig pg.a du skrev att kylarna var en bra bit över 1 meter höga?:D

Oj!!
Ja det såg jag inte, skrev/läste det där på Fonen... mm ska det vara så klart! xD

Skrivet av Roger W:

C14 är en bra kylare och räcker tveklöst till dina behov rent prestandamässigt.
Det hänger med adaptrar så man kan få ner fläkthastigheten litegrann om det behövs. (på maxvarv lär de nog riskera att märkas lite)

Dock kommer det inte rymmas vengeancestickor under, så länge du kör med båda fläktarna på Noctuan
Plockar du bort undre fläkten så har du 65 mm utrymme, vilket räcker mer än väl. (Den överblivna fläkten lär ju kunna komma till nytta nån annanstans i lådan)

Detta torde räcka för att ge tillräckligt flöde över moderkortet, så du slipper installera 50mm fläkten.

Ok, skönt att veta. Tack!
Ja, visste att det fanns en plats för en 50mm fläkt i skalet, men den vill jag helst undvika av olika skäl (ljud, kort livslängd).

Tack för alla svar, tror jag har fått reda på det jag ville. Kan själv testa vilken Temp jag får med 1 Fläkt och Vengece/Dominator RAM, och om det sedan inte fungerar bra, kan jag byta ut just RAM'en (alltid någon polare som kan använda dom).

Tack tack!