Permalänk
Medlem

Dags för MC-körkort!

Hej!

Jag är sugen på att ta körkort, behörighet A. B-körkort har jag haft sedan 2008, vilket inte är så länge sedan. Med tanke på att jag är ny på området är jag ute efter att höra era åsikter och synpunkter vad gäller mc-körkort. Med stor sannolikhet kommer jag gå via en trafikskola för att få körkortet.

Vad ska jag tänka på vad gäller trafikskolor? Är priset alltid avgörande?
Finns det program med frågor som är relevanta för inlärningen, som går att ladda ner eller köpa?

Ha det bäst!
Sneex

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller skolor hade jag letat fram ett gäng skolor och gått till deras kontor och pratat med dem, känna efter vilka som känns seriösa. Priset kommer i andrahand om det inte är kraftigt avvikande. Jag pröjsar 690.-/h för mina lektioner, hade säker gått att hitta billigare, men jag vill ha en bra "utbildning".

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Som sagt, sporthoj.com skall du vända dig till Har tyvärr inget tips om program som kan vara användbara.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Håller själv på att ta mc-kort. Spara ihop lite pengar så att du kan köra på körskola. Har du någon förälder med mckort så är det dock inte någon nackdel att fortsätta öva på de sakerna som du övat på i körskolan. Om du enbart skulle köra privat så råder jag dig att läsa igenom körskoleböckerna ett par gånger först så att du vet vilka moment som du ska öva på.

Jag råder dig att ta allt på en körskola så har de koll på när det är läge för uppkörning. Att kombinera de båda är väl dock att föredra! Har själv ingen hoj att övningsköra på privat förutom en 125a men det är väl sådär så jag kör allt på körskola.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneeX:

Hej!

Jag är sugen på att ta körkort, behörighet A. B-körkort har jag haft sedan 2008, vilket inte är så länge sedan. Med tanke på att jag är ny på området är jag ute efter att höra era åsikter och synpunkter vad gäller mc-körkort. Med stor sannolikhet kommer jag gå via en trafikskola för att få körkortet.

Vad ska jag tänka på vad gäller trafikskolor? Är priset alltid avgörande?
Finns det program med frågor som är relevanta för inlärningen, som går att ladda ner eller köpa?

Ha det bäst!
Sneex

Tjena! Jag var i ungefär samma sits för ett år sedan. Relativt nytaget B-körkort osv osv. Att ha tagit MC-kortet är med facit i hand det bästa jag gjort i mitt liv. Men det är klart att det blir en jävla massa utgifter, det är oundvikligt. Till att börja med behöver du inte söka körkortstillstånd, det har du garanterat redan (om jag minns rätt så gäller det för 5 år). Där sparar du en massa tid, då det ibland kan ta en månad att få det. Annars gäller det att vara ute i tid, och planera, om du inte vill ha körkortet alltför sent dvs. Ring och snacka med en körskola asap. Du ska förutom uppkörning och teoriprov också ha gjort riskettan och risktvåan. Risketten är en teoretisk del, och risktvåan är en praktisk del. Båda kostar pengar, om vi säger så. Kolla var närmaste ställe detta är för dig! Du bör givetvis ha kört lite innan du gör risktvåan nonetheless. Kan du köra privat är detta klockrent, det är ett bra komplement till att köra med skola i min mening. Min pappa har MC-kort och jag hade köpt hoj innan jag tog kortet, vilket innebar att jag förutom kunde manövrera lite själv på parkeringar bara för att få in en känsla för balans osv, kunde ha honom sittandes bakpå och vi kunde köra runt bäst vi ville. Nu är det kanske inte optimalt, bättre om handledaren har en egen hoj han sitter på och kör bakom. Men det funkade bra för mig. Jag tog totalt 7 lektioner, á 90 minuter (800:- per lektion). Där jag mest fick nöta manövreringsbanan, och det var klockrent. Om du kuggar uppkörningen så är det med 85% säkerhet där du kuggar. Lågfartsdelen är inte trevlig om du inte tränat på den innan.

Ska du ta A obegränsat eller begränsat? Dom har gjort om lite för i år, dels i reglementet för uppkörning. Man får, nytt för i år, köra upp med en 600cc hoj vid A-obegränsat.. vilket är otroligt skönt kan jag tänka mig! Sen har jag hört att det är lite nytt för hur man kan planera in bokningar och så.. Jag minns inte exakt hur jag gjorde nu, men jag har för mig att jag fick boka in teoriprovet när jag hade bokat risktvåan.. Nu är jag inte lika säker på att man får göra så, utan att man måste ha klarat risktvåan innan man öht får boka teoprovet. Så förstod jag det i alla fall.

Trafikskolan TEO har en MC-del du kan plugga med (körde detta själv, tycker upplägget är bra). Annars är det kanske 7-10 frågor som handlar om MC:n på teoriprovet, i övrigt är det trafikfrågor osv, precis som med B-kortet. Annars hade jag även en MC-bok jag läste igenom två gånger, minns tyvärr ej vad denna hette. Köpte den på trafikskolan i alla fall...

Framförhållning, pengar, träna!

Nu ska jag slänga i mig lite frukost och sedan faktiskt bege mig iväg på en tvåhjulig tur

Lycka till! Är det något mer så fråga på!

Permalänk

Lite gay å ta B-körkort först eller?

Nu håller jag på med B, ska börja iaf, men det är för att jag MÅSTE (ska bli bil-mek).
Men jag har A, (med begränsning) en KTM640 begränsad till 25

Program, Bonniers trafikskola, mycket användbart.
MC ÄR dyrare än bil, mycket dyrare. Att ta kortet är dyrare, försäkringen är dyrare osv.

Men lycka till

Visa signatur

My name is legion, for we are many.