Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006

Strömming

Hej sitter leker lite i mitt bios. jus nu pillar ja på mina ram minnen Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, har lyckats draupp dom i 1700mhz 1.8volt.. nu till min förfrågan hur mycke vågar man höjja på ram minnen?

~Chassi Phanteks enthoo luxe - Nätagg Evga supernova g2 850w - Moderkort Asus x99s - Cpu i7-5820k@4.8ghz - Kylning Custom loop - Minnen Crucial 4x4GB@2133mhz - Grafikkort asus gtx 980 strix - Ljudkort Creative soundblaster ZX~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sm
Registrerad
Okt 2010

Fisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av ClockArt:
Citat:

Helt onödigt men ändå så roligt;)

Känns som om du redan har dragit upp volten väldigt högt så jag skulle säga att de räcker där

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Mycket över 1.8V bör du inte köra iaf, visst finns det minnen som klarar 1.9V men dina är väl specade lägre? Sedan vinner du inte mycket på att höja, kanske någon enstaka procent så var försiktig så att du inte bränner dina minnen

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006

Hej. det står att dom är specade för att köra i 1.65
mvh

~Chassi Phanteks enthoo luxe - Nätagg Evga supernova g2 850w - Moderkort Asus x99s - Cpu i7-5820k@4.8ghz - Kylning Custom loop - Minnen Crucial 4x4GB@2133mhz - Grafikkort asus gtx 980 strix - Ljudkort Creative soundblaster ZX~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Frankoz:

Hej. det står att dom är specade för att köra i 1.65
mvh

Föresten tjänar man bäst på att ha låga timings eller högre mhz på minnena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
x200t.laptops.local
Registrerad
Nov 2010

AFAIK låga timings. Men jag kan bekräfta att en CL9 ---> CL8 sänkning inte gör prestanda skillnad som märks av på något sätt.

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Problemet med 1.8volt är väl kanske inte minnet riskerar gå sönder och gör det det sån är minne billigt, risken är nog större i så fall att CPU tar stryk istället, Din CPU gillar inte högre än 1.65volt, och 1.8 är direkt skadligt mer än kort tid, minneskontrollern sitter i CPU och den här volten på minnet är direkt kopplad till minneskontrollern i CPU.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006

Väldigt intresannt. får mej att bara vilja gå djupare in i det hela..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
x200t.laptops.local
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Frankoz:

Väldigt intresannt. får mej att bara vilja gå djupare in i det hela..

That's what HE said......
Ontopic, bara ta det försiktigt och var uppmärksam så ska allt gå bra

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Aug 2006

har suttit googlat en hel del och har lite funderingar king vissa funktioner och det är Intel (R) speed step (TM) tech. står att den reglerar volt har ja för mej?.. har den avstängt är det något som kanske är bra att ha igång. såg någon annan som klockade och lät den vara på. har dragit upp prollen 700mhz, kan tyvär inte ra upp den högre då ja stter på stock kylare. väntar dock inhandla en noctua d14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2011

Jag diggar namnet på din tråd