Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Apr 2011

clocka processorn!

Hejsan!

Jag är helt ny inom datorvärlden och skulle vilja ha lite nybörjar hjälp!

te.x hur vet jag hur mycket kan jag clocka min processor utan den går sönder?
Andra viktig saker som kan vara bra och veta uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min stol
Registrerad
Jan 2011

Har du kollat Kylning och överklockning av processorer forumet? Finns en hel del info där med bland annat FAQ.

#1 X58 Extreme3 | i7 950@4GHz | GTX 560Ti | 6GB 1600MHz | Corsair TX 850W | ASUS VG248QE & EIZO FS2333
#2 Z77 Extreme6 | i5 2500k@4.6GHz| HD6970 | 8GB 1600MHz | EVGA SuperNovaG2 750W | DELL U2312HM & LG E2260

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Vad har du för cpu?

Merlin SM8 - 5820K - Asus x99 pro - Evga gtx 980 ti - 16gb 3000mhz domin - Evga supernova g2 850 - Intel 530 240gb 2x - Custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Apr 2011

Intel(R) Core(TM) i5 CPU 760 2.80GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Grundregel - läs på hur du gör med din typ av processor/moderkort. Sen öka lite i taget och håll koll på temperaturerna (belasta processorn med testprogram).

Men som sagt, börja med att kika på nån guide eller så, brukar vara rätt lätt att hitta om du googlar efter din processortyp.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av MoNkeY-05:

Grundregel - läs på hur du gör med din typ av processor/moderkort. Sen öka lite i taget och håll koll på temperaturerna (belasta processorn med testprogram).

Men som sagt, börja med att kika på nån guide eller så, brukar vara rätt lätt att hitta om du googlar efter din processortyp.

Om man provar med testprogram så kan inget hända med datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av pielena:

Om man provar med testprogram så kan inget hända med datorn?

Nej, inget händer om du inte har ökat volten på processorn. Numera stänger datorn oftast av sig innan den blir alldeles för varm. Rätt sällsynt att processorer går sönder pga överklockning.

[Intel i7 4770K] [ GTX 680] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MoNkeY-05:

Hur mycket bör vara nog för dem små stegen? Typ hur mkt ökar man i volt och ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av zebra3:

Hur mycket bör vara nog för dem små stegen? Typ hur mkt ökar man i volt och ghz.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M