Övningsköra utan körkortsbevis?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Övningsköra utan körkortsbevis?

Hejsan
Åkte hem till Uppsala och tänkte övningsköra med min mamma men jag glömde papprena uppe i Östersund och nu undrar jag om man kan skriva ut dem nånstans eller om man kan köra ändå för om man blir stoppad borde poliserna kunna kolla upp det tycker man?

Hej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jan 2004

Jag vågar inte lova något men jag har aldrig hört att man måste ha med sig pappren. Ingen jag känner har haft det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

De kan kolla upp det men risken finns nog att ni får böta om det är en överdrivet sur polis.
Har ni med legitimation och blir stoppade är jag dock nästan säker på att de låter er åka.

Nu ska man inte uppmana till brott men jag hade struntat i papprena och inte funderat så mycket på det

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

När jag övningskörde och blev stoppad av polis vid en kontroll så fick jag varken blåsa eller att de tittade på några papper. Det var den som jag övningskörde med som fick blåsa.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

När jag blev stoppad när jag övningskörde fick både jag och min farsa blåsa, samt att de tittade på bådas legitimation och pappren

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Tackar för svaren. Kanske är bäst att inte övningsköra innan man har papprena

Hej

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av jonazz:

När jag övningskörde och blev stoppad av polis vid en kontroll så fick jag varken blåsa eller att de tittade på några papper. Det var den som jag övningskörde med som fick blåsa.

Hm, jag blev stoppad när jag övningskörde för ett par år sen, och jag fick blåsa samt visa papper. Farsan fick förstås visa körkortet, men behövde inte blåsa.

Asus G751JY-T7037H / i7 4860HQ / GTX 980M 4 GB / 16 GB RAM / Samsung XP941 512 GB M.2 PCIe x4 / Win 10, Arch Linux / Dell U2414H
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Om dom ber en blåsa, då har dom någon anledning att tro att ni är fulla va? xD

My name is legion, for we are many.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005

Du får nog egentligen inte köra utan papper men om du ska göra det ta med dig leg iallafall.

Det är påsk så extra mycket snutar ute på blåskontroller men det är ganska fint väder så de kanske inte är lika dryga som vanligt just nu

4770K/12gb ram/2 gtx titan-SLI/1000w newton r3/Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Cropsgrinder:

Om dom ber en blåsa, då har dom någon anledning att tro att ni är fulla va? xD

Knappast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gissa och vinn en termos
Registrerad
Dec 2004

Alla papper samt giltig legitimation skall alltid medföras vid övningskörning av både förare samt ansvarig bisittare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Thomas:

Hm, jag blev stoppad när jag övningskörde för ett par år sen, och jag fick blåsa samt visa papper. Farsan fick förstås visa körkortet, men behövde inte blåsa.

Skumt är det. Jag frågade om inte jag fick blåsa men det skulle jag inte sa dem.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av jonazz:

Skumt är det. Jag frågade om inte jag fick blåsa men det skulle jag inte sa dem.

så sålänge som den man övningskör med är nykter så är det lugnt att ta ett par öl innan man kör? bra att veta.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av flyawaynille:

så sålänge som den man övningskör med är nykter så är det lugnt att ta ett par öl innan man kör? bra att veta.

jag hoppas du skämtar!

(ironi framgår så dåligt över internet)

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Birger Jarlsgatan
Registrerad
Okt 2001

Jag har kört bil i 8 år (inkl övningskörandet, varav det mesta kring Uppsala ...) och aldrig blivit stoppad i en poliskontroll, så frågan är väl hur man bedömer sannolikheten att åka dit vs. konsekvenserna. För tillåtet är det ju knappast.

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av glemmy:

jag hoppas du skämtar!

(ironi framgår så dåligt över internet)

Glömde att ironi inte fungerar i textform.
Jäkligt udda att de inte vill blåsa den som kör då det är han som kan utgöra fara

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nånstans!
Registrerad
Aug 2007

Sluta spekulera... sålänge ni båda har giltig legitimation, och du har giltigt körkortstillstånd för aktuell behörighet + skylt går det fint att köra utan papper. Polisen kan kolla det med Transportstyrelsen i så fall.

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003

Lättast är väll att slå en pling till fröken blå eller herr trafikstyrelsen (eller vart man nu vänder sig).

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av fesen:

Lättast är väll att slå en pling till fröken blå eller herr trafikstyrelsen (eller vart man nu vänder sig).

Ringde www.transportstyrelsen.se och nämnda myndighet sa att:

a) eleven ska ha alla handlingar i bil + skylt för övningskörning väl synlig vid övningskörning
b) även föraren ska ha alla handlingar med sig när denne övningskör så som körkort och intyg att denne får samt är lämplig för att få lära ut hur man framför fordon i trafik och övriga situationer.

S*tans lång telefonkö hos nämnda myndighet.:D:P

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av MacEnkronan:

Ringde www.transportstyrelsen.se och nämnda myndighet sa att:

a) eleven ska ha alla handlingar i bil + skylt för övningskörning väl synlig vid övningskörning
b) även föraren ska ha alla handlingar med sig när denne övningskör så som körkort och intyg att denne får samt är lämplig för att få lära ut hur man framför fordon i trafik och övriga situationer.

S*tans lång telefonkö hos nämnda myndighet.:D:P

Ähh snarare tur att du inte ringde till Felia eller liknande, där snackar vi kö

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av fesen:

Ähh snarare tur att du inte ringde till Felia eller liknande, där snackar vi kö

Ha ha ha...:D Dagens!:D (För det är skillnad på 8 min. väntetid hos Transportstyrelsen vs. 20-30 min. hos Felia:P).

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av jonasy:

Jag har kört bil i 8 år (inkl övningskörandet, varav det mesta kring Uppsala ...) och aldrig blivit stoppad i en poliskontroll, så frågan är väl hur man bedömer sannolikheten att åka dit vs. konsekvenserna. För tillåtet är det ju knappast.

De där kan man ta med en nypa salt. under de åren man övningskörde blev man aldrig stoppad. Dock nu på 2 år har jag nog inte blivit stoppad en gång mer än blåst en gång skulle jag tro. åretinnan så kunde man blo stoppad en sådär 6-7 gånger samma kväll av olika enheter och rentutav samma snut.

Beror lite på körstil, bil och område. Sen en halvstor mindre stad är de nog mer chans att man blir stoppad i än tex uppe i norrland i någon lite by.

I am Extrazz.