ASUS P8P67 PRO och Noctua NH-U12P inkompatibilitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

ASUS P8P67 PRO och Noctua NH-U12P inkompatibilitet

Uppgradera just mitt system och lyckades fucka upp. Jag hade aldrig trott att cpu fan connectors kan vara inkomparabla med varandra men de kan de. Noctua fläkten kräver reglering med strömmen medan mobot bara kan reglera cpu fläkten med pulse width modulation. Det är en begränsning i det super io chip som används och går inte fixa med bios uppdatering. Det som händer är att fläkten går i maxhastighet hela tiden.

Asus support säger att man ska koppla fläkten till chassiuttaget för den stöder DC reglering men inställningsmöjligheterna för chassifläktarna är inte alls så bra som cpu fläkten. Den lägre temperaturgränsen är hårdkodad till 40 grader och den lägsta duty cykeln men kan sätta på fläkten är 60%. Jag skulle vilja gå ner så lågt att fläkten nästan stannar helt. Jag lyckas heller inte få lika hög fläkthastighet med chassi uttaget som jag får i cpu uttaget.

Vad kan man göra för att lösa detta problemet? Jag skulle kunna strunta i det och låta fläkten gå i maxhastigheten hela tiden. Den är ganska tyst ändå men lite tystare skulle jag helst vilja ha den.
Jag kan köpa nya fläktar som kan regleras med PWM men jag vill helst undvika det.
Någon random person på nätet påstod att det går att fixa genom att koppla en sånhär mellan fläkten och uttaget men jag hittar inte så mycket info om den. Någon som vet om det funkar? Finns det nackdelar? Kan jag fortfarande se fläkthastigheten? Andra förslag?

Jag funderar också på vad en normal maxtemperatur borde vara på ett sånthär system? Om jag inte överklockar 2600K cpun och maxar den med prime95 får jag en maxtemp på 60-65 grader. Jag tycker det är ganska högt eller? Jag har monterat heatsinken på ett korrekt sätt men jag använde ett år gammal arctic silver 5 pasta. Jag har hört att silverpartiklarna kan sjunka ner i tuben så att pastan kyler sämre. Bör jag montera om med noctuapastan jag fick med kylaren?

EDIT: glömde säga att, ja, jag vet att arctic silver pastan ska köras in ett tag för bästa effekt men det borde inte göra så många grader eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Funderat på att byta fläkt eller koppla fläkten till en fläktkontroller? Kanske kan en sån här enkel liten sak funka? http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=22158&hbx_C...

Skrivet av Emaku:

ja, jag vet att arctic silver pastan ska köras in ett tag för bästa effekt men det borde inte göra så många grader eller?

Det enda test jag sett visade att "inkörningseffekten" är en myt, det är ingen skillnad på temperaturen i början och efter en tids användning så det ska du nog inte bry dig så mycket om.

ASUS P8P67 PRO | i5 2500K | GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Spinpoint F3 1TB | FD Newton R2 650W | FD Define R3