täcka över fönster för att kyla av rummet(solen ligger på hela dagen).

Permalänk
Medlem

täcka över fönster för att kyla av rummet(solen ligger på hela dagen).

sådär nu är den helvetiska sommaren här igen, speciellt om man befinner sig i mitt vardagsrum.

har 2 st stora fönster och en balkong dörr med fönster även där och en härlig balkong. solen ligger på hela dagen och gassar och det är jätte trevligt med en kall öl i handen på balkongen men där slutar det roliga.

eftersom det är en etta jag bor i så blir det OTROLIGT varmt i vardagsrummet/sovrummet. kan bli upp till 35 grader.

har nu funderat på vad jag kan göra åt det. har redan gardiner som hänger för fönstren konstant eftersom annars kan mina grannar se allt jag gör PGA att fönstren är så stora och täcker hela sidan, så att täcka över fönstren gör mig ingenting.

solfilm som man har i bilar kan det fungera för att sänka värmen? folie på utsidan av fönstren tror jag kan vara olagligt för att det finns en gata inte så långt bort + att jag nog blir lynchad av grannarna. AC är dyrt och lever rövare = oljud.

vill inte inverstera i något för dyrt som persienner eller liknande då jag tänkt flytta efter sommaren.

alla tips är välkomna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

biltemas solfilm funkar nog bra skulle jag tro

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-till...

dock står det att den endast tar bort 10% värmestrålning så köpa in nånting som inte är genomskinligt alls kommer nog vara bättre...

typ ett stort tjockt överkast som du spikar upp i fönsterkarmen eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Försök att ha öppet så mycket det går, sedan inhandlar du en större fläkt som kan snurra i rummet, en stående med ben; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Golvflakt/

Visst låter dom lite, men de funkar verkligen super.. sedan när man ska sova kan du sätta den så den skjuter luft på sängen på det lägst!

/Mr. Snark

Permalänk
Skrivet av Mr.Snark:

Försök att ha öppet så mycket det går, sedan inhandlar du en större fläkt som kan snurra i rummet, en stående med ben; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Flakt/Golvflakt/

Visst låter dom lite, men de funkar verkligen super.. sedan när man ska sova kan du sätta den så den skjuter luft på sängen på det lägst!

/Mr. Snark

en lite notis ha fönstret öppet nattetid och stäng på morgonen!! om dina fönster vätter mot solen kommer det bara bli varmare att ha dom öppna på dagarna när solen steker på

har själv samma problem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tyvärr så hjälper inte öppet fönster så mkt, eller balkong dörren. fläkt hjälper men inte tillräckligt vid så höga temperaturer som 35 grader eller mer.

dessutom gillar datorn inte värmen så värst heller så den brukar jag få klocka ned.

10% värmestrålning är ju bättre än inget.

får man bättre effekt om man sätter något på utsidan av fönstret istället för på insidan tro?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Denna tar bort 50% av värmeinstrålning och släpper in mer ljus:
Medium
Lite starkare (64%):
Dark

Sök på nätet eller ebay efter "heat film".
Annars kan du googla på värmereflekterande film / folie.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Varför inte testa aluminiumfolie som du tejpar över utsidan på fönsterna? Klagar grannarna så har du förlorat ca 30 kr. Och om du ändå ska flytta så kan du väl iofs lika gärna skita i grannarna tills det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Denna tar bort 50% av värmeinstrålning och släpper in mer ljus:
Medium
Lite starkare (64%):
Dark

Sök på nätet eller ebay efter "heat film".
Annars kan du googla på värmereflekterande film / folie.

tack ska jag kika på!

Skrivet av Tweak:

Varför inte testa aluminiumfolie som du tejpar över utsidan på fönsterna? Klagar grannarna så har du förlorat ca 30 kr. Och om du ändå ska flytta så kan du väl iofs lika gärna skita i grannarna tills det är dags.

du har en bra poäng där haha!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Målet bör nog vara att hitta något som reflekterar ljuset. Sätter du bara upp en gardin bakom fönstret så kommer ju den att värmas upp och i sin tur värma upp resten av rummet (dock betydligt mindre än om du inte hade haft någonting där då åtminstone något ljus reflekteras ut).

Aluminiumfolie låter som en bra idé.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Målet bör nog vara att hitta något som reflekterar ljuset. Sätter du bara upp en gardin bakom fönstret så kommer ju den att värmas upp och i sin tur värma upp resten av rummet (dock betydligt mindre än om du inte hade haft någonting där då åtminstone något ljus reflekteras ut).

Aluminiumfolie låter som en bra idé.

känns fortfarande som något som kan vara olagligt, finns en gata en bit bort, kanske någon bilförare kan bli bländad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns fortfarande som något som kan vara olagligt, finns en gata en bit bort, kanske någon bilförare kan bli bländad?

Tveksam till att det kan vara olagligt... då det finns solfilm till bil som blir som chrom utseende på rutan och det är helt lagligt att använda så alu folie borde inte vara det då det dessutom kommer bli skrynkligt garanterat så blir ingen slät reflektor så ljuset konsentreras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

kanske får pröva då, lite försiktigt först , typ halva fönstret höhö

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som alla andra så tror jag på alufolie eller toning. Men kila ned till macken och köp en kanna svart sprayfärg, då blir det lite klass på det hela.

Felet många gör på sommaren när det är 30 grader ute är att man öppnar fönstren! Om man inte vill ha riktigt korsdrag och få kyleffekt så är det ju bara fel. Utomhusluft kan faktiskt vara varmare än inomhus, även i Sverige. Om man nu inte har 35 grader då som TS..

Jag vet hur det är, i gamla ettan hade jag solen ganska rakt på och 4-5 datorer igång. Dessutom ingen möjlighet till korsdrag. Puh..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske får pröva då, lite försiktigt först , typ halva fönstret höhö

Testa ordentligt istället. Så ser du om det blir tillräckligt stor skillnad.

Självklart är det INTE olagligt. Möjligtvis kanske hyresvärden kan säga till dig att ta ner folien för att den är ful.

Permalänk
Medlem

blir till att kila ned till affären och köpa lite folie sen då. eller för att minska reflektionen så kan man köra folie på insidan och solfilm på utsidan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

blir till att kila ned till affären och köpa lite folie sen då. eller för att minska reflektionen så kan man köra folie på insidan och solfilm på utsidan.

Nej! Du vill ha folien på utsidan för att reflektera bort solstrålarna innan de kommer in i fönstret/lägenheten! Utseendemässigt kommer det inte bli något stor skillnad, men jag tror det ger mycket bättre effekt.

Solfilm är ju för att fortfarande kunna se ut ur fönsterna, så den kan du skippa.

Permalänk
Medlem

har nu satt dit lite folie fast på insidan. hela nedre fönstret på balkong dörren samt 30cm upp på fönstren. få se om det ger någon effekt. kommer nog utöka det till åtminstone 60cm upp på fönstren. fönstren är ca 150cm höga.

bör inte bli sämre iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Hur har det gått för dig? Jag lider nämligen av exakt samma problem och det hade vart skönt att hitta en lösning nu till sommaren.

Fan, sommarn är en dålig tid att vara nörd.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Persienner på Jysk är ju inte dyra, 70kr st. T ex http://www.jysk.se/140/147/5411400/a/catalog

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaune:

Jag lider nämligen av exakt samma problem och det hade vart skönt att hitta en lösning nu till sommaren.

Fan, sommarn är en dålig tid att vara nörd.

Fyfan, det här kommer jag ihåg också. Bodde i en icke genomgående lägenhet på Södervärn i Malmö för snart tre år sedan.

4 vån i huset på höger sida med alla gröna fönster och franska balkonger.

Och det var allt möjligt man testade som folie, persienner, div. fläktar. Tyckte inget hjälpte och det var fortfarande 30 grader + när man skulle sova så det var olidligt. Den sista tiden så köpte jag to.m en portabel luftkonditionering för kontor (runt 1500 kr) där man fick hänga ut utblåsslangen genom ett av fönsterna. Problemet var bara att det sipprade ut kyla där då också så det blev aldrig optimalt.
Som tur var så hade man börjat spara stenhårt sen man flyttade dit så efter två år så kunde jag plocka topplånet och lite till vid köp av bostadsrätt. Jag glömmer aldrig skillnaden när första sommaren kom. Inga 30+ längre på natten :). Det handlar dock om att köpa bostad på rätt ställe och se lite framåt i tiden.
Prolemet är ju dock om man fortfarande bor hemma. Då är läget kasst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig kunna somna om det var så varmt i rummet. Själv skulle jag nog campa i badrummet, kanske till och med i badkaret

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Fyfan, det här kommer jag ihåg också. Bodde i en icke genomgående lägenhet på Södervärn i Malmö för snart tre år sedan.

4 vån i huset på höger sida med alla gröna fönster och franska balkonger.
http://i537.photobucket.com/albums/ff334/fr1dd/Bostad.jpg

Och det var allt möjligt man testade som folie, persienner, div. fläktar. Tyckte inget hjälpte och det var fortfarande 30 grader + när man skulle sova så det var olidligt. Den sista tiden så köpte jag to.m en portabel luftkonditionering för kontor (runt 1500 kr) där man fick hänga ut utblåsslangen genom ett av fönsterna. Problemet var bara att det sipprade ut kyla där då också så det blev aldrig optimalt.
Som tur var så hade man börjat spara stenhårt sen man flyttade dit så efter två år så kunde jag plocka topplånet och lite till vid köp av bostadsrätt. Jag glömmer aldrig skillnaden när första sommaren kom. Inga 30+ längre på natten :). Det handlar dock om att köpa bostad på rätt ställe och se lite framåt i tiden.
Prolemet är ju dock om man fortfarande bor hemma. Då är läget kasst.

Vet var det där är, de fönsterna måste ju ha solljus nästan hela dagen. Jag har fördelen att jag bara får ljuset på morgonen men jag e så värmekännslig att det är jobbigt nog då.

Har aldrigt riktigt kunnat vara mig själv på sommaren, allt över 20C upplever jag som varmt och över 22 är det obehagligt varmt. Försöker dock vara ute mer, röra mig lite och ta vara på det positiva av sommaren, i alla fall de lediga dagarna.

Visa signatur

moops

Permalänk
Avstängd

Alu-folie är en utmärkt idé som jag själv använder flitigt. Sätt dock på utsidan, inte insidan eftersom det då verkligen blir varmt mellan glasen i fönstret. Folien kan sättas upp med vanligt kranvatten (typ blomspruta) och sedan "tapetsera". Billigt och snabbt. Men inte underhållsfritt, räkna med att lappa och laga en eller ett par gånger i veckan.

Ser ut som skit gör det, men det är det helt klart värt. Solen stinker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är överlycklig att jag har vardagsrumsfönster i nordlig riktning. Då får jag den sköna morgonsolen så att man piggnar till snabbt om morgonen, och slipper solstrålarna som lagomt till eftermiddagen annars hade tagit kol på en. Får som max 24 grader under de absolut varmaste dagarna, men så fort det svalnar av ute kan jag öppna fönster i tre riktningar (lägenhet på kortsidan av byggnaden), så det sänks snabbt till vettig sov-temp.

Självklart vill vi se bilder på era folierade fönster och andra kylanordningar!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

jo det fungerar faktiskt med folien även om det inte ser speciellt fint ut, körde min på insidan då den inte går sönder lika lätt eller lossnar.
kanske man ska testa utsidan för ännu mer svalka? har sänkt temperaturen med mellan 5-10 grader vilket får anses godkänt eftersom inte hela fönstret är "in folierat".

fortfarande för varmt på natten, har nu 25 grader men det skulle säkert bi bättre med en avfuktare då man är ganska "klibbig" och det är inte för att jag svettats.

isklamapar under fötterna brukar jag köra ibland oxå.

kyro2: dom persiennerna var ganska billiga, dryga att installera om man jämnför med folie dock

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.