Permalänk
Medlem

Lappa CPU/Kylare? Nödvändigt?

Har 2st datorer som ja funderade på och lappa CPU och kylare men vet ej om det är nödvändigt, tänkte fråga lite om det.

Dator 1:

Min AMD Phenom II körs lite överklockad nu och med stockkylare men ska snart byta till Hyper 212+

Idle temp på ca 45 celsius och load ca 65 med stockkylare.

Kommer det bli bättre om jag lappar CPUn samtidigt som jag byter till Hyper212+ eller är det så liten skillnad att arbetet är onödigt?

Dator 2:

Är en Intel Pentium 4 socket 478 2.8 GHz klockad till 3.17GHz (Northwood arkitektur)
Idle temp runt 45 även här.

Kylaren där är någon special som fungerar riktigt bra, ytan på kylaren mot CPU är spegelblank koppar, men CPUn är ju som original.
Kommer det göra stor, liten eller knappt märkbar skillnad om jag lappar CPU?

Sen undrar jag, om man har en kylare som är lite ful så man känner revorna och kör med t.ex 400 papper och den sen KÄNNS slät men man ser de småsmå revorna efter pappret, är det bättre eller sämre än innan då?

// Noobarnas Noob av lappning

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Skillnad kommer det göra, men bara några enstaka grader.

Om du vill ha något att pyssla med som aldrig syns, så kör hårt. Kör 800 och avsluta med 1200 eller ngt i den stilen så blir det slätt och fint.

Jag ser personligen ingen anledning till att göra det om du ändå ska byta kylare.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

du kommer böjja så många pinnar på din AMD om du ska lappa den, helt onödigt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

du kommer böjja så många pinnar på din AMD om du ska lappa den, helt onödigt enligt mig.

Socket 478 har också pinnar har jag för mej

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Socket 478 har också pinnar har jag för mej

Jo det har den, varför skulle man böja pinnar på dom? Man använder ju inte våld när man lappar direkt...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU