Permalänk
Medlem

hur bra är software overclocking ?

som titeln säger hur bra är software overclocking i dagens samhälle och vad är bra och dåligt med software overclocking ?

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

får man fråga vad du pratar om??

Permalänk
Medlem

att man överklockar med program som detta http://www.computing.net/howtos/show/gigabyte-overclocking-wi... eller något annat för sitt motsvarande MoBo

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

Jag anser att "software overclocking" inte påverkar dagens samhälle.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Jag anser att "software overclocking" inte påverkar dagens samhälle.

ok men skulle du rådige någon som är ny på cpu överklockning använda software overclocking eller att dom ska lära sig att göra det i bios

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

som titeln säger hur bra är software overclocking i dagens samhälle och vad är bra och dåligt med software overclocking ?

Dagens samhälle ???

Permalänk
Hedersmedlem

Överklockning genom mjukvara är inget jag personligen rekommenderar, då jag har haft dåliga erfarenheter av det.

BIOS är bästa sättet, och det är dessutom skitenkelt, så mjukvaruklockning behövs inte.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Dagens samhälle ???

ja för i dag kan man ju oca i bios men för i tiden kunde man inte det enligt vad jag har hittat på Google

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Överklockning genom mjukvara är inget jag personligen rekommenderar, då jag har haft dåliga erfarenheter av det.

BIOS är bästa sättet, och det är dessutom skitenkelt, så mjukvaruklockning behövs inte.

ja du jag tycker inte mitt bios är skitenkelt och hålla på och läsa om hur mycket jag ska dra den där saken till är bara jobbit för jag hitta sen inte just den saken i mitt bios

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

ja du jag tycker inte mitt bios är skitenkelt och hålla på och läsa om hur mycket jag ska dra den där saken till är bara jobbit för jag hitta sen inte just den saken i mitt bios

då är du för dålig eller för lat och då ska du inte hålla på med överklockning.

EDIT: Övning ger färdighet var vad jag ville säga.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Avstängd

Ska man klockas så ska det göras genom biosen!

Allt annat är trams.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

ja för i dag kan man ju oca i bios men för i tiden kunde man inte det enligt vad jag har hittat på Google

Never trust google. Jag kan överklocka min gamla pentium 3 från December 1999 i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

då är du för dålig eller för lat och då ska du inte hålla på med överklockning.

EDIT: Övning ger färdighet var vad jag ville säga.

rädd att jag ska ta sönder den och lite för lat för att hitta en bra guide på google

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Never trust google. Jag kan överklocka min gamla pentium 3 från December 1999 i bios

har du en video skulle vara nice och se en ocad 1999 processor

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Hedersmedlem

det är ju trevligt med mer motivation än att man är dum i huvudet om man inte gör på ena eller andra sättet...
Kom ner från era höga hästar.

Mjukvaruöverklockning kan vara ett alternativ om du inte tänkt klocka så mycket. Det är väldigt liten chans att du lyckas nå maxpotential för processorn med mjukvaruöverklockning, och därför ogillas denna lösning generellt på forumet. Det blir alltså ofta ostabilt på lägre frekvenser om du överklockar med mjukvara än om du gör det i BIOS. Dessutom finns det en del dålliga mjukvaruöverklockningsalternativ som inte klarar av att överklocka utan att datorn blir instabil.

Så missnöjet med mjukvarutöverklockning är inte utan grund, men det går att använda om en mjukvarulösning för en lättare överklockning.
Hela tanken med överklockningen brukar ju dock vara att få ut så mycket som möjligt av mjukvara och där är BIOSöverklockning helt enkelt bättre idag.

EDIT:
Bör tillägga att detta är hur jag ser på saken. Det finns säkerligen fler åsikter om denna fråga som kan berika och nyansera bilden en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

rädd att jag ska ta sönder den och lite för lat för att hitta en bra guide på google

är du för lat för att överklocka ordentligt ska du inte göra det, det är inte svårare än så tycker jag. det är inte svårt eller enormt tidskrävande att få till en lättare klockning, det blir jobbigt först när du ligger och pressar cpun till bristningsgränsen. Ett par hundra megahertz klarar vem som helst, mer eller mindre.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

det är ju trevligt med mer motivation än att man är dum i huvudet om man inte gör på ena eller andra sättet...
Kom ner från era höga hästar.

Mjukvaruöverklockning kan vara ett alternativ om du inte tänkt klocka så mycket. Det är väldigt liten chans att du lyckas nå maxpotential för processorn med mjukvaruöverklockning, och därför ogillas denna lösning generellt på forumet. Det blir alltså ofta ostabilt på lägre frekvenser om du överklockar med mjukvara än om du gör det i BIOS. Dessutom finns det en del dålliga mjukvaruöverklockningsalternativ som inte klarar av att överklocka utan att datorn blir instabil.

Så missnöjet med mjukvarutöverklockning är inte utan grund, men det går att använda om en mjukvarulösning för en lättare överklockning.
Hela tanken med överklockningen brukar ju dock vara att få ut så mycket som möjligt av mjukvara och där är BIOSöverklockning helt enkelt bättre idag.

jag hade bra tänkt komma över 3 GHz

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

har du en video skulle vara nice och se en ocad 1999 processor

Har inte nån men kan fixa, klarar 200 MHz överklockning från 800 MHz-1 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

jag hade bra tänkt komma över 3 GHz

Här har du en guide tillexempel http://www.youtube.com/watch?v=QFw_BPvaa5o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Har inte nån men kan fixa, klarar 200 MHz överklockning från 800 MHz-1 GHz

okej

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

jag har ju inte asus så kommer det se annorlunda ut i bios. nu när jag ser hans bios mitt ser inte alls ut så men tack för att du hitta en guide åt mig men skulle uppskattat om det var ett gigabyte MoBo han hade

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

jag har ju inte asus så kommer det se annorlunda ut i bios

Ja men det heter ungefär samma saker sluta lata dig nu

Permalänk
Medlem

En möjlighet till att "software klocka" är ju ett program som manipulerar PLL chipet, vet inte hur det fungerar med dagens moderkort men jag testade lite med det när jag satt med min P4:a för några år sedan.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Ja men det heter ungefär samma saker sluta lata dig nu

jag ska jag har tittat på videon och ska nu pröva sj

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

Gå in på MB Intelligent tweaker. efter det går du in på Advanced Frequency Settings och sätter Cpu Clock Ratio på 20 X. Du går ned på BCLK och sätter den på 200. Gå ut ur Advanced Frequency Setting och gå in på Advanced Voltage Settings och sätter CPU Vcore på 1.256 V. Om den bluescreenar vid windows uppstarten testa att höja vcoren och när den bootar upp windows ladda ner OCCT och kör det i en timme om det inte bluescreenar är det stabilt.

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte påstå att säga att det är svårt att få sitt system klockat i bios jag heller. Vi med AMD BE varianterna är lättaste sättet att bara höjja cpu ratio för att inte öka minnenas mhz och stresstesta en halvtimme om inte mer på prime95. Det mer osäkerheta är väl mer hur mycket man ska pumpa ut med vcore för sin klock för att veta om den verkligen är säker å stabil så man inte istället drar på för mycket med vcore helt i onödan. Prime95 avgör det mesta angående om detta eller liknande program

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Gå in på MB Intelligent tweaker. efter det går du in på Advanced Frequency Settings och sätter Cpu Clock Ratio på 20 X. Du går ned på BCLK och sätter den på 200. Gå ut ur Advanced Frequency Setting och gå in på Advanced Voltage Settings och sätter CPU Vcore på 1.256 V. Om den bluescreenar vid windows uppstarten testa att höja vcoren och när den bootar upp windows ladda ner OCCT och kör det i en timme om det inte bluescreenar är det stabilt.

bara en timme ? jag har hört att man ska typ köra prime95 i 8 ba så du vet jag spelar hela dagarna

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

bara en timme ? jag har hört att man ska typ köra prime95 i 8 ba så du vet jag spelar hela dagarna

Ja men jag pratar inte om prime 95 nu jag pratar om OCCT och där räcker det att köra det i en timme

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

bara en timme ? jag har hört att man ska typ köra prime95 i 8 ba så du vet jag spelar hela dagarna

Hur går det med klocken börjat ännu ?

Permalänk
Avstängd

Mmm precis räcker med en timme. Behöver inte överdriva tiden för länge.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|