Apple backar om Iphone-spårning – ändringar i nästa version av Ios

Permalänk
Melding Plague

Apple backar om Iphone-spårning – ändringar i nästa version av Ios

Efter avslöjandet att Iphone och Ipad 3G lagrar positionsdata utan användarens godkännande backar Apple och lovar bättring i nästa version av operativsystemet Ios.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

varför tycker dom flesta inte brydde sig?
en kommentar jag kommer ihåg var att apel aldrig skulle få del i datan och från den här artiklen ser det ju ut som dom vist tog del i det..

you never get to old for bashing ol fruit!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Att ingen märkte att den inte loggade din position är väl lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Nästa Ipad kommer smygfilma dig när du duschar.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig. Den loggade ju inget personligt överhuvudtaget. Bara underlättade för telefonen var du varit, så det underlättar uppdateringar av positionsuttnyttjande appar.

Problemet i mitt tyckte var att den lagrade det så länge, om det ens är ett problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det lär väl bli som med alarmet när det skulle ställas om till sommartid. Apple säger att de ska fixa det, men sen händer inget.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

"Enligt Apple loggas inte telefonens geografiska position. Istället är det trådlösa nätverk och mobilmaster i närheten som noteras för att förbättra lokaliserings- hastigheten och träffsäkerheten. "

Det är väl just detta som innebär telefonens geografiska position?
Visst inte i klartext för Kjelle med kofoten men det är väl den informationen som används (alt GPS triangulering) för att räkna fram positionen.
Det är ju extra spännande att det Itunes-synkas utan att vara krypterat.

Kommer i nästa version är en gammal klassiker och då inte ifrån Apple, utan något som använts av de flesta företag under alla år jag jobbat i branschen, vi borde ställa högre krav.

Permalänk
Medlem

Men vafasen, är wigle steves hobbyprojekt då eller? Där jag har själv skickat in kanske 10000 pwap och tusentals väl utmarkerade mobil-master. Wigle är öppet och inte direkt simpelt att pyssla med om man ska köra gpsd samtidigt under liunx, dock är det helt på frivilligbasis och något jag gärna stödjer.

Att däremot köpa en överprissatt mobiltelefon som faktiskt gör pengar åt "the rotten Apple" medans jag använder den är något jag absolut inte vill stödja!

GRRR!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Att däremot köpa en överprissatt mobiltelefon som faktiskt gör pengar åt "the rotten Apple" medans jag använder den är något jag absolut inte vill stödja!

Sant! Vi borde alla migrera till Android som en demonstration. Google skulle aldrig låta Apple se den datan dom samlat ihop på dig under åren, garanterat!

Permalänk
Medlem

SÅ den synkas med itunes, undrar on itunes skickar vidare datan till diverse parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Sant! Vi borde alla migrera till Android som en demonstration. Google skulle aldrig låta Apple se den datan dom samlat ihop på dig under åren, garanterat!

Det var nog det bästa jag läst på länge

Permalänk
Medlem

NSA och CIA älskar Apple
Deny everything.

Lär ju inte dröja länge förrän RIAA får tillgång till uppgifter om vilka mp3låtar du har i mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och vad spelar det för roll om datan skickas anonymt eller inte? Har man inte samtyckt till att de får samla in information på det sättet så skall de inte göra det heller. Det stör mig verkligen hur folk bara accepterar att bli mentalt våldtagna gång efter annan av diverse olika företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad spelar det för roll om datan skickas anonymt eller inte? Har man inte samtyckt till att de får samla in information på det sättet så skall de inte göra det heller. Det stör mig verkligen hur folk bara accepterar att bli mentalt våldtagna gång efter annan av diverse olika företag.

Skärp dig. Vad spelar det för roll?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Skärp dig. Vad spelar det för roll?!

Det är precis dethär jag menar. Folk har blivit så avtrubbade så det finns inte.

Vill du att staten skall få installera en övervakningskamera på valfri plats i din lägenhet utan att säga till också? Det är exakt samma sak.

Apple har lagt in spyware i folks telefoner utan deras vetskap. Äckligt är vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig verkligen inte, varken nu eller förut om att apple höll koll på vart jag hade varit och så. Liksom, vad ska dom ha en vanlig 16årings info om det här för?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Hittade detta: http://gawker.com/?_escaped_fragment_=5795442/apple-patent-reveals-extensive-stalking-plans
vet inte hur sant det är sen men om det stämmer verkar det som Apple har planer

Permalänk

Det är bortom mig hur man kan bry sig om sånt här.

Apple får gärna veta var jag och min telefon befinner mig 24 timmar om dygnet, jag menar, det skiter dem ju fullständigt i? Att viss information lagras är ju givetvis endast för att stödja vissa funktioner.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur jävla långt åt helvete telefonen tycks kunna befinna sig så låter det logiskt att det är telemaster och Wi-Fi den lagrar och inte telefonens position.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att dem tar bort det, men det var egentligen inte loggningen som var problemet. Där håller jag med de flesta andra här på forumet: Vad spelar det för roll om de vet vart jag varit? Dessutom är loggarna inte tidsbestämda, så det går inte att "track:a" dig på något vis.

Men vad jag tycker många här missar är följande: Apple sade inget om loggningen, och höll det hemligt. Man fick inte heller någon möjlighet att stänga av den. Varför skulle de göra så? Hade de berättat om "funktionen" så hade människor inte blivit ens i närheten av lika sura., och hade "funktionen" kunnat stängas av så hade problemet varit ur världen. Men så gjorde dem inte. Jag undrar verkligen, varför valde Apple att göra så?

Nu vill jag tillägga att det är ytterst otroligt att Apple är ensam om en sådan här grej. Kanske det inte finns någon geografisk loggning i Android eller Windows 7 Phone (eller vad MS mobil-OS nu heter...), men något i den här stilen finns det i de andra operativsystemen också, var så säkra. Även om Andriod är open-source så tror jag det kan vara svårare att hitta sådana här saker än folk tror. W7 Phone kan jag dock inte säga något om, men nog kommer nåt sånt här dyka upp där också.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Pixel:

Nu vill jag tillägga att det är ytterst otroligt att Apple är ensam om en sådan här grej. Kanske det inte finns någon geografisk loggning i Android eller Windows 7 Phone (eller vad MS mobil-OS nu heter...), men något i den här stilen finns det i de andra operativsystemen också, var så säkra. Även om Andriod är open-source så tror jag det kan vara svårare att hitta sådana här saker än folk tror. W7 Phone kan jag dock inte säga något om, men nog kommer nåt sånt här dyka upp där också.

Både Android och WP7 har loggningsfunktion på samma sätt som iOS, men Androids loggning sker först efter att användaren godkänt att dela med sig av positionsdata till Google, dessutom är det mycket mindre mängd positionsdata som sparas, och slutligen sparas det krypterat. WP7 kan jag inte uttala mig om i detalj, men även här samlar man in positionsdata för att underlätta för applikationer som snabbt ska kunna få en uppfattning om var användaren befinner sig utan att först behöva få kontakt med ett antal GPS-satelliter.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vad bra.. nu kan de gömma filen bättre så den blir svårare att hitta

Apple har även patent på insamlandet av datan.. så det var ingen bugg.. Bättre att säga som det är istället Apple..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Pixel:

Det är väl bra att dem tar bort det, men det var egentligen inte loggningen som var problemet. Där håller jag med de flesta andra här på forumet: Vad spelar det för roll om de vet vart jag varit? Dessutom är loggarna inte tidsbestämda, så det går inte att "track:a" dig på något vis.

Men vad jag tycker många här missar är följande: Apple sade inget om loggningen, och höll det hemligt. Man fick inte heller någon möjlighet att stänga av den. Varför skulle de göra så? Hade de berättat om "funktionen" så hade människor inte blivit ens i närheten av lika sura., och hade "funktionen" kunnat stängas av så hade problemet varit ur världen. Men så gjorde dem inte. Jag undrar verkligen, varför valde Apple att göra så?

Nu vill jag tillägga att det är ytterst otroligt att Apple är ensam om en sådan här grej. Kanske det inte finns någon geografisk loggning i Android eller Windows 7 Phone (eller vad MS mobil-OS nu heter...), men något i den här stilen finns det i de andra operativsystemen också, var så säkra. Även om Andriod är open-source så tror jag det kan vara svårare att hitta sådana här saker än folk tror. W7 Phone kan jag dock inte säga något om, men nog kommer nåt sånt här dyka upp där också.

Citat:

I en dold fil på enheten och i synkroniseringskopior lagrar Apple Iphone och Ipad (3G) detaljerad positionsdata inklusive tidsstämplar, helt utan användarens godkännande.

Vad som står i original artikeln skiljer sig från vad du har skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Pixel:

Det är väl bra att dem tar bort det, men det var egentligen inte loggningen som var problemet. Där håller jag med de flesta andra här på forumet: Vad spelar det för roll om de vet vart jag varit? Dessutom är loggarna inte tidsbestämda, så det går inte att "track:a" dig på något vis.

Men vad jag tycker många här missar är följande: Apple sade inget om loggningen, och höll det hemligt. Man fick inte heller någon möjlighet att stänga av den. Varför skulle de göra så? Hade de berättat om "funktionen" så hade människor inte blivit ens i närheten av lika sura., och hade "funktionen" kunnat stängas av så hade problemet varit ur världen. Men så gjorde dem inte. Jag undrar verkligen, varför valde Apple att göra så?

Nu vill jag tillägga att det är ytterst otroligt att Apple är ensam om en sådan här grej. Kanske det inte finns någon geografisk loggning i Android eller Windows 7 Phone (eller vad MS mobil-OS nu heter...), men något i den här stilen finns det i de andra operativsystemen också, var så säkra. Även om Andriod är open-source så tror jag det kan vara svårare att hitta sådana här saker än folk tror. W7 Phone kan jag dock inte säga något om, men nog kommer nåt sånt här dyka upp där också.

Klart att Apple inte är ensama om de här dumheterna, men jag och några till verkar vara ensamma om att bry sig. Blir verkligen ungdomar uppfostrade till att tycka att det är normalt att få sitt privatliv loggat idag. Allvarligt, vad fan har Apple att göra med var du har varit någonstans, och om det nu bara är en funktion för telefonen, varför syncas det upp i iTunes? Äckligt är vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nästa Ipad kommer smygfilma dig när du duschar.

Och skicka alla videosamtal vidare till apple!

Vad de gossarna kan hitta på här näst får vi som lever se hehe...

apple är nog bland de ondaste företag som finns.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är precis dethär jag menar. Folk har blivit så avtrubbade så det finns inte.

Vill du att staten skall få installera en övervakningskamera på valfri plats i din lägenhet utan att säga till också? Det är exakt samma sak.

Apple har lagt in spyware i folks telefoner utan deras vetskap. Äckligt är vad det är.

Hur i självaste fan kan du ens jämföra detta med att installera en övervakningskamera i någons lägenhet? Sämsta jämförelsen någonsin!

Skrivet av DeathPony:

Det är bortom mig hur man kan bry sig om sånt här.

Apple får gärna veta var jag och min telefon befinner mig 24 timmar om dygnet, jag menar, det skiter dem ju fullständigt i? Att viss information lagras är ju givetvis endast för att stödja vissa funktioner.

Så du är inte det minsta orolig att en anställd som har tillgång till positionsdatan och ekonomiska problem aldrig skulle sälja den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Hur i självaste fan kan du ens jämföra detta med att installera en övervakningskamera i någons lägenhet? Sämsta jämförelsen någonsin!

Båda sakerna är grova övergrepp på den personliga integriteten som inte hör hemma i en demokrati. Jag antar att du tycker att det skulle vara OK att någon installerade en kamera hemma hos dig och såg precis vart du gjick omkring? Om inte, vänligen motivera "vad i självaste fan" som är skillnaden rent principiellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Och skicka alla videosamtal vidare till apple!

Vad de gossarna kan hitta på här näst får vi som lever se hehe...

apple är nog bland de ondaste företag som finns.

Google är värre.