Hemmagjord kylning för graffe bra eller dåligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Markaryd
Registrerad
Apr 2011

Hemmagjord kylning för graffe bra eller dåligt?

Är detta fel eller vad? Min nya powercolor hd6970 2gb, jag installerade cooler master 212 hyper plus som ni ser och använde stock kylarens fläkt som en extra kylande effekt till mitt graffe på baksidan där man ser en cpu formad copparformation som alltid blir varm, är detta dåligt eller bra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Dåligt är det väl iknappast, men du får väl testa och se om temperaturerna förändras något. Du blåser ju på baksidan av korten, det är ju på andra sidan grafikprocessorn sitter och utvecklar mest värme. Men som sagt, kolla och se om temperaturerna sänks något.

ASUS P8P67 PRO | i5 2500K | GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Spinpoint F3 1TB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

Vad är poängen med det? Det överhettar väl inte?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

hur effektivt det är tar du reda på med furmark och msi afterburner. Gör det någon som helst skillnad under belastning i furmark? Behövs det? Anser du att ljudnivån från fläkten stör? Sådant får du nog avgöra själv.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Tror knappast det ger någon vidare effekt på kylnngien då mesta av värmen från grafik kretsen sprids ut via heat spreadern..
Om något så pumpar du bog bara i mer värme från själva CPU kylaren..

Vill du bättra kylningen på grafikkortet, så gör det ordentligt och köp en eftermarknads kylare.
Som t.ex Arcit Coolings Xtreme Plus.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 OS: Win10 Pro
Citera mig för snabbare svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2009

Annars sliter man av fläkten och buntbandar fast en 120 mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Känns mer som om den kommer röra om i grytan och försämra flödet av kall luft ifrån fronten av chassit till övre, bakre hörnet. Men det är nog redan nog med turbulens i ett chassi så det spelar nog inte någon roll. Är ju inte en fussionreaktor vi snackar om här trots allt.

DATOR: Corsair AX760 W | ASUS P8Z77 M Pro | 2500K @ 4,8 Ghz | Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming @ 1447 MHz Core/8118 MHz Mem| 16 GB RAM | Massa SSDs och HDDs | Noctua NH-D14 | Fractal Design Define R5 ||||
LJUD: Denon AVR-2313 | Monitor Audio RX1 | Dali Lektor Sub | Corsair SP2500 | Rega RP1 | Cambridge 651P (RIAA) | Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

vilket fall som helst så var det en najs idé. Kul med hemmagjorda konstruktioner. Gör lite tester så vi får veta om det ger ngt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2010

Ge lite temps före och efter?
Sen tvivlar jag på att det blir någonskillnad om du kyler baksidan av pcbn. Försök skyffla mer luft till den vanliga fläkten istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

vadå ghetto?

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Jag skulle aldrig i mitt liv behålla en högljudd stockfläkt i min dator, speciellt inte på baksidan av grafikkortet..?

Gör tester och se om du märker någon skillnad alls, jag tvivlar nämligen på att det ens kommer märkas, förutom på ljudnivån.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.