Permalänk
Avstängd

Datorn laggar och är konstig?

Datorn laggar ibland, när jag t.ex. ska surfa, då dröjer det 10sek innan nåt händer. Eller om jag ska använda Utforskaren, så dröjer det 10sekunder innan nåt händer. Vad kan det vara för fel? Hur kan jag hitta felet? Tänkte köra memtest nu för att se om felet kan vara i RAM.

Jag tappade datorn i golvet för 2 månader sen. Då vägrade datorn starta, den powercyclade hela tiden. Till slut satte jag dit CPU kylaren på nytt och då funkade datorn. Men nu laggar den ibland.

Permalänk
Medlem

Errrrr..... om du har tappat datorn så kan det ha allvarligt skadat hårddisken. Som förklarar varför datorn stannar upp konstant...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Datorn tappades från en höjd av 20cm. Disken verkar ok. Däremot fick cpu kylaren en knäck och fäste inte ordentligt. Så fort jag satte på datorn blev cpun för varm och den rebootade efter 1 sek. Så höll det på tills jag satte dit cpu kylaren på nytt. Då bootade datorn.

Nu laggar datorn då och då. Vad kan det bero på? JAg har kört memtest i 7h och allt ser bra ut. Så det är antagligen inget fel i minnet. Vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Datorn laggar ibland, när jag t.ex. ska surfa, då dröjer det 10sek innan nåt händer. Eller om jag ska använda Utforskaren, så dröjer det 10sekunder innan nåt händer. Vad kan det vara för fel? Hur kan jag hitta felet? Tänkte köra memtest nu för att se om felet kan vara i RAM.

Jag tappade datorn i golvet för 2 månader sen. Då vägrade datorn starta, den powercyclade hela tiden. Till slut satte jag dit CPU kylaren på nytt och då funkade datorn. Men nu laggar den ibland.

Har du 2 st diskar eller fler i datorn och en av dom används endast som lagring? isåfall, ifall du inte använder lagringsdisken på ett tag går den i sleepmode och när du öppnar utforskaren så ska den disken först snurra igång innan du kan köra vidare. Så är det på min dator ifall jag inte stänger av sleepmode på diskarna