Cooler Master Hyper 212+, montering på 1155.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Cooler Master Hyper 212+, montering på 1155.

Hej!

Meckade igår ihop en ny burk, tyckte att jag fick till monteringen av kylaren rätt smutt.

Däremot när jag hade skruvat på den ordentligt, kan jag fortfarande "vrida" heatsinken vid en viss krafts belastning. Då menar jag inte att den glider runt av sig själv, men vid en viss mängd tryck glider kylaren några millimeter - är detta normalt eller kan jag omedvetet ha lyckats knasa till installationen?

Temps med 2500k stock speed ligger på cirka 33-37c idle enligt HWMonitor, och 42 idle i UEFI (som verkar vara felvisande för många. Har ännu inte belastat systemet något för att se load temps - vill veta om det är normallt att heatsinken kan flytta sig en aning vid "vridande".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

min har samma beteende. det är bara konstruktionen på kylaren. om du kollar på "korset" hur den håller fast flänsblocket är det bara med en liten "pigg" i ett litet runt hål

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008

Samma sak för mig med. Det är så kylaren är gjord. Dock så tror jag man kan spänna den lite hårdare genom att vrida på den lilla fjädern som sitter i mitten. Men det ska nog inte behövas, du har ju normala temperaturer, inget konstigt där.

ASUS P8P67 PRO | i5 2500K | GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Spinpoint F3 1TB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Allright, bra svar det, hjärnspökena börjar ge med sig

Tyckte det var så mysko bara, jag såg ju i sidleds att själva mini-pinnen platsade fint där i det lilla mellanrummet som var ämnat för denna pinne, och jag vågade heller inte spänna hårdare heller.

Kanske att jag snålat för mycket med pasta dock.

Hur skulle ni rekommendera att man sköter luftflödet i en define R3?
Har just nu bara de medföljande, tänkte om man kanske kunde smacka in ett par 140s upptill som inblås, och medföljande 120 baktill samt sidodörrens 120 som utblås? Gäller väl bara att ha bra nog fläktar att kunna förbli tyst samtidigt som bra kylt, speciellt nu när sommaren börjar komma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Slabb^:

Allright, bra svar det, hjärnspökena börjar ge med sig

Tyckte det var så mysko bara, jag såg ju i sidleds att själva mini-pinnen platsade fint där i det lilla mellanrummet som var ämnat för denna pinne, och jag vågade heller inte spänna hårdare heller.

Har just nu bara de medföljande, tänkte om man kanske kunde smacka in ett par 140s upptill som inblås, och medföljande 120 baktill samt sidodörrens 120 som utblås? Gäller väl bara att ha bra nog fläktar att kunna förbli tyst samtidigt som bra kylt, speciellt nu när sommaren börjar komma.

Insug fram och i botten, utsug bak och i toppen. Har du inte SLI/CF räcker det med ganska lågvarviga fläktar, en fram, en i botten, en bak och en längst bak i taket.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Slabb^:

Hellre för lite än för mycket.

Skrivet av Slabb^:

Vill du ha det tyst ska du inte ändra något. Beror på vilka komponenter och temperaturer du har om du behöver ytterligare kylning, jag behöver inte det men jag har ett helkapslat grafikkort. Har du kopplat fläktarna till fläktkontrollern? I så fall är det ju bara att öka luftflödet om det blir varmare...

ASUS P8P67 PRO | i5 2500K | GTX 680 | Corsair Vengeance 8GB | Spinpoint F3 1TB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Skippade faktiskt den medföljande fläktkontrollern helt, kör allt default. (Antar att detta betyder på max?)

Just nu låter den i princip ingenting med sidorna på, men jag tror inte att det kommer förbli så när värmen börjar gå uppåt.
Har ännu inte heller lyckats förstå mig på det där med Q-Fan speed och liknande i UEFI. Hellre att den låter mer än nu, men håller sakerna kalla.