Permalänk
Medlem

tändningsproblem med moppen

Tjena. Har en Yamaha dt50R 98 stående som verkar ha gett upp totalt. Problemet är att den inte tänder som den ska, det kommer en liten gnista ibland men inte tillräckligt för att det ska tända.

Jag har bytt

*Cdi box
*tändplatta
*Bytt något motståndsagtigt som var dåligt
*provat en massa olika tändstift
*Baterriet skall vara ok

Allt ska vara rätt kopplat enligt schemat endå så uppstår det bara en liten gnista.

Sen undrar jag också. Lampan ska väl lysa när man vrider om nycken utan att ha startat moppen? Det lyste aldrig när jag köpte den så undrar var felet till det kan sitta.

Förövrigt är det bra komp i den så när den väl tänder så ska den starar utan problem.

Permalänk
Medlem

Bytt spole?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Bytt spole?

japp byte hela köret. glömde skriva det. Farsan misstänker dock att felet ligger där fortfarande.

Permalänk

Hur funkar cdi boxen? Kräver den jordning eller ska man jorda mot ram/jordpunkt? Isf, kolla jordkabel, kolla så att kabeln och kabelsko är hela och inte halft avskavda. Det låter som nått glappande med tanke på att det går till och från. Bytte du även tändkabeln?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Hur funkar cdi boxen? Kräver den jordning eller ska man jorda mot ram/jordpunkt? Isf, kolla jordkabel, kolla så att kabeln och kabelsko är hela och inte halft avskavda. Det låter som nått glappande med tanke på att det går till och från. Bytte du även tändkabeln?

Cdi boxen är ostryp om det är de du menar.tror den är jordad mot ramen. Kabelskon vet jag faktigst inte, Men ska det spela någon roll? Tändkabeln följde med ny i cdi boxen

Permalänk

Kolla glapp i kablar/infästnigar

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Cdi boxen är ostryp om det är de du menar.tror den är jordad mot ramen. Kabelskon vet jag faktigst inte, Men ska det spela någon roll? Tändkabeln följde med ny i cdi boxen

Nej, har inget att göra om den är "ostrypt" eller inte. Vissa cdi boxar kräver en jordkabel in i cdin medans andra inte gör det. Isf jordar man i ramen. Leta efter kopplingschema/ en grön eller gul/grön kabel som sitter fastskruvad i ramen. En jordkabel skall sitta monterad mot en färgfri yta för att funka.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Nej, har inget att göra om den är "ostrypt" eller inte. Vissa cdi boxar kräver en jordkabel in i cdin medans andra inte gör det. Isf jordar man i ramen. Leta efter kopplingschema/ en grön eller gul/grön kabel som sitter fastskruvad i ramen. En jordkabel skall sitta monterad mot en färgfri yta för att funka.

Vet vad en jordkabel är. går el linjen jag tror den sitter i ramen har för mig det. Moppen är just nu 10mil bort så har svårt att kolla.