Första prestandagrafen för AMD FX "Bulldozer" och A-serien "Llano"

Permalänk
Melding Plague

Första prestandagrafen för AMD FX "Bulldozer" och A-serien "Llano"

På klassiskt marknadsföringsmanér blandar AMD äpplen och päron för att få kommande processorer att framstå som bättre än konkurrentens.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prestanda ser ju het ut!

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk

Man kan ju fråga sig hur väl detta lilla dokument kommer hålla sig när man kan testa skiten själv på riktigt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Innan man drar slutsatser är det bättre att vänta på oberoende tester från säkra källor.
Men jag hoppas att AMD kan sparka tillbaka hårt, som när Athlon/64/x2 kom.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam

Jag måste erkänna att jag inte förstår det första diagrammet.
Jag ser tex ingen jämförelse mellan SB och Bulldozer i PC-Mark Vantage, ej heller i 3DMArk Vantage.
Däremot ser jag en jämförelse mellan Bulldozer och AMD 6core i 3DMArk Vantage.
Och vad betyder de olika färgerna på staplarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

fast jag vill veta hur den presterar core per core mot SB

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag måste erkänna att jag inte förstår det första diagrammet.
Jag ser tex ingen jämförelse mellan SB och Bulldozer i PC-Mark Vantage, ej heller i 3DMArk Vantage.
Däremot ser jag en jämförelse mellan Bulldozer och AMD 6core i 3DMArk Vantage.
Och vad betyder de olika färgerna på staplarna?

dom jämför ju mot 2600k, där ligger dom jämt.
sen gör ju AMD en fuling och jämför integrerad intel grafik mot HD 6670 i vantage.

Jag har dock gått och misstänkt hela tiden att Bulldozer kommer bli nertryckt av SB och framförallt LGA 2011, ser ut som jag hade rätt ochså.
Bulldozer skulle varit släppt samtidigt som LGA 1366, då hade de varit intressant, men nu känns de bara som att dom kommer hlvvägs.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Även om detta kan vara lite opålitliga mätningar, så ser det ju ut som att dem nya kärnorna är på sin höjd lika kraftiga som Phenom II. Jämför den 6kärniga Phenom II mot 8kärniga Bulldozern, så är den 6kärniga bara litet bakom i vantage (vilket skulle vara dem 2 extra kärnorna)

Permalänk
Medlem

Det här dokumentet kan inte vara sant. Jag väntar med resultat från riktiga recensioner. Så dumma att de jämför integrerad grafik med ett Radeon 6670 kan de väl ändå inte vara?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Inget konstigt den 8a kärniga skulle ju ställas mot 2600 även från AMD s papir så frågan är snarare kommer den ha samma pris & kunna överklocka lika mycket.
Är det som är det intressanta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Inget konstigt den 8a kärniga skulle ju ställas mot 2600 även från AMD s papir så frågan är snarare kommer den ha samma pris & kunna överklocka lika mycket.
Är det som är det intressanta.

Den uppfattningen jag har fått är att de ska gå att klocka rätt friskt.
Fast det kanske inte bygger på direkt fakta, men men...

Jag hoppas verkligen den presterar bättre än PhII!
Annars finns det ju ingen direkt vits med att uppdatera...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Inbyggt 6670 som samarbetar med valfritt grafikkort från AMD är ju väldigt trevligt. Vanligtvis brukar ju spelprestanda i påverkas av processor så länge det är nya prylar vi snackar om. Men nu så kan ens FPS ökas med kanske 25% ifall man redan sitter med 6950 (som jag förstår det). Väldigt trevligt! Sitter redan med en 2500k, fast det är ju jättebra att det finns lite vettiga alternativ snart.

Permalänk

3dmark resultatet känns irrelevant då det knappast är särskilt konstigt att 6670 spöar integrerad grafik från Intel. Och enligt PCMark så var ju 2600k t.o.m. bättre än den "8"-kärninga AMD cpun. Dåligt AMD jag hoppades på något som skulle konturera med Intel ordentligt på högprestanda marknaden och driva utvecklingen framåt snabbare. Tyvärr så verkar det inte så. Få entusiaster bryr sig särskilt mycket om integrerad grafik ju.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det här dokumentet kan inte vara sant. Jag väntar med resultat från riktiga recensioner. Så dumma att de jämför integrerad grafik med ett Radeon 6670 kan de väl ändå inte vara?

Håller med om att det är dumt. De propsar juh på "Value" i rubriken, så kanske räknar att en Intel CPU med integrerar grafik kostar lika mkt som AMD + Radeon. Väldigt missvisande. Heja AMD, men ser ut att vara snäppet under Intel i prestanda ändå? Jaja, väntar på riktiga tester.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av radim:

Inbyggt 6670 som samarbetar med valfritt grafikkort från AMD är ju väldigt trevligt. Vanligtvis brukar ju spelprestanda i påverkas av processor så länge det är nya prylar vi snackar om. Men nu så kan ens FPS ökas med kanske 25% ifall man redan sitter med 6950 (som jag förstår det). Väldigt trevligt! Sitter redan med en 2500k, fast det är ju jättebra att det finns lite vettiga alternativ snart.

Blanda inte ihop Bulldozzer med dom andra bara,den med inbyggt grafik har inte samma prestanda (cpu)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

dom jämför ju mot 2600k, där ligger dom jämt.
sen gör ju AMD en fuling och jämför integrerad intel grafik mot HD 6670 i vantage.

Jag har dock gått och misstänkt hela tiden att Bulldozer kommer bli nertryckt av SB och framförallt LGA 2011, ser ut som jag hade rätt ochså.
Bulldozer skulle varit släppt samtidigt som LGA 1366, då hade de varit intressant, men nu känns de bara som att dom kommer hlvvägs.

Fast ska bli intressant & se hur deras 80% kärnor presterar i flertrrådat (i annat än spel då)
Kan kanske bli en i hemmaservern om den presterar bra,fast nu ligger 2400s (65watt) bra till eller xeon 12xxt (20 watt 2 kärnor, 40 watt 4 kärnor)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tänker inte dra några slutsatser av detta, testet är ju helt åt helvete och dessutom står det inte ens vilken FX-modell det handlar om. Tills vi ser tester som involverar processorexemplar som AMD själva har skickat ut till diverse oberoende siter så finns det fortfarande för lite att gå på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tänker inte dra några slutsatser av detta, testet är ju helt åt helvete och dessutom står det inte ens vilken FX-modell det handlar om. Tills vi ser tester som involverar processorexemplar som AMD själva har skickat ut till diverse oberoende siter så finns det fortfarande för lite att gå på.

Släpps väl bara 1 st 8 kärnig sen neråt i skalan så

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det här dokumentet kan inte vara sant. Jag väntar med resultat från riktiga recensioner. Så dumma att de jämför integrerad grafik med ett Radeon 6670 kan de väl ändå inte vara?

Varför inte? Presterar inte processorn bättre än vad dokumentet säger (när man läser mellan raderna) så är jag inte ett dugg förvånad över att de tar till obalancerade jämförelser för att framställa sin egen produkt, det är ju inte direkt någon nyhet för något av de inblandade företagen (även om jag inte minns att jag sett nån från Intel så tvivlar jag inte en sekund på att dem skulle ha gjort det någon gång de också )..
Fruktansvärt tråkigt sätt att försöka ragga kunder på (om det nu verkligen är sant) men tyvärr lär de lura ett gäng..

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt orättvist att ta med grafikprestandan i testerna.
Säger som alla andra = ge oss mer core vs core tester.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Oh dear...
Grafen för PCmark vantage för i7-2600k ser ganska lik ut den för FX 8 core.
Detta i ett program som tar hänsyn till grafikdelen också och en 6670 är bedömt en hel del bättre än intels grafikdel, vilket framgår av den andra delen.

Jag hoppas på bulldozer, tycker om AMD, ser fram emot ett test av själva processorns prestanda.

Man får bara hoppas att prestandan inte blir så abmysmalt dålig som den ser ut via graferna, kan inte förstå varför AMD skulle släppa en sådan graf, hoppas dem bara på att folk ser staplarna utan att kolla på vad dem betyder?

Permalänk
Medlem

I CPU prestanda så ser det ju ut som (om detta stämmer) Intels quad CPU slår AMD's CPU med dubbelt så många kärnor.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

"På klassiskt marknadsföringsmanér blandar AMD äpplen och päron för att få kommande processorer att framstå som bättre än konkurrentens"

Hmmm. Lite väl hårt kanske? Ni vet väl inte ens om det är från AMD själva? Tycker detta ser helt okej ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Taskigt att jämföra Radeon HD 6670 mot Intel HD 3000, vad är poängen med det?

Om Bulldozers cpu-prestanda matchar i7-2600K så är det ändå ganska bra jobbat. Kanske kommer AMD att få dela topprestandatronen med Intel under några månader. När däremot Intels processorer till LGA 2011 kommer i höst så blir Bulldozern formligen mosad.

Permalänk
Medlem

Ska snabbaste processorn i FX-serien förlora mot 2600 så krävs ett väldigt aggressivt pris för att bulldozer ska vara intressant...
Tycker informationen antyder oroväckande låg prestanda per kärna...

Permalänk

Skumt, antingen fake eller så är pcmark vantage dåligt bench, denna bild visar ju en helt annan bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Skumt, antingen fake eller så är pcmark vantage dåligt bench, denna bild visar ju en helt annan bild:

<bild>

Den bilden visar även att Thuban är lika snabb som en i7 950 vilket inte alltid är fallet. Beror på vad man sysslar med dock.

Hursomhelst så trodde jag att hela grejen med Bulldozer var att deras "modules" skulle innebära bättre prestanda i applikationer med färre trådar. Det verkar ju inte riktigt vara fallet, men jag hoppas verkligen att vi ser en annorlunda bild när vi får ordentliga tester.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Amd e apu
More HD, more affordable.

More HD?? Va betyder det?
Känns inte speciellt seriöst.
Bilderna ser väldigt "ms paint" ut.
Jag tror det är fake.

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Den bilden visar även att Thuban är lika snabb som en i7 950 vilket inte alltid är fallet. Beror på vad man sysslar med dock.

Hursomhelst så trodde jag att hela grejen med Bulldozer var att deras "modules" skulle innebära bättre prestanda i applikationer med färre trådar. Det verkar ju inte riktigt vara fallet, men jag hoppas verkligen att vi ser en annorlunda bild när vi får ordentliga tester.

Verkar som pcmark vantage inte gillar flertrådat:

Antar man alla screens är riktiga, så har vi samma prestanda i färre trådar som 2600k, men betydligt bättre prestanda i fler eller vad ser det ut som? På xtremesystems nämdes det en leak där BD presterade 11 poäng i cinebench, vilket är runt 65% mer än 2600k.