Permalänk
Medlem

i7 950 och ett riskorn kylpasta ?

Hej,
I en granntråd om mängden pasta jag la i ett vertikalt streck enligt instruktioner från Intel och ändå hamnar runt 50 grader i idle, rekommenderar folk att jag ska lägga ett riskorn istället trots att Intel och Arctic rekommenderar ett vertikalt streck för i7 950 på grund av kärnornas placering.

Och eftersom jag värderar råden från sweclockers medlemmar men också är intresserad av att bespara mig själv ytterligare en tvätta-rent-processorn-med-isopropenetanol-eller-vad-det-nu-heter-eftermiddag, så underar jag helt enkelt:

Är det någon som redan har lagt ett riskorn kylpasta på en i7 950 och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Hej,
I en granntråd om mängden pasta jag la i ett vertikalt streck enligt instruktioner från Intel och ändå hamnar runt 50 grader i idle, rekommenderar folk att jag ska lägga ett riskorn istället trots att Intel och Arctic rekommenderar ett vertikalt streck för i7 950 på grund av kärnornas placering.

Och eftersom jag värderar råden från sweclockers medlemmar men också är intresserad av att bespara mig själv ytterligare en tvätta-rent-processorn-med-isopropenetanol-eller-vad-det-nu-heter-eftermiddag, så underar jag helt enkelt:

Är det någon som redan har lagt ett riskorn kylpasta på en i7 950 och vill dela med sig av sin erfarenhet?

va använder du för kylare , jag låg på 40-45 grader med min noctua körde ett riskorn ungifär

min rigg är:
i7960 just nu 4ghz med ca 45-50 grader idle
asus sabertoth
6gb corsair 1600minnen

Permalänk
Medlem

En Prolimatech Megahalems. Och MX-2 pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
I en granntråd om mängden pasta jag la i ett vertikalt streck enligt instruktioner från Intel och ändå hamnar runt 50 grader i idle, rekommenderar folk att jag ska lägga ett riskorn istället trots att Intel och Arctic rekommenderar ett vertikalt streck för i7 950 på grund av kärnornas placering.

Och eftersom jag värderar råden från sweclockers medlemmar men också är intresserad av att bespara mig själv ytterligare en tvätta-rent-processorn-med-isopropenetanol-eller-vad-det-nu-heter-eftermiddag, så underar jag helt enkelt:

Är det någon som redan har lagt ett riskorn kylpasta på en i7 950 och vill dela med sig av sin erfarenhet?

Verkar skumt du får 50c i idle? inget annat det är fel på? luften genom datorlådan osv?
är det stock kylare?

Jag ligger på IDLE med min 950 36c - 38c vid rumstemperatur på cirka 23c
och jag har gjort som jag alltid gör när jag lägger på kylpasta, tar på på känn sedan kletar ut det över hela processorn men låter det vara lite mera i mitten som kan jämnas till av trycket, och det har funkat perfekt, så du som gjort exakt som Intel föreskriver verkar det skumt du har högre temp än mig?,

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

vilken processor du använder spelar "i stort sett" ingen roll, visst finns det olika metoder för olika pastor och olika processor-arkitekturer/familjer, men tumregeln är en klick stor som ett riskorn, det funkar på allt. Det är inte så big deal, knappt värt att göra en tråd om egentligen! Kolla videos på youtube om kylpasta-applicering om du trots allt är osäker.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Som sagt, inte stock-kylare. Med den låg lag uppe i 60-63 grader.
Men jag tror inte det är luftflödet heller för även när jag sitter med öppen burk, båda datorväggarna borttagna så ligger temperaturen runt 50 grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Som sagt, inte stock-kylare. Med den låg lag uppe i 60-63 grader.
Men jag tror inte det är luftflödet heller för även när jag sitter med öppen burk, båda datorväggarna borttagna så ligger temperaturen runt 50 grader.

stäng lådan luften blir snefördelad och datorn blir åxå varmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Som sagt, inte stock-kylare. Med den låg lag uppe i 60-63 grader.
Men jag tror inte det är luftflödet heller för även när jag sitter med öppen burk, båda datorväggarna borttagna så ligger temperaturen runt 50 grader.

Har du koll på volten till din processor? så ditt moderkort inte trycker på för mycket?
inget skit i bakgrunden som jobbar?, kylaren jämnt monterad?, intel speedstep avaktiverad eller på?

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

har i7 960 och jag har bara ett riskort med kylpasta på det clockad till 4Ghz och idle ligger den på 30-35 grader

Visa signatur

Antec 1200, Asus P6X58D E, i7 960 @ 4 Ghz, Corsair Vengance 6GB 1600mhz, H70 w/ 2 Scythe Gentle Typhoon 1850rpm, Corsair AX1200 Gold , GTX 275, Zalman mfc 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gevsan11:

har i7 960 och jag har bara ett riskort med kylpasta på det clockad till 4Ghz och idle ligger den på 30-35 grader

va har du för kylare då och hur hög volt

kör du dessutom turbo så när den maxas går den i 4,11ghz samt har du speed step av eller på?

edit: Har nyss bytt kylpasta dock så gick tempen inte ner så myck,et men datorn blev tystare så på nått sätt så måste datorn ha blivit svalare. känns som att man inte orkar bry sig i temps längre jag byter liks nästa år igen väljer hellre en tystare dator en en svalare.

detta kan låta vrickat men poängen är väl det att man ska nog inte stirra sig blind på temperatur program det va så att dessa inte stämmer 100%igt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

stäng lådan luften blir snefördelad och datorn blir åxå varmare

Kan mycket väl stämma, fast i mitt aktuella fall ser jag snarare 1-2 grader lägre temp med väggarna bortplockade. Givetvis är detta bara under "felsökningsperioden"

Skrivet av S2Andy:

Har du koll på volten till din processor? så ditt moderkort inte trycker på för mycket?
inget skit i bakgrunden som jobbar?, kylaren jämnt monterad?, intel speedstep avaktiverad eller på?

Om jag har koll på volten vet jag inte, men vcore ligger på 0.94.
Speedstep är aktiverad och hastigheten ligger oftast runt 1,6 MHz.
Det är inget skit som ligger och kör i bakgrunden.
Jämnt monterad... den bör vara det eftersom Megahalems kommer med såna där fjäderskruvar som man bara ska skruva i botten och då ska det bli jämnt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kan mycket väl stämma, fast i mitt aktuella fall ser jag snarare 1-2 grader lägre temp med väggarna bortplockade. Givetvis är detta bara under "felsökningsperioden"

Om jag har koll på volten vet jag inte, men vcore ligger på 0.94.
Speedstep är aktiverad och hastigheten ligger oftast runt 1,6 MHz.
Det är inget skit som ligger och kör i bakgrunden.
Jämnt monterad... den bör vara det eftersom Megahalems kommer med såna där fjäderskruvar som man bara ska skruva i botten och då ska det bli jämnt tryck.

Det är inte så du har ställt in så moderkortet styr processor fläkten? finns olika lägen typ optimal, high performance osv på dom flesta moderkort, och har du det kanske inställt på tyst/svalt eller liknande kanske fläkten går så sakta så tempen går upp lite? medans när du pressar processorn ökar fläkten osv?,
har du kört OCCT eller liknande och sett vad du får för temp då?

Jag har noctua kylare med 2 st 120mm fläkt i pp på max (hörs ändån inget) och stängt av fläktkontrollen i bios.

50c är ju egentligen inte mycket så länge den inte blir för varm när du pressar den.

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
I en granntråd om mängden pasta jag la i ett vertikalt streck enligt instruktioner från Intel och ändå hamnar runt 50 grader i idle, rekommenderar folk att jag ska lägga ett riskorn istället trots att Intel och Arctic rekommenderar ett vertikalt streck för i7 950 på grund av kärnornas placering.

Jag har svarat i andra tråden...

Och korspostning är förresten inte speciellt uppskattat av moderatorerna här. Risken är att du får ena eller båda trådarna låsta. (Tanken är väl att försöka pricka rätt forum och ställa frågan bara där )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Det är inte så du har ställt in så moderkortet styr processor fläkten? finns olika lägen typ optimal, high performance osv på dom flesta moderkort, och har du det kanske inställt på tyst/svalt eller liknande kanske fläkten går så sakta så tempen går upp lite? medans när du pressar processorn ökar fläkten osv?,
har du kört OCCT eller liknande och sett vad du får för temp då?

Det stämmer, jag hade CPU-fan på silent mode, sen jag stängde av den så sjönk temperaturen till 43-45 grader.

Citat:

50c är ju egentligen inte mycket så länge den inte blir för varm när du pressar den.

När jag kör ett 15 minuters "Medium data set"-test i OCCT hamnar max temp på stabila 68 grader med en spik på några sekunder på 69 grader. Så visst, den varkar inte ha värmeproblem, men man gillar ju att jaga de där temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det stämmer, jag hade CPU-fan på silent mode, sen jag stängde av den så sjönk temperaturen till 43-45 grader.

När jag kör ett 15 minuters "Medium data set"-test i OCCT hamnar max temp på stabila 68 grader med en spik på några sekunder på 69 grader. Så visst, den varkar inte ha värmeproblem, men man gillar ju att jaga de där temperaturerna.

Men då är det säkerligen INGET fel, utan du körde på silent mode då drog biosen ner fläkten jätte mycket och därav 50c i idle, jag vet inte hur bra ditt chassie kyler osv? men när jag får 36c-38c i idle har jag ju max fläkt på min noctua samt har jag ett Cooler master ATCS 840, har du kanske ett med mindre luft genomströmning så är det självklart du har lite högre, jag hade inte oroat mig om jag var dig och i OCCT ligger jag väl på cirka 65c så rätt lika.....

Visa signatur

Mvh Andy