Vad händer när man överklockar för mycket?

Permalänk
Medlem

Vad händer när man överklockar för mycket?

Tjena, förstår att detta är en väldigt noobig fråga men vad händer när man höjer multipliern för mycket utan att höja volten på processorn? Sitter på ett MSI c45 moderkort och vill överklocka processorn i uefi men om vi säger att jag höjer multipliern för mycket och datorn krashar. Kommer den att reseta multipliern då för om CPUn får för lite volt kommer väll inte ens datorn starta eller hur funkar det egentligen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem

Höj ett steg åt gången så när den krashar i stressprogram så borde det fortfarande gå att ändra i uefi.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av krille94:

Tjena, förstår att detta är en väldigt noobig fråga men vad händer när man höjer multipliern för mycket utan att höja volten på processorn? Sitter på ett MSI c45 moderkort och vill överklocka processorn i uefi men om vi säger att jag höjer multipliern för mycket och datorn krashar. Kommer den att reseta multipliern då för om CPUn får för lite volt kommer väll inte ens datorn starta eller hur funkar det egentligen?

Om datorn blir instabil vid överklockning kommer det stängas av/startas om. I uppstarten kommer den troligtvis nämna "overclocking failed", och på något vis återställa default.
Annars kan man alltid cleara CMOS, då återställs allt till standard.
Och om du ska överklocka så ska man ju klart ha med en liten volt höjning

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Lär dig mer om överklockning innan du börjar! Finns massor av bra guider...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

tackar för svar:) men måste fixa en bättre kylare först. Har dock en till fråga. Är det något dåligt med att ha hög volt om man bortser från värmen och strömförbrukningen( nu snackar vi under 1.4v på en i5 2500k).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Skrivet av krille94:

tackar för svar:) men måste fixa en bättre kylare först. Har dock en till fråga. Är det något dåligt med att ha hög volt om man bortser från värmen och strömförbrukningen( nu snackar vi under 1.4v på en i5 2500k).

1.4 ska den klara.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krille94:

tackar för svar:) men måste fixa en bättre kylare först. Har dock en till fråga. Är det något dåligt med att ha hög volt om man bortser från värmen och strömförbrukningen( nu snackar vi under 1.4v på en i5 2500k).

Det ger kortare livslängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej! Gammal tråd men jag har en fråga. Jag har tidigare erfarenheter av att överklocka, Åtminstone när det gäller stationära dators processorer. Men nu till något nytt. Jag har överklockat min Laptops grafikkort från 1,1 V till 1,2 V och ändrat grafikkortet Core och Memory med 175mhz. Men vad händer egentligen om man överklockar mer på Core och Memory än på Volten mer att man får gröna prickar och konstiga tecken på datorn ibland? Dessa saker är så pass små och jag föredrar att har kvar dessa tecken och samtidigt får en rimlig FPS.

Mitt grafikkort är AMD Radeon HD 6370m och den är så pass gammal så om överklockningen förkortar livstiden så gör det inte mycket. Men finns risken att den typ bara plötsligt kan sprängas eller något? Har nämligen inte möjligheten att ändra volten något mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

får du massa gröna sträck är nog inte överklockningen optimal och håll koll på din temp på gpun

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

får du massa gröna sträck är nog inte överklockningen optimal och håll koll på din temp på gpun

Gjort. Får 70 celsus och det skiljer inte mycket mellan full load och idle.

Får gröna bollar som är väldigt små men de kommer då och då. Annars så är temperaturen inga problem. Problemet är vad som händer om man har för låga Volt men hög frekvens på kärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Gjort. Får 70 celsus och det skiljer inte mycket mellan full load och idle.

Får gröna bollar som är väldigt små men de kommer då och då. Annars så är temperaturen inga problem. Problemet är vad som händer om man har för låga Volt men hög frekvens på kärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

instabil överklockning precis som på processorer dock blir det inte alltid bluescreen, utan att datorn hänger sig istället så du får bryta strömmen eller att drivrutiner och spel crashar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

instabil överklockning precis som på processorer dock blir det inte alltid bluescreen, utan att datorn hänger sig istället så du får bryta strömmen eller att drivrutiner och spel crashar

Veet =), Men nu har datorn inte hängs sig för den delen heller, Eller att drivrutiner kraschat. Det enda som händer är att det kommer fram gröna bollar ibland då och då. (Under BF4 på Low)

Min fråga: Är det skadligt?

NOTIS: Dessa gröna bollar kommer inte vid normala frekvenser utan enbart vid mina överklockningar =P

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Veet =), Men nu har datorn inte hängs sig för den delen heller, Eller att drivrutiner kraschat. Det enda som händer är att det kommer fram gröna bollar ibland då och då. (Under BF4 på Low)

Min fråga: Är det skadligt?

NOTIS: Dessa gröna bollar kommer inte vid normala frekvenser utan enbart vid mina överklockningar =P

Då blir det något korrupt bild som kan dyka upp mer och mer av innan kortet antingen dör eller börjar crasha tills du sänker överklockningen och du nu märker att dessa gröna prickar är kvar då skadan redan är gjord (av antingen hög spänning eller tillräckligt hög frekvens för att få minneskontroller på gpun skadad då den måste jobba hårdare och gå varmare)

Sänk den för att inte orsaka permanenta skador eller permanenta gröna prickar på det trots att kortet ligger på stock och stabilt i spel,
Så kan dessa bli kvar om du låter detta fortsätta för länge...

så sänk överklockningen och nöj dig med typ 5 fps mindre average...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Då blir det något korrupt bild som kan dyka upp mer och mer av innan kortet antingen dör eller börjar crasha tills du sänker överklockningen och du nu märker att dessa gröna prickar är kvar då skadan redan är gjord (av antingen hög spänning eller tillräckligt hög frekvens för att få minneskontroller på gpun skadad då den måste jobba hårdare och gå varmare)

Sänk den för att inte orsaka permanenta skador eller permanenta gröna prickar på det trots att kortet ligger på stock och stabilt i spel,
Så kan dessa bli kvar om du låter detta fortsätta för länge...

så sänk överklockningen och nöj dig med typ 5 fps mindre average...

Lugnt, Prickarna kommer bara när datorn är tempererat överklockat och använder den inte så ofta. Men min dator klarar typ inte BF4 på Low ens utan överklockningen så. Men jag ska nog sluta eller sänka något.

Har en stationär dator hemma med GTX 770 men när man är bortrest som nu är det inte lika kul =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500