Hjälp med PhII klockning/upplåsning/spänningar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2009

Hjälp med PhII klockning/upplåsning/spänningar!

Hej. Behöver lite hjälp här, endast klockat 775 system tidigare så är lite ovan vad gäller AMD. Systemet ifråga är inte mitt, utan en polares som jag byggde ihop förra veckan. Komponenterna:

Corsair CX 430W PSU
Asus M4A77T/USB3
Phenom II X2 555 (stockkylare)
Corsair 2x2 GB 1333 MHz CL9
HD 5770
1920 x 1080 skärm

Samt ett billigt ATX chassi med en 120mm Antec i fronten och en till på baksidan, nätagget sitter ovanför moderkortet som det brukar göra på budgetchassin. Nu några frågor, jag läste överklockningsguiden som Jonas Thörnqvist skrivit och där står det att man inte ska gå över 1,55V på vcore. Men när jag kollade i AMD:s datablad verkade det som om gränsen går vid 1,425V. Så hur är det egentligen, har AMD varit på den försiktiga sidan eller?

På tal om spänningar, VDDNB är väl spänningen som går till den integrerade HT-kontrollern/L3 cachen? Jag läste nånstans att den kan istället vara spänningen till nordbryggan beroende på tillverkare men detta är ju en Asus bräda så någon med Asus moderkort borde väl veta?:) Enligt BIOS så är standardvärdet samma som CPU om det hjälper, även om jag finner det konstigt eftersom VID på denna CPU är 1,425V och BIOS:en går över till rött nånstans kring 1,39V. Men vad maxvärdet är för 24/7 är väl det jag är ute efter.

Finner det lite konstigt om max vcore skulle vara 1,425V med tanke på att det är VID enligt CPU-Z som synes på bilden. Skulle det vara mitt system skulle jag inte bry mig så noga om spänningarna menmen...
En annan orsak till bilden är att jag undrar över vilken temperatur jag ska gå efter om jag låser upp?
Har redan testat låsa upp den genom att sätta ACC på auto och då blev det en 3-kärnig även om BIOS sade att det var en X4, märkte på samma gång att varken Core Temp eller Core# i HWMonitor fungerade utan endast TMPIN0, TMPIN1 och TMPIN2 . Notera att TMPIN 0 är den som verkar stämma bäst med Core Temp och Core# vid load men den stämmer inte alls vid idle. TMPIN2 kan vi väl utesluta eftersom det är för liten ändring i temp. TMPIN1 verkar visa ett alltför högt värde både vid idle/load. Så vilken borde jag gå efter om jag låser upp CPU:n?

Pratat med polaren om att kanske byta ut kylaren till en CM Hyper TX3 men han har inte bestämt sig ännu. Nu över till lite annat, (och JA jag vet, jag har alldeles för mycket frågor och skriver alldeles för mycket ) hur maximera prestandan för spel? Med tanke på den höga stockspänningen och att jag hade låst upp den tredje kärnan vid 1,475V och det gav blåskärm för nån dag sen vid vanligt surfande så undrar jag om det vore bäst att låta den vara en X2:a och klocka den istället. Iofs så vet jag ju inte vad blåskärmen berodde på eftersom jag inte var där när det hände, kan ju ha varit ett drivrutinsfel eller nåt.

Men det går väl att klocka varje kärna skilt för sig eller? Problemet är tiden, polaren vill ju börja spela och inte spendera flera dagar väntandes på att jag ska stabilitetstesta systemet. Hur är det förresten med HT, den borde väl ticka på i 2GHz standard likaså L3 cachen, flaskar nån/båda dessa vid stock eller kan man låta dem vara orörda? Och hur är det med multipelklockning, duger det eller borde man klocka bussen istället?

Nä nu ska jag sluta terrorisera er och gå och lägga mig:P

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008

Ska du spela är det nästan alltid bättre att låta prollen gå i x2 och högre klock. Släng ut stockkylaren, herrejösses va värdelös den är. En hyper 212 är bra för pengarna.

Ang volt så stämmer garanterat inte 1.425 som max, min låg på 1.475 vid stock och rullar nu i 1.500 med ht och nb på 2400, core på 3800 och med bara två kärnor.

Finns en knapp som heter CITERA, ANVÄND den om du vill ha svar alt. skicka PM!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av xyllian:

Ska du spela är det nästan alltid bättre att låta prollen gå i x2 och högre klock. Släng ut stockkylaren, herrejösses va värdelös den är. En hyper 212 är bra för pengarna.

Ang volt så stämmer garanterat inte 1.425 som max, min låg på 1.475 vid stock och rullar nu i 1.500 med ht och nb på 2400, core på 3800 och med bara två kärnor.

Okej kanske jag lämnar den som en X2 då, blir ju snabbare klar med stabilitetstestandet isf. Kollade faktiskt på en Hyper 212 men den är aningen dyrare än en TX3 och så måste man ta loss moderkortet och det vill jag inte, tar så mycket tid.

Och jag håller med dig om spänningen, om din har en VID på 1,475 så är det snarare 1,55V som är max (om inte högre). Vad har du för kylning på din och hur varm blir den, och framförallt, vilket program använder du för att belasta den till max?

HT och NB på 2400, har du endast klockat med multipel eller? Spänning till komponenterna? Du har ingen aning om vilken temp som kan höra vart i bilden jag postade? Max temp som komponenterna klarar?

Ja jag vet, mycket frågor nu igen men man vill ju vara på den säkra sidan, speciellt när det inte är ens eget system.

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2010

Om du ska ha den som x4 eller x2 beror ju lite på vad datorn används till? Vilka spel kör din kompis?
Jag skulle nog försökt låsa upp den hur som helst!

1.55 är max som jag fattat det. Men utan vettig kylning så inte över 1.5. Det beror ju också mycket på moderkortet hur mycket det klarar att leverera.
62 är ju max rek temp, men jag kommer inte gärna över 50.

Stationär/server: CPU - i7 3820 @ 4,5GHz | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: Intel NUC, i5 4250U, 8GB RAM, 60 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av nicklas1988:

Om du ska ha den som x4 eller x2 beror ju lite på vad datorn används till? Vilka spel kör din kompis?
Jag skulle nog försökt låsa upp den hur som helst!

1.55 är max som jag fattat det. Men utan vettig kylning så inte över 1.5. Det beror ju också mycket på moderkortet hur mycket det klarar att leverera.
62 är ju max rek temp, men jag kommer inte gärna över 50.

Mestadels FPS men det lär väl bli en del bilspel med kan jag tänka. Skulle själv vilja låsa upp den, men då är ju frågan om den är stabil vid samma klockfrekvenser som dom andra kärnorna, för dom har ju blivit avstängda av en anledning. Och skulle det visa sig att dom inte är stabila så får man börja klocka dom skilt för sig vilket tar tid. Och han skulle ju vilja spela nu, och inte sitta och vänta på att jag blir klar med nåt som han inte alls förstår sig på, jag har ju försökt förklara fördelarna men om han har tålamodet återstår att se.

Vad har du för kylning på din CPU samt vilken spännning? Och hur är det med tempen på nordbryggan då, hur högt får den gå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av KNI-861:

Mestadels FPS men det lär väl bli en del bilspel med kan jag tänka. Skulle själv vilja låsa upp den, men då är ju frågan om den är stabil vid samma klockfrekvenser som dom andra kärnorna, för dom har ju blivit avstängda av en anledning. Och skulle det visa sig att dom inte är stabila så får man börja klocka dom skilt för sig vilket tar tid. Och han skulle ju vilja spela nu, och inte sitta och vänta på att jag blir klar med nåt som han inte alls förstår sig på, jag har ju försökt förklara fördelarna men om han har tålamodet återstår att se.

Vad har du för kylning på din CPU samt vilken spännning? Och hur är det med tempen på nordbryggan då, hur högt får den gå?

Jag har Artic cooling freezer rev 2 pro - budget alltså. men eftersom jag har Haf 932 så kyler det bra ändå. Just nu kör jag 1.475 tror jag på 3.5 ghz ca 33 idle och max 50 load. Observera att jag inte har BE utan har klockat med "Bus speed".
Nordbryggan ligger idle 25 load 30 typ. Vet inte vad jag kör där. Typ 1.2/1.3 något
NB 2300 mhz
HT 2070 mhz

Stationär/server: CPU - i7 3820 @ 4,5GHz | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: Intel NUC, i5 4250U, 8GB RAM, 60 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008

Sent svar men, alla mina spänningar ligger på auto förutom vcore, kör under en noctoua nh-u9b se2 med load temp på 43 efter 3 timmar prime95.

Värt att tänka på är att Ph II skalar bättre med temperatur än med spänning, processorerna klarar massvis med volt men det börjar snabbt gå utför när man passerar 1.5-1.55 volt då den ökade temperaturen tar död på allt du tjänat av högre spänning och mer därtill.

EDIT: Jag har endast klockat med multi ja.

Finns en knapp som heter CITERA, ANVÄND den om du vill ha svar alt. skicka PM!!