Permalänk
Inaktiv

Varför 4 kablar på cpu fläkten?

Har bytt diverse fläktar i datorn och nu senast till en Zalman 92 mm chassifläkt, förmodligen det bästa köpet någonsin då den flyttar luften ur burken utan att knappt höras på låga varvtalet, men vill ha en likadan på cpu-n alltså med led belysning så hela burken kommer att lysa invändigt, fast tror det skall vara 80mm, ser lite mindre ut än chassifläkten, problemet är bara att jag INTE ännu lyckats hitta någon med 4 pin kontakt som är originalet, vad gör jag då om jag vill montera en sån fläkt på cpu men den finns bara med 3 pin kontakt? http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=2557

Vad är eg den fjärde sladden på min nuvarande fläkt till för? Kan nån ge ett vettigt svar är jag tacksam så jag vet hur jag skall göra.

Permalänk
Medlem

Den fjärde sladden är en PWM sladd för att kunna ställa hastigheten på fläkten. Ingenting du behöver då du är nöjd med standardvarvtalet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pie-or-paj:

Den fjärde sladden är en PWM sladd för att kunna ställa hastigheten på fläkten. Ingenting du behöver då du är nöjd med standardvarvtalet.

Okaj, då köper jag 80mm fläkten och monterar i så fall, tack!

Bara ett problem, den har svart gul röd och blå kabel, vilken är det som inte behövs, dvs om jag skall löda om kontakten till den nya fläkten, hur vet jag vilket stift som är pvm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjj:

Okaj, då köper jag 80mm fläkten och monterar i så fall, tack!

Bara ett problem, den har svart gul röd och blå kabel, vilken är det som inte behövs, dvs om jag skall löda om kontakten till den nya fläkten, hur vet jag vilket stift som är pvm?

Du behöver inte löda om kontakten. Det går bra att montera en 3-pins fläktkontakt i cpu_fan headern.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Perfekt i så fall, tack!