Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

+1

Har ingen som helst aning om detta har hamnat det minsta rätt, så flytta gärna!

Jag förstår mig inte riktigt på om +1 är tabu eller inte. Det jag har snappat upp är att det betyder något i stil med att "jag håller med dig/diggar ditt inlägg". Är jag ute och cyklar gällande tabu och betydelsen?

If God wanted us to fly, He would have given us tickets.
-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Betydelsen är korrekt uppfattad, ett flummigt alternativ till "QFE" - ett sätt att markera bifall till citerat eller ovanstående inlägg. Tabu är det väl inte direkt, men det tillför inget nytt till diskussionen och brukar därför sällan vara accepterat på större och seriösare forum.

Arch Linux, i3wm, Ansible, Vim, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av borgona:

Har ingen som helst aning om detta har hamnat det minsta rätt, så flytta gärna!

Jag förstår mig inte riktigt på om +1 är tabu eller inte. Det jag har snappat upp är att det betyder något i stil med att "jag håller med dig/diggar ditt inlägg". Är jag ute och cyklar gällande tabu och betydelsen?

Knappast diggar ditt inlägg, utan att man också kan skriva under på det som personen har sagt. Sedan kan vissa även skriva +2, vilket man kan tolka olika. (beror på i sitt sammanhang)

Angående tabu, så är ad populum argument till att börja med inte så bra, för det andra så förstörs trådar en hel del med folk som bara lägger till +1 och att folk då tror att något nytt har tillkommit.

*edit*
Anta att någon riktig kunnig inom ett visst område skriver en lång invecklad förklaring, sedan tar man och citerar dennas persons inlägg och skriver +1, när man i princip inte fattar hälften vad den skrev, så blir det inte bara lite fel. Så att enbart digga och gilla budskapet räcker inte.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Crazy Ferret:

Betydelsen är korrekt uppfattad, ett flummigt alternativ till "QFE" - ett sätt att markera bifall till citerat eller ovanstående inlägg. Tabu är det väl inte direkt, men det tillför inget nytt till diskussionen och brukar därför sällan vara accepterat på större och seriösare forum.

Skrivet av bud_bundy:

Knappast diggar ditt inlägg, utan att man också kan skriva under på det som personen har sagt.

Sedan kan vissa även skriva +2, vilket man kan tolka olika. (beror på i sitt sammanhang)

Angående tabu, så är ad populum argument till att börja med inte så bra, för det andra så förstörs trådar en hel del med folk som bara lägger till +1 och att folk då tror att något nytt har tillkommit.

Med andra ord verkar det ju vara bäst att inte använda det på Sweclockers, även fast jag har sett många andra göra det och varit frestad själv ibland Lika bra att undvika då, tack ^^

-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Jag fick rätt så nyligen 24h ban här på Swec för att jag skrev det i en hel mening, så...

» Intel Pentium G4560 » 8 Gb DDR4 » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av borgona:

Med andra ord verkar det ju vara bäst att inte använda det på Sweclockers, även fast jag har sett många andra göra det och varit frestad själv ibland Lika bra att undvika då, tack ^^

Nu beror det på tolkning av reglerna, att enbart skriva +1 och dessutom citera någons jättelånga text är knappast uppskattat.

Att skriva ett meningsfullt inlägg, och sedan citera någon och förkortade texten och skriva +1, så tror jag knappast någon skulle bry sig. (om man gör det snyggt) Fast om man gör det snyggt, så kan man ju undvika +1 och formulera sig bättre.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Bebben:

Jag fick rätt så nyligen 24h ban här på Swec för att jag skrev det i en hel mening, så...

Där ser man!

Skrivet av bud_bundy:

Nu beror det på tolkning av reglerna, att enbart skriva +1 och dessutom citera någons jättelånga text är knappast uppskattat.

Att skriva ett meningsfullt inlägg, och sedan citera någon och förkortade texten och skriva +1, så tror jag knappast någon skulle bry sig. (om man gör det snyggt) Fast om man gör det snyggt, så kan man ju undvika +1 och formulera sig bättre.

Tror att jag förstår dig nu Man får tänka sig för helt enkelt, och helst undvika att använda +1

-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Jag använder ibland "+1", "this" eller liknande på olika forum men då lägger jag nästan alltid till lite mer texter under. Undantaget är i rena spamtrådar på vissa flummiga forum.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

+1 folket bör förpassas till ett kallt hål i ödemarken där de kan fortsätta tillföra precis ingenting till mänskligheten utan att störa oss andra.

as it was in the beginning so it shall be in the end

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Inget fel med +1, förutom att hela tråden blir helt utspädd och ointressant av sidvis med +1 inlägg..

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Tomas_88:

Inget fel med +1, förutom att hela tråden blir helt utspädd och ointressant av sidvis med +1 inlägg..

precis, blir svårt och inte minst sagt tråkigt för en oinvigd att följa diskussionen i en tråd.:)

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Eftersom ett +1 inlägg inte tillför diskussionen något så räknas det som spam enligt våra regler. Därav är det ganska stor chans att man får en kortare semester om man skriver sådana inlägg. Även tomcitering räknas på samma sätt som spam.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av OSkar000:

Eftersom ett +1 inlägg inte tillför diskussionen något så räknas det som spam enligt våra regler. Därav är det ganska stor chans att man får en kortare semester om man skriver sådana inlägg. Även tomcitering räknas på samma sätt som spam.

Undrar hur många som faktiskt har tänkt på detta?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Fr1dd:

Undrar hur många som faktiskt har tänkt på detta?

Med tanke på hur många som stängts av för det.. inte särskilt många.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||