E6750 Troligtvis problem med överhettning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2003

E6750 Troligtvis problem med överhettning

Har en gammal E6750 2,67 ghz core 2 duo cpu som sitter i ett antec sonata. Nyligen sen det blivit varmare nån dag och jag spelar så uppkommer ibland lagg o konstiga saker. Jag sitter på skype och spelar hon, och cpun ligger runt 60 - 85% användning och enligt speedfan är den då runt 65 - 73 grader!

Trodde först de va min thermaltake kylare som lossnat eller pastan blivit gammal men tog loss den och det verkade ok. Skruvarna med fjädrar för o hålla den pressad mot cpun känns oxå helt ok med mycket bra spänst. Jag vill minnas att jag alltid kört den på 3,2 ghz med kanske 0,1 - 0,2 extra vcore. Och i början låg den på en load temp på strax över 50 grader med en 120 mm fläkt och thermaltakes extreme kylare.

Nu har jag dragit ner all klock till standard och även vcore men den är ändå uppemot 70 grader med locket av och datorn ståendes med sidan öppen mot balkongdörrn! När det är runt 18-20 grader utomhus.

När jag då spelar så börjar allting lagga och jag kan höra min polare som säger något på skype med typ 20tal hack i talet på typ samma ord. (Svårt o förklara) Samtidigt som heroes of newerth totalstannar.
Ibland tappas även signalen till båda skärmarna och dem släcks och så 1-2 sekund senare får dem signal och tänds igen.

Har nu monterat tillbaks originalkylaren från intel och tempsen har gått ner lite men fortfarnde uppemot 70 grader vid 80% load. Känns på tok för högt, frågan är om cpun håller på å dör och dax att köpa nytt lr om man ska försöka köpa en bättre kylare o köra på? Nån som haft liknande problem?

How Bout U Listen To What I Say And We Don't Have A Problem!

New Night > Same Angel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008

testa med realtemp eller coretemp, speedfan brukar vara ren skit

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2003

Bra tips!

Tack för tipset, ska testa när jag kommer hem med Prime o se hur varm den blir i full load me dem programmen.
Men om då tempsen skulle va "ok", vad kan de annars va för fel?:) Känns underligt o få dem symtomen om det inte beror på värme. Om inte cpun bara håller på å avlider för mig, fast har aldrig hänt hitills på det sättet med nån prolle.

*Edit* Testat me prime nu o maxa o cpun låg på max 54 grader då. Verkar ju mera troligt. Frågan är då va det kan va för fel, eftersom monitorerna släcks ner o tappar signal i ca 1-2 sek känns de ju som om grafikkortet går för varmt, lr?

How Bout U Listen To What I Say And We Don't Have A Problem!

New Night > Same Angel