Permalänk
Medlem

problem med 'kallstart' ?

min kollega har problem med sin dator, jag ska försöka förklara men allt är andrahandsinformation så jag ber er ha överseende med luddig förklaring..

så till det roliga då. en core i5 2600k, med eftermarknads-kylning och överklockad via något program som fixar allt automatiskt då.

problemet uppstår i att första gången han slår på datorn så kommer den knappt förbi bios innan den bootar om, en eller ibland två gånger, sen startar windows som vanligt. datorn är stabil i övrigt när han spelar osv

dock, om datorn har varit igång redan är det inga problem att stänga av och starta, då går den igång på första försöket

så min fråga är om ni har några tips? nätagget är ett 750w så det ska inte vara dåligt med ström iallafall..

tacksam för tips så jag kan peka honom i rätt riktning. jag antar det är något med att man undervoltat vid överklockningen eller nått sånt

Permalänk

Har din kollega kört någon form av stabilitetstest och i så fall med vilket resultat?
Har du några specs att lägga fram mer än enbart processortyp?
-Clock
-FSB
-HT
-Vcore

Jag hade ett liknande problem för några månaders sen efter att jag å andra sidan överklockat manuelt vilket jag åtgärdade med att höja vCore en aning.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.